شناسهٔ خبر: 40533943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارشی از پشت صحنه برنامه «عصر جدید»

دو سال از تولید و پخش برنامه «عصر جدید» می‌گذرد به همین بهانه گزارشی از پشت صحنه این برنامه هیجان انگیز داشته‌ایم که در مطلب زیر می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو سال از تولید و پخش برنامه «عصر جدید» می‌گذرد. حالا دیگرکمتر کسی می‌تواند بگوید من در زمینه بازیگری و خوانندگی استعداد دارم، اما هنوز کسی من را کشف نکرده. شبکه سه از بهمن ۹۷ این فرصت را در اختیار همه مردم ایران قرار داده تا هر کسی هر توانایی که دارد یا علی بگوید و وارد میدان شود. به همین بهانه گزارشی از پشت صحنه این برنامه هیجان انگیز داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

عصری برای همه
باشگاه ورزشی آرارات حالا فقط یک باشگاه ورزشی برای علاقه‌مندان به ورزش نیست. مکانی برای بروز استعداد‌های نهفته‌ای است که از سراسر ایران خود را به این میعادگاه رسانده اند تا در مقابل چشمان میلیون ها نفر توانایی خود را محک بزنند. از این رو در یکی از روز‌های گرم خردادماه عزممان را جزم می‌کنیم تا از پشت صحنه این برنامه گزارش تهیه کنیم. به محض ورود باید گوشی‌های تلفن‌همراه را تحویل بدهیم. این اولین قانون حضور در «عصر جدید» است. با راهنمایی یکی از عوامل وارد یکی از استودیو‌های برنامه می‌شوم.

جایی که اغلب اتفاقات در این فضا رخ می‌دهد. شرکت‌کننده‌ها به اتفاق همراهانشان در این سالن حضور دارند. در گوشه‌ای دیگر مربی ها دور یک میز نشسته اند و با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند. یکی از اتاق‌های مجاور اتاق تمرین است که برخی از شرکت‌کننده‌ها در حال تمرین هستند. اتاق‌های دیگری هم در جای جای این سالن وجود دارد که برای بخش‌ها و گروه‌های مختلف برنامه انتخاب شده است. لوگوی برنامه روی همه دیوار‌های سالن نقش بسته. LED بزرگی کنار سالن است که از آنجا به راحتی می‌توان به تماشای برنامه نشست. به گفته یکی از عوامل از ساعات ابتدایی صبح ضبط برنامه آغاز شده و تا صبح روز بعد ادامه خواهد داشت.

دو دوربین هم در گوشه‌هایی از سالن هست که تمام اتفاقات پشت صحنه را ضبط می‌کند. یک فیلمبردار هم در مواقع لزوم با دوربین دیگری مشغول به کار می‌شود. از پله‌ها که بالا می‌روی، راهروی تاریکی وجود دارد که بچه‌های حراست در هر نقطه از راهرو‌ها حضور دارند و نظارت می‌کنند. پشت راهرو نیز بخشی را برای رفت و آمد عوامل مهیا کرده‌اند تا هنگام ضبط، کسی از تراس عبور نکند. هوا به شدت گرم است و به دلیل این‌که مشکلی در صداگذاری پیش نیاید، هواکش‌ها و کولر‌ها را موقع ضبط خاموش می‌کنند.

شرکت کننده‌های مسافر
یکی از نکات قابل توجه درباره این برنامه حضور شرکت‌کننده‌هایی از شهرستان‌های مختلف ایران است که برخی از آن‌ها با کوله و چمدان در حال تردد در سالن انتظار هستند و بعد از پایان اجرای خود قصد دارند به شهر خود بازگردند. از جمله یک گروه شیرازی که به فینال راه پیدا می‌کنند و بعد از پایان برنامه با همه وسایل و لوازمشان به شهر خود باز می‌گردند. رفت و آمد‌ها همچنان ادامه دارد تا ساعت ۱۱ شب که همه برای صرف شام از استودیو خارج می‌شوند و داوران برای مشورت و انتخاب راه یافتگان به فینال وارد اتاق دیگری می‌شوند. در این فاصله گروه صحنه در حال آماده سازی برای شرکت کننده‌های قسمت‌های بعد برنامه هستند.

