شناسهٔ خبر: 40451554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایت ذوالنور از آمار جانباختگان آبان‌ ماه ۹۸

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس آمار جانباختگان آبن ماه سال ۹۸ را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه کمیته اجتماعی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: سالروز قیام خونین ملت شریف ایران و قیام 15 خرداد سال 42 را گرامی میداریم و ایام شروع رهبری ولی‌امر مسلمین را تبریک می‌گویم ‌.

وی در پاسخ به سوال تعداد جانباختگان حوادث سال 98 و اعتراضاتی که در خصوص افزایش قیمت بنزین انجام گرفت،گفت: ابتدا مقدماتی را عرضم می‌کنم، در هر کشوری ممکن است طرح هایی اجرا شود که این طرح ها قوت و ضعف های داشته باشد و برخی بپسندند و برخی منتفع و برخی متضرر شوند و طبیعی است که خشنودی و ناخشنودی از عملکردها اتفاق بیفتد.

وی افزود: حادثه آبان 98 حادثه طبیعی بود که مردمی که بار انقلاب را بر دوش دارند و از میان نظام دفاع میکنند، جاهایی هم ممکن است اعتراض داشته باشند تا اینجا طبیعی است. براندازی نرم در دستور نظام سلطه است و آنها سعی میکنند با اردوکشی خیابانی و با قراردادن مردم در مقابل هم این را تحقق دهند و لذا نظام سلطه از این فرصت بهره گرفت و سعی کرد احساسات گروههای مختلف را تحریک کند. کسانی که گوش به فرمان رسانه‌های بیگانه بودند لیدری و رهبری این جریانات را طبیعتاً بدست می‌گیرند و سعی می‌کنند با استفاده از احساسات پاک مردم به اهدافشان برسند.

ذوالنور گفت: در آبان 98 شاهد این اتفاق بودیم، تا جایی که اعتراض مردم یک اعتراض مسالمت آمیز است، طبیعی است ولی وقتی اماکن مردمی و نظامی مورد تعرض قرار میگیرد، طبیعی است که مردم از حکومت استقرار امنیت و نظم را مطالبه می‌کنند و نمی‌تواند این اتفاقات و خسارات را تحمل کنند. در آبان 98 و حوادث پیرامونی آن اتفاقاتی افتاد که ذائقه مردم ما رو بعد از شکستی که آمریکا با سقوط پهباد خود شیرین کرده بود را سعی کردند تلخ کنند

وی در پاسخ به سوالاتی درباره آمار جانباختگان حوادث آبان ماه، اظهار داشت: از مجروحینی که در این آشوب‌ها مجروح شدند آمار حدود 2000 نفر را داریم و حال آنکه آمار مجروحین مدافع امنیت بالای 5000 نفر است و این حاکیست که نیروهای امنیتی ما تمام توان خود ا در موضع دفاعی صرف کردند نه در موضع هجومی اگر قرار بود نیروهای امنیتی به قصد سرکوب ورود کنند، طبیعتاً آمار مجروحین باید چندین برابر آنها میشد و در این حوادث 6 نفر از مامورین ما به شهادت رسیدند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این شهادت‌ها و جان باختن‌ها برای ما سنگین است و یک کشته و یک شهید هم برای ما غیرقابل تحمل است ولی رسانه‌های بیگانه آمارهای تحریک کننده ای را ارائه دادند؛ از 1500 الی 10 هزار نفر آمار کشته را نقل کردند . این آمار هم سنگین است ولی متاسفانه 230 کشته و جانباخته در این حوادث داشتیم که 6 نفر از ماموران ما به شهادت رسیدند.

وی در تشریح این حوادث و آمار گفت: 497 مرکز دولتی و ساختمان های بخش خصوصی در این حوادث بر اثر تخریب و آتش سوزی و انفجار مورد خسارت قرار گرفت 422 وسیله نقلیه مردم و شهروندان که در حال عبور و یا پارک بوده، آسیب دیدند 230 خودروی دولتی و بخش عمومی مانند شهرداری‌ها و آمبولانس ها آسیب جدی دید و یا آتش گرفت 569 ماشین و موتورهای مدافعین نظم و امنیت و نیروهایی که در عرصه در مقابله با آشوب ها موضع دفاعی داشتند خسارت دید.

