شناسهٔ خبر: 40447344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

خبر 13، 12 خرداد 99

ابراز نگرانی وزیر بهداشت/ اجرای طرح هر خانه یک پایگاه بهداشت/ تخلیه ۴ میلیون تن کالای اساسی و حکومت نظامی در 25 شهر آمریکا و چند خبر دیگر

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
وزیر بهداشت بار دیگر از اینکه این روز‌ها مردم و برخی از مسئولان کرونا را جدی نمی‌گیرند؛ ابراز نگرانی کرد.
***
اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» سراسری شد.
اجرای آزمایشی طرح از اواسط زمستان گذشته در چهار استان آغاز شده بود که امروز در مراسمی با حضور وزیر بهداشت به دیگر استان‌ها هم گسترش یافت. در اجرای این طرح سطح اول تماس وزارت بهداشت با جامعه به خانواده منتقل می‌شود و هر خانواده حداقل یک سفیر سلامت خواهد داشت که این فرد رابط خانه بهداشت و خانواده هاست.
با اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» شبکه گسترده با حداقل ۲۰ میلیون عضو تشکیل می‌شود که در شرایط عادی یا همه گیری بیماری‌ها یا بحران ها، می‌توانند به عنوان یک شبکه آموزش دیده در سطح کشور ایفای نقش کنند. محور اصلی طرح ” هر خانه، یک پایگاه سلامت “ بانوان به عنوان سفیران و مراقبان سلامت خواهند بود.

دکتر نمکی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشجویان و سازمان‌های مردم نهاد در این طرح افزود: برای آموزش باید عضوی انتخاب شود که علاقه‌مند و باهوش باشد، ضمن اینکه باید به زبان ساده و قابل فهم به سفیران سلامت آموزش داده شود.
***
رئیس قوه قضاییه، در نشست مسئولان عالی قضائی، به عزم دستگاه قضا، برای برخورد درباره جرائم و تخلفات اشاره کرد و گفت: توجه به معنویت و اخلاق در جامعه، منجر به پیشگیری از این ناهنجاری‌ها خواهد شد و همه دستگاه‌ها در این زمینه مسئولند که به این مسائل و جرائم حساس باشند.. **
<div id="video-display-embed-code_290784" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795897/290784?width=400&height=300"></script></div>