عده‌ای از شرکت‌کننده‌ها نیز در این بین با وسایل و چمدان وارد سالن انتظار می‌شوند و خود را برای ضبط قسمت دیگری از برنامه آماده می‌کنند. سرانجام نوبت به انتخاب فینالیست ها می‌رسد. هیجان عجیبی بین حضار و شرکت‌کننده‌ها وجود دارد. حتی در پشت صحنه نیز همه به وجد آمده و از روی صندلی‌های خود بلند شده و چشم به LED مقابل دوخته‌اند تا ببینند داوران چه کسانی را برای راهیابی به فینال انتخاب می‌کنند. در نهایت داوران و مجری وارد استودیو می‌شوند و با توضیحاتی که ارائه می‌کنند، فینالیست ها را انتخاب کرده و به سایرین هم در پایان برنامه، جوایزی از طرف حامیان مالی برنامه اهدا می‌کنند.

بندبازی روی استیج
دو شرکت کننده خانم که قرار است نقش مادرشوهر و عروس را بازی کنند، روی استیج می‌روند. سیاه چادری نیز روی استیج قرار دارد. یکی از خانم ها با پوشش زنان کرد و گریم شده مقابل داوران بازی می‌کند. نمایش آن‌ها به پایان می‌رسد و داور‌ها هر کدام نظر خود را بیان می‌کنند. همزمان با ضبط اجرای آن‌ها یک گروه از دانشجویان دانشگاه قزوین که یک ربات را اختراع کرده اند نیز در سالن انتظار حضور دارند و بی صبرانه منتظرند تا نوبت به آن‌ها برسد. شرکت‌کننده‌ها هر‌کدام به نوبت روی استیج می‌روند و باعث به هیجان آمدن حضار و تشویق آنها می‌شوند و بعد از اجرا نیز شنونده نظرات داوران می‌شوند. در این بین احسان علیخانی نیز با شوخی‌هایی که با شرکت‌کننده‌ها و داوران در فواصل برنامه می‌کند، حضار را به شور و هیجان می‌آورد.

در این مسابقه هر فردی با هر گروه سنی و استعدادی حضور دارد؛ از خواننده گرفته تا بندباز و مخترع. یکی از بخش‌هایی که باعث به هیجان آمدن حضار در استودیو و افراد پشت صحنه می‌شود، گروه بندبازی است که با اجرای هیجان‌انگیز خود مورد تشویق قرار می‌گیرند. حتی داور‌ها نیز به هیجان آمده و میخکوب هنرنمایی این گروه شده اند.

کشف جدید عصر جدید
ایمان قیاسی را پیش از این برنامه بیشتر به عنوان خواننده می‌شناختیم. اما او مجری پشت صحنه عصر جدید است که بعد از پایان برنامه با شرکت‌کننده‌ها صحبت می‌کند. او درباره تجربه اجرای این برنامه می‌گوید: شاید پیش از این برنامه مردم من را به عنوان خواننده بیشتر می‌شناختند. اما من سال‌ها در کنار احسان علیخانی به عنوان دستیار و جمع کردن تیتراژ‌های برنامه «ماه عسل» کمک این گروه حرفه‌ای بودم و فعالیت می‌کردم. در این سال ها کم و بیش کار موسیقی خودم را هم دنبال می‌کردم. تا این‌که با شروع عصر جدید احسان تصمیم گرفت از من به عنوان مجری پشت صحنه استفاده کند و اعتقاد داشت در این راه امکان موفقیت وجود دارد.

او همچنین ادامه می‌دهد: مثل همه شرکت کننده‌های این برنامه من هم یک کشف جدید بودم که با وجود اشکالات در اجرا، احسان اعتقاد داشت باید فضا برای بقیه هم ایجاد شود. قبل از این برنامه من تجربه اجرای چند برنامه را داشتم که باز هم آن تجربیات را مدیون احسان علیخانی هستم. عصر جدید برای من هم استعدادیابی واقعی و در زندگی من بسیار تاثیرگذار بود.

قیاسی ماندگار‌ترین لحظات اجرای این برنامه را این‌طور روایت می‌کند: در شروع عصر جدید شاید خیلی ها باور نمی‌کردند این برنامه می‌تواند موفق شود و حضور احسان علیخانی در برنامه‌ای غیر از ماه عسل برای طرفدارانش شاید سخت بود. اما تصمیم درست احسان بسیار شجاعانه بود. چون تولید این برنامه بسیار کار سخت و دشواری است و زمان زیادی می‌برد. همه بچه ها تلاش کردند این برنامه روی آنتن برود.

من هم به عنوان عضو کوچک این گروه اعتقاد دارم عصر جدید همان رسالت ماه عسل را به گونه‌ای دیگر روایت می‌کند. خاطرم هست وقتی این کار به سرانجام رسید، روز اول ضبط وقتی وارد استودیو شدم ناخودآگاه اشک می‌ریختم و حضور جوانان ایرانی از گوشه گوشه این سرزمین و نشان‌دادن استعدادشان که در هیچ کجا فرصت ارائه آن را نداشتند، برایم دلچسب بود. او در پایان هم می‌گوید: در حال حاضر به جز وظایف اصلی که در برنامه دارم، همزمان مشغول ضبط هشتگ عصر جدید هم هستم که مربوط به حواشی و پشت صحنه این برنامه است که در فصل دوم خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است.

سعی می‌کنیم حامی استعداد‌ها باشیم
امین حیایی یکی از داوران دوست داشتنی این برنامه است که بسیار هم مورد توجه حضار و شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. او در گفتگو با جام جم درباره تجربه شیرین و متفاوت داوری و سختی‌های قضاوت درباره شرکت‌کننده‌ها گفت که در ادامه می‌خوانید:

شما بازیگر پرمشغله‌ای هستید. چطور توانستید به عنوان داور در این برنامه حضور پیدا کنید؟
عصر جدید، برنامه استعدادیابی جذابی است که تا به حال در ایران نداشتیم. وقتی میزبانی آقای علیخانی هم بود، پذیرفتم در این برنامه حضور پیدا کنم. البته پیش از این قرار بود مجری یکی از همین برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون باشم، اما نپذیرفتم. چون مجری نیستم و مجری‌گری به عقیده من نیاز به تخصص دارد. اما وقتی احسان علیخانی پیشنهاد این برنامه را داد، دیدم به هر حال داوری در این برنامه جایگاه متفاوتی دارد و می‌توانم نظرات خودم را بیان کنم و تجربه جذابی برای من بود. ضمن این‌که گروهمان را هم خیلی دوست دارم.

با وجود سختی ها و حواشی‌ای که در بخش داوری دارد، به قدری برایتان جذاب هست که اگر برنامه ادامه پیدا کند یا داوری در یک برنامه دیگر را بپذیرید؟
اگر همین برنامه ادامه پیدا کند، دوست دارم باز هم حضور داشته باشم. اما درباره برنامه‌های دیگر نمی‌توانم به راحتی اعتماد کنم که بدانم به این خوبی در می‌آید یا نه. فکر می‌کنم ما در این برنامه کار خودمان را انجام می‌دهیم و از این نظر متفاوت از برنامه‌های استعدادیابی در سطح جهان هستیم. چون مدل اجرا و شرکت کننده‌های این برنامه هم متفاوت است. همین که بتوانم به عنوان داور، حامی این استعداد‌ها باشم برای من خیلی جذاب است. در آموزشگاه خودم همین کار استعدادیابی را انجام می‌دهیم و تا جایی که بتوانیم حمایتشان می‌کنیم.

احتمال دارد این برنامه سال بعد اجرا نداشته باشد، اما برنامه‌های حمایتی داشته باشیم. یعنی اجرا‌های سراسر کشوری با همین بچه ها بگذاریم و بتوانیم کاری کنیم که این بچه‌های موفق دیده شوند و از استعدادشان بهره برداری شود. فکر می‌کنم مرحله اصلی این برنامه همین بحث حمایتی بچه ها در سال آینده باشد. یعنی امکان اجرای کنسرت، نمایش و... برایشان مهیا کنیم.

هر شرکت کننده‌ای با یک استعداد و توانایی وارد این برنامه می‌شود؛ یکی در خوانندگی و دیگری در زمینه دانش یا بازیگری؛ بنابراین شما به عنوان داور سعی می‌کنید چگونه در این رقابت عادلانه قضاوت کنید؟
ما آن‌ها را نسبت به کار خود و آنچه روی استیج اجرا می‌کنند، قضاوت می‌کنیم؛ بنابراین سعی نمی‌کنیم با بقیه اجرا‌ها مقایسه شان کنیم.

