شناسهٔ خبر: 40509487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

روایتی از ایثار معلمان و پشتیبانی های خیرین در جبهه تعلیم و تربیت همزمان با بحران کرونا

بی ریا و از دل و جان کار کردن، اخلاص، اخلاق نیکو، خدمت به خلق و همنوع و...بخشی از ویژگی های مکتب سلیمانی است که برای خیلی ها در جای جای این سرزمین و فراتر از آن، مشق عشق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ یکی از عرصه هایی که در بحران کرونا دچار فراز و فرودهای قابل توجه و در بعضی موارد متحمل ضررهایی شد، عرصه تعلیم و تربیت است؛ برای نخستین بار فضایی در تعلیم و تربیت تجربه می شد که نیازمند زیرساخت های جدی بود تا با حداقل آسیب ها، این دوره طی شود و درس و مشق دانش آموزان آسیب نبیند.

 

 

 

متولد سال 1357 است و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات؛ در هنرستان آیت الله هاشمی کشکوئیه مشغول خدمت رسانی است و خود را عضو کوچک خانواده بزرگ فرهنگیان می داند و قبل از هر چیز از شهید سلیمانی می گوید و می افزاید: حداقل یک یا چند مورد از خصوصیات حاج قاسم را انتخاب و سعی کنیم در زندگی و کارهایمان به کار بگیریم که مطمئناً روح سردار سلیمانی از این کار بسیار خوشحال می شود.

 

 

 

 

اقدس بمانی، مدیرهنرستان آیت الله هاشمی رفسنجانی کشکوئیه با بیان اینکه شهید سلیمانی در خدمت به خلق و همنوع عشق می ورزید یعنی به کارش زیاد اهمیت می داد و نسبت به همه چیز حساس بود؛ افزود: به دغدغه های مردم مسلمان جهان و کشورش اهمیت بسیاری می داد او حواسش به همه کارها بود به جنگ با داعش در عراق، سوریه، لبنان، یمن و ...؛  بحران های داخل کشور و... گرچه روحیه سختی با دشمنان داشت امّا با مظلومان و کسانی که حق شان ضایع می شد با عطوفت و مهربانی رفتار می کرد و می خواست اسیرانِ گرفتار در چنگال استکبار را نجات دهد.

 

 

 


بمانی ادامه داد: به وضع اقتصادی مردم کشورش اهمیت می داد، در زمان بروز بحران به کمک مردم آسیب دیده می شتافت و در زمان سیل و زلزله به مردم آن مناطق کمک می داد، حاج قاسم به خانواده شهدا احترام خاصی قائل بود و سعی می کرد در آئین و یادبود شهدا شرکت کند و همواره به والدین شهدا سر می زد، او یار و یاور و مطیع امر رهبری بود و خلاصه خیلی خاص بود. 

 

 


وی به بروز بحران کرونا در جامعه اشاره کرد و افزود: با آمدن کرونا مدارس جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شد امّا در این زمان تمامی معلمان مدافع تعلیم  و تربیت هستند و آموزش تعطیل نشد و معلمان پرانرژی تر از قبل و با احساس وظیفه و با الگوگیری از ویژگی های حاج قاسم به امر تعلیم و تربیت با شرایط خاص پرداختند.

 

 


 این مدیرمدرسه تصریح کرد: حس می کنیم بحران کرونا به مانند زمان جنگ است و همانند  حاج قاسم که سعی داشت دشمن را از سرزمین بیرون براند ما معلمان نیز باید از باورها و اندیشه های شهید حاج قاسم سلیمانی الگو بگیریم،   دیگر زمان و مکانِ آموزش مفهومی ندارد وقتی ساعت 2 نیمه شب جواب سوال دانش آموز را می دهی و یا در هر جایی و هر شرایطی هستی کلاس را به صورت مجازی برگزار می کنی این یعنی معلمان ما انسان های بسیار باوجدانی هستند که آموزش را در این شرایط تعطیل نکردند تا لذت بخش ترین خاطرات ِ دوران بحران کرونا درزندگی این معلمان باشد.

 


بمانی خاطرنشان کرد: از همان اوایل اسفند ماه 98 که بیماری منحوس کرونا وارد کشور شد و همگان را درگیر کرد فعالیت ما هم با اطلاع رسانی پیام های وزارت بهداشت کشور و توصیه به جدی گرفتن توصیه های بهداشتی در مدرسه و توجیه دانش آموزان و والدین آنها آغاز شد.

 

 

 

وی  با بیان اینکه در ادامه دولت به خاطر حفظ سلامتی دانش آموزان اقدام به تعطیلی مدارس کرد اما آموزش تعطیل نشد؛ اظهار داشت: از همان روزهای نخست ما گروه های دانش آموزی را در پیام رسان های اجتماعی شروع کردیم و بعد از چند روز بخشنامه شروع فعالیت ها به صورت رسمی به ما ابلاغ شد و دبیران به طور جدی موظف شدند کلاس های درس را در فضای مجازی تدریس کنند.

 


بمانی گفت: من هم به عنوان مدیر آموزشگاه موظف بودم تمامی دبیران و دانش آموزان را به شرکت در کلاس های مجازی ترغیب کنم لذا طبق برنامه کلاسی بچه ها شروع به فعالیت کردم و دانش آموزان را عضو گروه های درسی خود کردم شاید هنوز یک هفته هم نگذشته بود که نظم بسیار خوبی در کلاس ها برقرار شد.