ذوالنور گفت: 194 مرکز دولتی و عمومی مورد تعرض قرار گرفتند که این تعداد غیر از ساختمان‌هایی است که تخریب شدند همچنین 991 بانک تخریب یا آتش زده شدند.

وی با بیان اینکه 123 مرکز ارائه سوخت و پمپ بنزین مورد تعرض قرار گرفتند، تصریح کرد: این خسارات، خسارت سنگینی است و البته عده ای از آشوبگران که از قبل در فضای مجازی و طرق دیگر آموزش دیده بودند می‌خواستند به سمت مخازن مراکز عرضه سوخت بروند و اگر این‌ها آتش می‌گرفت و انفجار صورت می‌گرفت، البته این هم کار ساده ای نیست چون در عمق قابل توجهی از زمین است این‌ها می‌خواستند این مخازن را منهدم کنند و اگر این اتفاق می‌افتاد تا شعاع بیش از 500 متر تخریب میکرد و می‌توانست بالای 1000 کشته بر جای بگذارد. بخشی از توان مدافعین امنیت صرف این شد که نگذاشتند این اتفاق رخ دهد و نمونه ای از این جلوگیری در رفسنجان بود که اجازه داده نشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، ادامه داد: این حادثه تلخ بود و نیروهای امنیتی و انتظامی ما از جان مایه گذاشتند تا کسی آسیب نبیند.

ذوالنور در ادامه در تشریح این امار گفت: 20 درصد از جانباختگان کسانی هستند که در قالب نیروهای عمل‌کننده برای استقرار نظم در صحنه حضور داشتند که شامل نیروهای انتظامی و مردمی و بسیج و نیروهای خودجوشی که برای دفاع از امنیت ورود کردند، هستند. 7 درصد جان باختگان کسانی بودند که در درگیری‌های مستقیم با نیروهای امنیتی جان باخته شدند و بودند جاهایی که اتوبان امام علی(ع) را مسلحانه بستند و مثلاً در شهرک شهید چمران ماهشهر مهاجمین سلاح های سنگین آورده بودند و در درگیری مستقیم، جان باخته ای وجود خواهد داشت. 16 درصد جان باختگان بر اثر حمله به مراکز انتظامی و دفاعی جان باختند؛ این هفت درصد در دیگری مسلحانه و 16 درصد دیگر در درگیری غیر مسلحانه و با استفاده از وسایلی مانند گاز اشک آور به مراکز دفاعی حمله کردند.

وی افزود: همچنین 31 درصد از جان‌باختگان به مراکز عمومی و دانشگاهها و بانک ها حمله کردند 26 درصد هم از جان باختگان از افرادی بودند که در درگیری ها حضور داشتند که علت کشته شدن اینها کشف نشده است. در مجموع 22 درصد جان باختگان از افرادی بودند که سابقه محکومیت های کیفری داشتند.

ذوالنور تصریح کرد: موضع مقام معظم رهبری کار ما را تسریع کرد و دستگاه‌های امنیتی، نیروهای مسلح، پزشکی قانونی و قوه قضائیه در این مسئله ورود جدی کردند که بررسی آنها به ما کمک کرد.

وی اظهار داشت: در کنار فرمایش رهبری شورای تامین استان ها به این موضوع ورود پیدا کردند، قرار شد به خانواده های آنها سرکشی شود و به آنها کمک شود. مقام معظم رهبری حتی برای آنها که سابقه درگیری مسلحانه داشتند هم فرمودند که خانواده آنها را از او جدا کنند، آمار قابل راستی آزمایی است و مهمترین مرجع ما پزشکی قانونی است.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی همچنین اظهارکرد: هیچ گزارشی نداریم که کسی در بازجویی شکنجه و جان باخته باشد.

ذوالنور همچنین اظهار داشت: باید از مردم عزیزمان تشکر کرد و باید به اعتراضات مردم احترام گذاشت. این مردم بوده اند که بار انقلاب را بر دوش داشته بودند، اعتراضات هم باید طوری باشد که کسانی که به دنبال ضربه زدن به نظام و مردم هستند نتوانند کاری کنند و بعد از سخنان مقام معظم رهبری دیدیم که مردم صف خود را از اینها جدا کردند

انتهای پیام/

نظر شما