شناسهٔ خبر: 40493461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه شاهرود:

وقت‌شناسی و اقدام به هنگام امام راحل دلیل پیروزی انقلاب است

شاهرود- امام جمعه شاهرود بابیان اینکه یاد و خاطره شهدا را باید زنده نگه داشت، گفت: وقت‌شناسی و اقدام به هنگام امام راحل دلیل پیروزی انقلاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عباس امینی عصر چهارشنبه در جلسه بزرگداشت رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و شهدای ۱۵ خرداد به میزبانی مسجدالنبی (ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ضمن بیان اینکه زمان‌سنجی مقوله مهمی در حرکت‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها است، ابراز داشت: معمولاً اگر حرکت‌ها هنگام حادثه، به موقع اقدام شود نتیجه می‌دهد در غیر این صورت بی‌ثمر خواهد بود.

وی با مقایسه شهدای واقعه عاشورا و واقعه توابین افزود: در مقایسه این دو حادثه یک تفاوت بسیار مهم و کلیدی وجود داشت، شهدای حادثه عاشورا به موقع اقدام کردند، در آنجا ماندند، استقامت کردند و نتیجه گرفتند اما در قیام توابین به رهبری پیرمردی به نام سلیمان بن صرد خزاعی، اگرچه عده‌ای قیام کردند و شهید هم شدند اما به موقع اقدام نکردند و آن اثرگذاری را هم نداشتند.

شهدای ۱۵ خرداد برگردن ما حق دارند

امام جمعه شاهرود بابیان اینکه باید از حوادث تاریخی درس گرفت، ابراز داشت: اگرچه سلیمان بن صرد خزاعی و حبیب بن مظاهر هر دو درراه خدا کشته شدند اما سلیمان هیچگاه جایگاه حبیب بن مظاهر را نخواهد داشت چون به موقع و هنگامی که امام حسین (ع) و نماینده امام در کوفه مسلم بن عقیل کمک خواستند اقدام نکرد.

امینی با نتیجه‌گیری از این واقعه و بسط آن به عصر حاضر، تصریح کرد: شهدای ۱۵ خرداد در آن زمان پشت امام راحل را خالی نکردند و کفن‌پوش و به خیابان‌ها آمدند با این اقدامات به موقع نامشان در تاریخ ماندگار و ۱۵ سال بعد به نتیجه رسید و انقلاب پیروز شد. لذا شهدای ۱۵ خرداد به گردن انقلاب و به گردن ما حق‌دارند و امام هم همواره نسبت به این قیام حس داشت و چه خوب است هنرمندان ما در این خصوص همچنان کار کنند و دست به قلم باشند تا بتوانند بیشتر این حادثه را به نسل آینده معرفی کنند.

وی در مورد زمان‌سنجی و زمان‌شناسی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی گفت: امام هم در اقدامی به‌موقع و به‌جا رهبری این انقلاب را به دست گرفت ایشان اقدام نرم افزاری این قیام را از سال ۳۲ شروع و در سال ۴۲ قیام علیه رژیم پهلوی را علنی کرد.

آرامش سهم شهدا

امام جمعه شاهرود بابیان اینکه امام راحل در دیدار با عسگراولادی سرنگونی حکومت پهلوی، تشکیل حکومت اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) را سه وظیفه مهم برشمرد و ابراز داشت: امام راحل درراه رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده بود هیچگاه کوتاه نیامد.

امینی بابیان اینکه شهدای ۱۵ خرداد به گردن ما و این انقلاب حق‌دارند، تصریح کرد: دین‌داری در طول تاریخ هزینه داشته است و اگر کسی فکر کند دینداری بدون هزینه رخ می‌دهد در اشتباه خواهد بود، امام راحل نیز در این راه هزینه‌های زیادی از جمله تبعید به کشورهای مختلف، خوردن سیلی، تهدید به قتل، جلوگیری از ورود به کشور و غیره پرداختند.

وی بابیان اینکه خداوند آرامش را نصیب شهیدان و اهل استقامت می‌کند، افزود: این آرامش به مرزی می‌رسد که وقتی خبرنگار در داخل هواپیما از او سوال می‌کند الان چه حسی دارید؛ می‌گوید هیچ، درحالی‌که هرکسی از وطن‌پرستان یا اشخاص دیگر باشند که بعد از ۱۵ سال به وطن خود در حال برگشت باشد سراسر حس است اما انسانی که دل به خدا دارد دنبال این چیزها نیست و فرمود من هیچ حسی ندارم. فرمود اگر من را راه ندهند و همواره در فرودگاه‌ها در حرکت یا درجایی ثابت قرار داشته باشم هیچ فرقی نمی‌کند، من کارم را انجام خواهم داد.

تشییع امام راحل بی سابقه در تاریخ

امام جمعه شاهرود با اشاره به وقایع مختلف ابتدای انقلاب از جمله شهادت بهشتی ویارانش، فتح خرمشهر و وقایعی از این قبیل تصریح کرد: امام راحل در هنگام مواجهه با این حوادث کاملاً آرام بود چون به وعده خدا ایمان داشت انسان وقتی باخدا معامله کند خدا هم جوابش را خواهد داد، طی ۱۰ سال اول انقلاب بااینکه هشت سال در جنگ بودیم و افراد و شخصیت‌های زیادی را از دست دادیم و بعد حدود ۱۰ ماه از قبول قطعنامه ایشان به رحمت خدا رفتند، تشییع پیکر ایشان با آن عظمت و شکوه غیر قابل تصور خیلی‌ها بود.

امینی در ادامه تصریح کرد: ۱۲ بهمن ۵۷ با آن استقبال باشکوه و در ۱۴ خرداد ۶۸ باز هم آن تشییع جنازه عظیم وعده‌ای که خداوند به کسانی می‌دهد که با او معامله کنند همانند شهید سلیمانی در این عصر بااینکه بسیاری از مردم حتی یکبار هم از نزدیک با شهید سلیمانی مواجه نشده بودند ولی در دو کشور ایران و عراق چنان تشییع باشکوهی برای ایشان رقم زدند که در تاریخ بی سابقه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که هم به صورت حضوری با رعایت فاصله اجتماعی به میزبانی مسجد النبی (ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و به صورت مجازی زنده (لایو) از طریق صفحه اینستاگرام پخش شد بعد از مداحی و مرثیه‌سرایی یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد گرامی داشته شد.

نظر شما