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان نشست ستاد تنظیم بازار در خصوص هرگونه افزایش خودسرانه قیمت‌ها هشدار داد. تابش با تاکید براین که هرگونه تغییر قیمت‌ها باید با اطلاع قبلی ستاد تنظیم بازار باشد گفت:با هرگونه افزایش قیمت بی مبنا برخورد خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مقابله با احتکار خودرو هم با اشاره به پایان مهلت به پارکینگ‌ها از عرضه خودرو‌های احتکاری در بازار خبر داد.
****
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، از تخلیه ۴ میلیون تن کالای اساسی تا دیروز در بنادر کشور خبر داد.
جمال ارونقی گفت: طبق آخرین آمار بیش از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که از این میزان بیش از سه میلیون تن در بندر امام خمینی و مابقی در بنادر شهید رجایی، امیرآباد، شهید باهنر، بوشهر، خرمشهر، نوشهر و فریدونکنار هستند. معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه کالا‌های اساسی موجود در بنادر شامل گندم، ذرت، دانه روغنی، جو، شکر، روغن خوراکی و سویا است افزود: ۱۶ شناور در حال تخلیه کالای اساسی هستند و ۲۱ فروند شناور در لنگرگاه‌های ۵ بندر مهم کشور منتظر پهلوگیری هستند.
***
دو نفتکش ایرانی از ناوگان پنج نفتکشی که به ونزوئلا بنزین رساندند، در مسیر بازگشت به ایران قرار دارند.
پیش بینی می‌شود، این نفتکش‌ها، ژوییه (تیر) در بندرعباس پهلو بگیرند. چهار نفتکش، به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون» و «پتونیا» طی روز‌های گذشته با پهلوگیری در بنادر مختلف ونزوئلا در حال تخلیه محموله‌های خود بودند و پنجمین نفتکش به نام کلاول دیروز وارد آب‌های انحصاری ونزوئلا شد. ایران در این پنج نفتکش، برای ونزوئلا، که با کمبود شدید بنزین مواجه است یک میلیون ۵۳۰ هزار بشکه بنزین ارسال کرد.
*
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود تاکید کرد: ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافع خود حتی در دور دست‌ها دفاع کند. آقای موسوی درباره اعزام نفتکش‌ها به ونزوئلا و تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد موانع در این کار گفت: آنچه اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی است، اما از آنجایی که آمریکایی‌ها به قلدری و زیر پا گذاشتن قوانین عادت کرده‌اند این را برنتابیدند.
* ***
حکومت نظامی در حال گسترش بیشتر در امریکا، برخی منابع خبری اوضاع در چند شهر را خارج از کنترل توصیف می‌کنند. پیوستن هزاران نیروی گارد ملی به نیرو‌های پلیس نتوانسته به دولت امریکا در کنترل تظاهرات مردم خشمگین کمک کند. تعداد کشته‌ها نیزالبته به ارامی روبه افزایش است.
وخامت اوضاع در آمریکا را به راحتی میتوان از این خبر متوجه شد: حکومت نظامی، به بیش از ۴۰ شهر گسترش یافته
در شب ششم، اعتراضات گسترده‌تر شده، هم سیاهپوستان، هم سفیدپوستان و هم لاتین‌تبار‌ها، به خیابان آمده اند. تصاویر نشان می‌دهد خشونت نظامیان وپلیس امریکا هم در مقابله با مردم، بیشتر و شدیدتر شده.
ترامپ چند روز قبل به مردم هشدار داده بود نظامیان بیشتری به مصاف ان‌ها می‌فرستد.
واشنگتن پست، شمار افرادی را که در این روز‌ها، براثر شلیک مستقیم گلوله پلیس کشته شدند، حداقل پنج نفراعلام کرده
در فضای مجازی جهانی از میان خشونت‌های شش روز گذشته نظامیان وپلیس آمریکا، یک تصویر بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته. اینجا در بروکلین، که پلیس در جلوی چشمان صد‌ها تظاهر کننهد وده‌ها دوربین وموبایل، مردم را زیر می‌گیرد.
رهبر جنبش آزادی سیاهپوستان آمریکا معتقد است مشکل نه ترامپ است و نه حتی یک حزب، بلکه مشکل نظام سرمایه‌داری است.
****
اما درد دیرینه‌ی سیاهپوستان، و ظلمی نهادینه شده به آن‌ها به عنوان یکی از مظاهر بی‌عدالتی در آمریکا، ملت‌ها را در دیگر کشو‌ها نیز، با خود همراه کرده.
-
در نیوزلند، راهپیمایی گسترده‌ی مردمی، در حمایت از ساهپوستان برگزار شد.
هزاران معترض انگلیسی هم در لندن، در محکومیت قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی دست به راهپیمایی زدند. تظاهرکنندگان با معترضان آمریکایی اعلام همبستگی و وحشیگری پلیس آمریکا را محکوم کردند.
*
معترضان به قتل جورج فلوید در برلین نیز در مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کرده و نژادپرستی پلیس این کشور را محکوم کردند. معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روز آن نوشته شده بود «کشتار‌ها را متوقف کنید» و «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد».
*
در کانادا نیز هزاران نفر در خیابان‌های تورنتو در اعتراض به نژادپرستی تظاهرات کردند.
***
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند.
آقای موسوی در نشست خبری امروز در پیامی خطاب به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و در کنار شما ایستاده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صحنه‌های خشونت باری که این روز‌ها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که بصورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم. آقای موسوی همچنین به دولت و پلیس آمریکا گفت: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آن‌ها نفس بکشند.
***
شمار مبتلایان به کرونا در جهان، برابر آخرین آمار‌ها به بیش از شش میلیون ۲۶۷ هزار نفر رسیده است که از این تعداد تا کنون حدود ۳۷۴ هزار نفر جان باخته اند و البته بیش از دو میلیون و ۸۴۷ هزار نفر هم بهبود یافته اند.
در میان همه‌ی کشور‌های درگیر با کرونا، آمریکا، هم از نظر مبتلایان، و هم جان باختگان، در صدر آمار جهانی قرار دارد.
*
