شناسهٔ خبر: 40460418 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرواسی به لحاظ رشد اقتصادی در میان ۸ کشور اتحادیه اروپا قرار گرفت

بلگراد- ایرنا- رشد اقتصادی کرواسی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ چهار دهم درصد (۰.۴) بوده و این کشور به رغم شرایط بیماری همه گیر ویروس کووید-۱۹و وقوع زلزله در زاگرب در میان ۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی مثبت قرار دارد.

صاحب‌خبر -

بر اساس آمار منتشره روز سه شنبه روزنامه وچرنی لیست چاپ زاگرب؛ تولید ناخالص داخلی کرواسی در دوره (ژانویه تا پایان مارس) نسبت به سه ماهه قبلی آن با کاهش ۱.۲درصدی مواجه شد. اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، روند مثبت ۰.۴ درصد دارد.

فقط هشت  کشور عضو اتحادیه اروپا به لحاظ اقتصادی نرخ رشد سالانه مثبت را در سال جاری میلادی حفظ کرده اند. اگرچه کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند؛ آلمان، ایتالیا و فرانسه، جزو این کشورها نیستند؛ زیرا انسداد بازار چین به شدت در اقتصاد آنها اثر گذار بوده است.

«دانیل نستیچ» تحلیلگر مؤسسه اقتصادی زاگرب در این رابطه گفت: وضعیت کشورهایی که صنایع قوی دارند مانند؛ آلمان، اسلواکی یا چک، اکنون دارای وضعیت اقتصادی خوبی نیستند، اما این کشورها نسبت به کشورهایی که اقتصادشان به گردشگری متکی  است، سریعتر بهبود می یابند.

کمیسیون اروپا می گوید؛ رشد اقتصادی کرواسی پس از سقوط ۹ درصدی در سال جاری، سریعتر و در سال آینده ۷.۵ درصد خواهد بود، ولی دولت زاگرب انتظار بهبودی ۶ درصدی را دارد.

رسانه های خبری کرواسی در ماه گذشته در گزارش هایی در این راستا نوشتند که این کشور به دلیل شیوع کووید-۱۹ ( ویروس کرونا)در سال جاری میلادی بر آورد می شود که با کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان ۹.۱ درصد، مواجه خواهد شد.

بر اساس ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا، کرواسی پس از یونان، ایتالیا و اسپانیا چهارمین کشور عضو اتحادیه است که در سال جاری با بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

این در حالیست که انتظار می رود کرواسی با توجه به پایه اقتصادی خوبی که دارد در سال ۲۰۲۱ شاهد بهبودی اقتصادی اش باشد.

دولت کرواسی برای حمایت از کارفرمایان در بحران ویروس کرونا در ماه آوریل امسال حقوق ۵۹۵ هزار نفر شاغل را از بودجه کشور پرداخت کرد.

این اقدام حمایتی در ادامه سیاست دولت زاگرب درخصوص حمایت از شرکت ها و حفظ اشتغال بخاطر مبارزه با ویروس همه گیر کرونا انجام شده است.

کرواسی در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا ملحق شد.

نظر شما