شناسهٔ خبر: 40484988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فردا؛

سد چپرآباد اشنویه آبگیری می شود

ارومیه – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از بهره برداری سد چپرآباد با هدف تامین آب شرب چهار شهر اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار طی فردا پنجشنبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

اتابک جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سد در قالب پویش الف – ب ایران به صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس جمهوری و وزیر نیرو فردا پنجشنبه به بهره برداری می‌رسد افزود: عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۸۲ و با هدف تأمین سالانه ۲۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آب کشاورزی اراضی دشت نقده و اشنویه و احداث شبکه آبیاری و زهکشی در ۱۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و نیز کنترل سیلاب‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح بر روی رودخانه کانی‌رش از سرشاخه‌های کوچک رودخانه گدار احداث شده است و از طریق کانال سد جلدیان بخشی از آب مازاد سد سیلوه پیرانشهر را به رودخانه گدار و از آن طریق به دریاچه ارومیه خواهد رساند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اضافه کرد: پیش از بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه مطالعات انجام شده برای احداث سد چپرآباد بر اساس ظرفیت ۱۲۷ میلیون متر مکعبی و آب رسانی به ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انجام شده بود که بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با تجدید مطالعات صورت گرفته گنجایش این سد به ۳۸ میلیون مترمکعب تقلیل پیدا کرد.

جعفری افزود: هم اکنون سد چپرآباد امکان تأمین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲.۳ میلیون مترمکعب خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان ۱۱۰۰ هکتار را نیز تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج آن ۴۸۸ و عرض تاج ۱۰ متر است و با اعتباری بالغ بر ۳۲۴ میلیارد تومان اجرا شده و در عملیات ساخت سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ برداری صورت گرفته همچنین بیش از یک هزار تن آرماتور بندی، ۲۳ هزار مترمکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه برای احداث سد چپرآباد و خرید بخشی از اراضی مخزن آن تاکنون بیش از هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات اجرایی سد چپرآباد اشنویه پیش بینی شده است آب پایدار و مورد نیاز چهار شهر استان از طریق این سد تأمین شود.

نظر شما