تهیه گوشی برای دانش آموزان


وی افزود: حدود 90 درصد دانش آموزان با تلاش همکاران و بنده وارد گروه ها شدند و هر روز صبح قبل از ساعت 8 حضور و غیاب آنها انجام شد؛ به دنبال همین حضور و غیاب ها متوجه شدم از هر کلاس چند نفر هستند که در کلاس ها اصلا" نیستند و با تماسی که با خانواده ها داشتم هر کدام مشکلاتی را مطرح کردند با همکاری هم مشکلات حل شد تا اینکه متوجه شدم دو دانش آموز گوشی اندروید ندارند لذا از فکر این دو دانش آموز نمی توانستم راحت باشم.

 

 


مدیر هنرستان آیت الله هاشمی رفسنجانی کشکوئیه همچنین گفت: یک  گوشی را خودم تهیه کردم و یک گوشی هم برادرم به من داد که به دانش آموز بدهم؛ با تحقیقی که کردم از وضع نامناسب مالی هر دو دانش آموز باخبر شدم؛ خیلی خوشحال شدم که توانستم کمترین کار را برای دانش آموزانم در این شرایط کرونایی که مدرسه تعطیل است انجام دهم.

 


خرید و اهدای 18 دستگاه تلفن همراه به دانش آموزان نیازمند در شهر کشکوئیه


محمدرضا حاجی زاده هم گفت: با شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، آموزش از راه گوشی همراه هوشمند و فضای مجازی به دانش آموزان ارائه می شود که برای دانش آموزان فاقد گوشی اندروید و نیازمند در کشکوئیه 18 دستگاه تلفن خریداری و به آن ها اهدا شد.

 


 

 

مدیر آموزش و پرورش کشکوئیه رفسنجان بیان کرد: 10 گوشی توسط فرد خیّری به مبلغ 180 میلیون ریال خریداری و به دانش آموزان اهدا شد.

 


وی ادامه داد: همچنین 4 دستگاه توسط یکی از معلمان فرهنگی کشکوئیه و نیز 2 معلم هم هر کدام 2 گوشی خریداری کردند و به دانش آموزانی که امکان دسترسی به گوشی همراه نداشتند اعطا کردند تا از درس عقب نمانند و آموزش دروس به تمامی دانش آموزان منتقل شود.

 


حاجی زاده تصریح کرد: در کشکوئیه بیش از 40 مدرسه با 3070 دانش آموز در مقاطع مختلف دبستان تا دوره های متوسطه داریم.

 


وی خاطرنشان کرد: صد در صد معلّمان در کشکوئیه به فضای مجازی و تشکیل گروه های درسی مجهز شده اند و با دانش آموزان ارتباط دارند و اگر دانش آموزی وجود داشته باشد که دسترسی به اینترنت و گوشی نداشته باشد توسط معلّمان جزوه و درسنامه ها به دست آن ها می رسد.


کرونا و ایثار معلّمان در جبهه فرهنگی


 حسین تقوی رشیدی زاده هم گفت: در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس تعلیم و تربیت تعطیل نشد و با راه اندازی شبکه شاد، آموزش در فضای مجازی به دانش آموزان در بدو شیوع بیماری کرونا آغاز شد و هم معلمان هم دانش آموزان این شبکه را که قبلاً وجود نداشت بر روی گوشی تلفن خود نصب کردند.

 


مدیر آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان بیان کرد: شبکه شاد برنامه آموزشی است که قبل از این وجود نداشت و با راه اندازی آن مشکلاتی برای کاربران آن ایجاد شده بود از جمله اینکه به سختی نصب و در دسترس قرار می گرفت یا اینکه سرعت آن کم بود و برخی دانش آموزان به موقع نمی توانستند در کلاس فضای مجازی حاضر شوند و آن ها را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

 


وی افزود: آموزش غیر حضوری روش جدید اجباری بود که با شرایط کرونا، باقیمانده دروس با این برنامه باید اتمام یابد، امر تعلیم و تربیت و تدریس در خانه توسط معلمان به  دانش آموزان با ابزار تکنولوژی روز ارائه می شود که در شرایط کرونا ایثار معلمان در جبهه فرهنگی نمودی از فداکاری ها است و قابل ستایش.

 

 

تقوی رشیدی زاده عنوان کرد: گرچه شبکه آموزشی شاد در گوشی های اندروید با مشکلاتی همراه است امّا این مشکلات در حال کاهش است همچنین اینترنتی که در این برنامه استفاده می شود هم برای معلمان هم برای دانش آموزان رایگان است بسیاری گله مند هستند که باید بسته اینترنتی خریداری کنیم تا بتوانیم از شبکه شاد بهره مند شویم لذا تهیه بسته اینترنتی لازم است امّا دانش آموزان مطمئن باشند که استفاده از شبکه شاد اینترنت رایگان است و از حجم بسته خریداری شده کم نمی شود.

 

 

 


وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا قبل از شیوع کرونا در کشور 80 درصد دروس به دانش آموزان ارائه شده بود؛ گفت: 20 درصد باقیمانده دروس با شبکه شاد به دانش آموزان آموزش داده می شود تا در بحران کرونا و تعطیلی مدارس به سلامتی و تحصیل آن ها خللی وارد نشود.

 

 


تقوی خاطرنشان کرد: با تحقیقاتی که انجام شد 25 نفر از دانش آموزان شهر و حومه رفسنجان بی بضاعت هستند  که فاقد گوشی همراه بودند و برای بهره مند شدن از شبکه شاد و دریافت آموزش ها در فضای مجازی، 25 دستگاه تلفن همراه توسط خیرین 25 تهیه و به آن ها اعطا شد.

 

 


گفتنی است؛ رفسنجان بیش از 50 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

پایان پیام/605

نظر شما