با توجه به دو فصل که از این برنامه می‌گذرد و شرکت کننده‌های بسیاری که حضور پیدا کردند، فکر می‌کنید جوان‌ها بیشتر در زمینه علمی تبحر و استعداد داشتند یا در هنر و ورزش مستعد بودند؟
تقریبا در همه رشته ها شرکت کننده‌های بسیاری حضور پیدا کردند. اما برخی رشته ها هستند که پدیده وار و با استعداد خاص و متفاوت با سایرین ظاهر می‌شوند و اجرا‌های درخشانی دارند. مثل محمد زارع که در سال گذشته درخشید و در این فصل به عنوان مربی حضور دارد یا خانم فاطمه عبادی که با شن نقاشی کرد جزو استعداد‌های خاص و ناب برنامه بود که به‌ندرت در اجرا‌های خارجی می‌توان چنین هنرمندانی را پیدا کرد. این افراد هستند که به چشم می‌آیند و در ذهن ماندگار می‌شوند و مردم هم دوستشان دارند. امیدوارم در این فصل هم مردم از این استعداد‌ها حمایت کنند و آن‌ها را تنها نگذارند، چون بچه ها به رای مردم نیاز دارند.

خودتان هم در مقطعی خوانندگی و موسیقی را تجربه کردید. اما گویا مشغله‌های کاری اجازه نداد در این مسیر هم حرکت کنید.
فضای جامعه به قدری به هم ریخته بود و اتفاقات بدی را در کشور پشت سر گذاشتیم که احساس می‌کنم دوست دارم زمانی بخوانم که دل مردم شاد باشد و در همه زمینه ها در یک شرایط خوب و شاد به سر ببرند. یعنی حالشان خوب باشد تا کار‌های من را با لذت گوش کنند.

قضاوت در عصر جدید کار سختی است
سید بشیر حسینی، یکی از داوران این برنامه است که شوخی‌ها یی هم با او در فضای مجازی و در مجموعه «ناخونک» شده است. او درباره جدی‌تر شدن نگاه شرکت‌کننده‌ها به این رقابت در فصل دوم و تفاوت‌های آن با فصل قبل توضیح می‌دهد: خوشبختانه نگاه بچه ها در فصل دوم جدی‌تر و متنوع‌تر شده. اوایل فصل اول خاطرم هست شرکت‌کننده‌ها خودشان خیلی این رقابت را جدی نمی‌گرفتند. چون نمی‌دانستند بازخورد برنامه چگونه است و چقدر دیده می‌شود و چه بازخوردی دارد. اما در این فصل تقاضا بیشتر شده و نوید اجرا‌های قوی‌تر را از همان ابتدا می‌داد.

حسینی در ادامه درباره سختی قضاوت و داوری این برنامه می‌گوید: ما دو مرحله قضاوت در برنامه داریم؛ یکی داخل برنامه که با چراغ قرمز و سفید قضاوت می‌شود و مرحله بسیار سخت دیگر آخر برنامه برای انتخاب فینالیست‌ها ست. در بخش اول صرفا اجراهایشان را بدون هیچ پیش زمینه‌ای ارزیابی می‌کنیم. اما در پایان برنامه گفت و گوی بچه ها را دیده و شنیده ایم که انتخاب در این بخش خیلی سخت می‌شود. گاهی به اجماع هم نمی‌رسیم و هر کدام از ما داور‌ها نظر خودمان و دلایل محکمی داشتیم؛ بنابراین انتخاب ها بسیار کار سختی است و تلاش می‌کنیم عادلانه قضاوت کنیم.

حسینی همچنین درباره بازخورد برنامه و این‌که مسیر زندگی بسیاری از شرکت‌کننده‌ها با حضور در این برنامه تغییر کرد هم ادامه می‌دهد: در کنار داوری در برنامه گاهی پیش می‌آید که در حد گپ کوتاه بعد از برنامه با شرکت‌کننده‌ها صحبت می‌کنیم و اگر استعداد نداشته باشند، صادقانه به آنها می‌گوییم.

اگر کسی واقعا با حضور در این برنامه بفهمد استعدادش این نبوده و برود و دنبال استعداد واقعی اش بگردد، به نظرم هدیه بزرگی از برنامه گرفته. البته در این برنامه فضا بیشتر به سمت موسیقی رفته و متقاضی اش بیشتر بوده و در گام دوم اجرا‌های ورزشی. اما آرای برگزیده پنج نفر برتر دوره قبلی نشان داد الزاما این‌گونه نیست که اگر متقاضی رشته‌ای بیشتر بوده، در آن زمینه هم مستعدتر هم بودند. اصلا این‌گونه نیست.

او در پایان درباره جذاب‌ترین استعدادی که از برنامه در ذهن دارد هم تاکید می‌کند: کماکان برای من جذاب‌ترین برنامه، فینال فصل قبل است که خانم عبادی اهدای قلب را کشید.


منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

نظر شما