شناسهٔ خبر: 40531582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر رئیس پارلمان شرق لیبی به قاهره برای دیدار با حفتر

سپیده حسینی

رئیس پارلمان وابسته به نیروهای خلیفه حفتر در طبرق واقع در شرق لیبی برای گفت‌وگو با او و مسؤولان مصری وارد قاهره شد، این در حالی است که اختلافات میان دو طرف از دو هفته قبل ادامه دارند. سازمان ملل نیز شرایط شهر ترهونه را از نزدیک زیر نظر دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت "اخبار لیبیا"، عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق وابسته به نیروهای خلیفه حفتر روز جمعه برای دیدار با او و برخی مسؤولان مصری وارد قاهره شد. این در حالی است که اختلافات میان دو طرف از دو هفته قبل ادامه دارند.

همچنین سایت روزنامه الیوم السابع چاپ مصر به نقل از برخی منابع اعلام کرد: این سفر صالح در چارچوب تلاش‌های مصر برای احیای راه‌حل سیاسی در لیبی انجام شد.

به گفته این منابع، حفتر از روز چهارشنبه در قاهره حضور دارد تا با مسؤولان مصری درباره‌ تحولات موجود در لیبی هماهنگی و رایزنی کنند.

تا این لحظه هیچ یک از طرف‌ها درباره دیدار صالح و حفتر بیانیه رسمی صادر نکرده‌اند.

قرار است عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر امروز، شنبه با خلیفه حفتر و عقیله صالح دیدار کند.

دیدار حفتر و صالح در قاهره در حالی انجام شد که اختلافات میان دو طرف از زمانی که پارلمان طبرق ۲۵ مه گذشته مخالفت خود را با اقدام یک‌جانبه حفتر درباره رئیس جمهوری خواندن خود و لغو توافق‌نامه سیاسی سال ۲۰۱۵ اعلام کرد، ادامه دارند.

گروه‌های لیبیایی دسامبر سال ۲۰۱۵ توافق‌نامه سیاسی را امضا کردند که در نتیجه آن شورای ریاستی با هدایت دولت وفاق ملی و شورای عالی کشور تشکیل شد اما حفتر در طول این سال‌ها همواره تلاش کرد این شورا را تعطیل و متوقف کند.

نیروهای حفتر از چهارم آوریل ۲۰۱۹ با حمایت برخی کشورهای عربی و اروپایی حمله‌ای را برای به کنترل درآوردن طرابلس آغاز کردند. این نیروها به تازگی در این درگیری‌ها شکست‌های متعددی را متحمل شدند به شکلی که شهر استراتژیک ترهونه واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس آزاد شد.

سازمان ملل روز جمعه نیز اعلام کرد: ورود نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی به شهر ترهونه و باز پس‌گیری آن از نیروهای حفتر را از نزدیک تحت نظر دارد.

در این راستا استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: از نزدیک تحولات ترهونه را زیر نظر داریم و تمرکز اصلی ما بر پیامدهای این امر برای غیرنظامیان است. با یادآوری تعهدات طرف‌های لیبیایی در قوانین بین‌المللی حقوق بشر از آنها می‌خواهیم مانع از بالاگرفتن درگیری‌ها شوند.

دوجاریک افزود: استفانی ویلیامز (معاون فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی) در حال حاضر رایزنی‌های گسترده‌ای را با همه طرف‌ها در لیبی آغاز کرده تا مذاکرات آتش‌بس با استناد به پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که هیئت سازمان ملل در حمایت از لیبی ۲۳ فوریه ۲۰۲۰ در مذاکرات ۵+۵ به دو طرف پیشنهاد کرد، از سر گرفته شوند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: قرار است ویلیامز طی چند روز آینده با نمایندگان دولت وفاق ملی برای گفت‌وگو درباره‌ آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات دیدار کند.

از سوی دیگر، برخی منابع ویژه سایت العربی الجدید فاش کردند، صالح هنگام بازگشت از مصر در اطراف محل اقامت خود در منطقه القبه هدف یک ترور ناکام قرار گرفت.

این منابع اظهار کردند، خودرویی که تعدادی نقابدار مسلح سوار آن بودند، به سمت صالح هنگام پیاده شدن از خودرو تیراندازی کردند اما آسیبی به او وارد نشد و پس از آنکه همراهان صالح با این افراد درگیر شدند، آنها پا به فرار گذاشتند و تنها یکی از نیروهای حفاظتی صالح در این تیراندازی آسیب دید.

منابع یاد شده در ادامه گفتند: صالح به محض نجات یافتن از این ترور به مسؤولان مصری اعلام کرد، دست داشتن برخی طرف‌ها در شرق لیبی (حفتر) را در این ترور بعید نمی‌داند.

یک منبع در کمیته مصری ویژه بحران لیبی فاش کرد، پیشتر حفتر در نشستی در قاهره از عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات کل مصر دخالت این کشور برای ممانعت از اقدامات نظامی دولت وفاق ملی و حامیان آن در شرق لیبی را خواسته و پیشنهاد داد قاهره ممنوعیت پرواز جنگنده‌ها بر فراز شرق لیبی را برای جلوگیری از پیشروی نیروهای تحت حمایت ترکیه در پیش بگیرد.

همچنین این منبع افزود، حفتر هشدارهای شدیدی از سوی مسؤولان مصری درباره هرگونه اقدام میدانی بدون ابلاغ آنها دریافت کرده بود و عباس کامل در پیامی به حفتر اعلام کرد هرگونه اقدام در روزهای آتی تاثیر مستقیمی بر مصر خواهد داشت، بنابراین او باید از هرگونه اقدام نظامی و یا تحریک نیروها خودداری کند.

همچنین منابع یاد شده فاش کردند، مسؤولان قاهره در دیدار با صالح و حفتر به هر دو پیشنهاد امضای توافق‌نامه‌ای میان مصر و پارلمان طبرق درباره امنیت مرزها و سواحل و ممانعت از فعالیت مصر در آب‌های منطقه‌ای لیبی را بررسی کردند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما