شناسهٔ خبر: 40502162 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران

در ایران ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که امسال به علت شیوع بیماری کرونا بیشتر برنامه های این هفته به صورت مجازی برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با انقراض فزاینده گونه ها و تخریب طبیعت امسال روز جهانی محیط زیست با عنوان "تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه ها و تخریب طبیعت" نامگذاری شده است.

رضا میرزایی مدیر کل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار "پاسداشت تنوع زیستی" در سال ۲۰۲۰، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده‌ و امسال با توجه به محدودیت در برگزاری تجمعات، در اجرای غالب برنامه‌های بزرگداشت این هفته از فضای مجازی استفاده خواهد شد.

او با اشاره به شعار ملی این هفته با عنوان "جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران" در تشریح برنامه‌های این اداره کل افزود: تبیین و برگزاری دوره های آموزشی-توجیهی مدیریت سبز برای دستگاه‌ها، واحدها و صنایع، تشدید پایش از صنایع و مراکز دفن زباله، انتشار پیام های زیست محیطی از طریق فضای مجازی ، برگزاری مسابقه عکاسی، برگزاری نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه و حضور دربرنامه های صدا و سیما و ... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در این هفته است .

توسعه پایدار بنا به تعریف، توسعه‌ای است که نیازهای امروز را بدون تاثیر و لطمه زدن به توانایی نسل‌های آتی در تامین نیازهایشان، تامین کند.

توسعه پایدار در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط‌ زیست است. توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست‌محیطی تمرکز ندارد بلکه به جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می‌کند. توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط‌ زیست است.

امروزه بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی منابع طبیعی در طول سالیان متمادی، بسیاری از اکوسیستم‌های طبیعی تخریب و بسیاری دیگر از اکوسیستم‌ها شکننده و آسیب‌پذیر شده است.

انتهای پیام / م

نظر شما