در این کشور تا کنون یک میلیون و ۸۳۷ هزار نفر به این ویروس آلوده شده اند که حدود ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ نفرء آنان جان باخته اند.
*
انگلیس که تاکنون بیش از ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ مبتلا دارد، با حدود ۳۸ هزار ۵۰۰ فوتی کرونایی، بعد از آمریکا، بیشترین جان باخته‌ی کرونا را در جهان دارد.
*
از لحاظ شمار مبتلایان، پس از آمریکا، برزیل با حدود ۵۱۵ هزار مبتلا، در رتبه دوم قرار گرفته. با ثبت رکود جدیدی از شمار جان باختگان، این کشور در رتبه چهارمین کشور دارای بیشترین جان باخته کرونا در جهان قرار گرفته. در برزیل تا کنون ۲۹ هزار و ۳۴۱ نفر جان باخته اند. اقدامات ضعیف مقابله در این کشور تظاهرات معترضان را در چند شهر در پی داشت. به انضمام برزیل تلفات کرونا در کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب به بیش از پنجاه هزار نفر رسید.
*
مقایسه آمار‌های امروز و روز گذشته چند کشور مهم اروپایی هم خوشبختانه تفاوت معناداری ندارد.
در اسپانیا شمار مبتلایان به بالای ۲۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر، و شمار قربانیان به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید. در ایتالیا حدود ۲۳۳ هزار نفر مبتلا و بیشتر از ۳۳۴۰۰ نفر جان باخته اند. فرانسه با ثبت ۱۸۸ هزار و ۸۸۲ نفر مبتلا و بیش از ۲۸۸۰۰ جان باخته و آلمان با ثبت حدود ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا، و بیش از ۸۶۰۰ جان باخته در ردیف‌های بعدی کشور‌های اروپایی قرار گرفته اند.
*
کمیسیون ملی بهداشت چین از شناسایی ۱۶ نفرآلوده به کرونا در سه استان این کشور خبر داد که از خارج وارد این کشور شده اند.
*
همزمان، انتشار اخباری از پیشرفت در ساخت واکسن کرونا در چین و چند کشور دیگر، موفقیت‌های مراکز پزشکی در درمان بیماران؛ کاهش آمار قربانیان و مبتلایان و تمهیدات مقابله‌ای دولت‌ها، پس از چند ماه نفس گیر، امید‌ها به کنترل ویوروس کووید ۱۹ را در جهان بیشتر کرده، با اینحال مراکز پزشکی بین المللی در این باره دست به عصا هستند و خواستار رعایت حداکثری دستورالعمل‌های مقابله‌ای با این ویروس اند؛ چراکه معتقدند ناشناخته‌های عملکردی کوید ۱۹ همچنان زوایایی بسیاری برای پنهانکاری دارد و هرآن ممکن است جهان را با شبیخونی بدتر از آنچه روی داد، مواجه کند.
****
ثبت نام مدارس از امروز آغاز شد. ثبت نام مدارس هر هفته، روز‌های دوشنبه و چهارشنبه تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت.
رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان میان پایه نیاز نیست در مدارس حضور یابند، اما ثبت نام دانش آموزان ورودی به مقاطع بالاتر و کلاس اولی‌ها حضوری است. خانم حکیم‌زاده با تاکید بر ثبت نام دانش آموزان براساس محدوده جغرافیایی افزود: اعمال هرگونه شرط معدل و انضباط در مدارس دولتی غیرقانونی است؛ دبیرستان‌های غیردولتی دوره اول هم مجاز به برگزاری آزمون ورودی نیستند. معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: ثبت نام دوره‌های متوسطه اول و دوم از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت. خانم حکیم زاده از اجرای طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان از اول تیر خبر داد و افزود: ثبت نام دانش آموزان پایه اول پس از اجرای طرح سنجش سلامت نهایی می‌شود.
***
نشست خبری نمایشگاه عفاف و حجاب تولیدکنندگان داخلی
================
معاون سازمان هواپیمایی با اعلام آغاز پرداخت تسهیلات به صنعت هوایی برای جبران ضرر‌های ناشی از شیوع کرونا گفت: دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است. آقای دهقان افزود: مبلغ تسهیلات هر شرکت با توجه به نیروی انسانی شاغل و عملکرد شرکت‌ها در دوران کرونا مشخص شده است و از طریق سامانه کارا پرداخت می‌شود.
================
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰۰ شرکت برای عرضه اولیه یا انتشار اوراق تا پایان امسال وارد بورسمی شوند. زرندی افزود: بدین منظور ۳ هزار و ۸۰۰ شرکت را هدفگذاری کرده ایم که ۱۴۸ شرکت در فراخوان و گام نخست، اعلام آمادگی کرده اند.
================
رکورد مصرف آب در ۵۰ سال اخیر زده شد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در ۳ روز اخیر، مصرف آب ۲۰ درصد افزایش یافته است. به گفته‌ی آقای بختیاری، افزایش دمای هوا، و همچنین بیماری کرونا، مهمترین دلایل افزایش مصرف آب بوده است.
================
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) از تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان تا خرداد ۱۴۰۰ خبر داد. آقای محمد، با بیان این‌که طرح‌های آزادراهی در دست ساخت قرارگاه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند، گفت: امسال کنارگذر جنوبی تهران و آزادراه اراک ـ خرم‌آباد به بهره‌برداری می‌رسند.
================
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس از پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس از ۱۷ خرداد خبر داد. معتمد گفت: سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، می‌توانند از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت خود را معامله کنند. به همه افرادی که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند سهام ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی تعلق می‌گیرد.
================
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: کانون زلزله صبح امروزء خنج، کوهستان بوده است و تاکنون خسارت جانی و جرح شدیدی گزارش نشده است. حسین درویشی افزود: در مناطق روستایی، ترک خوردگی در منازل ایجاد شده است. زلزله‌ای به بزرگی ۴/۷ دهم ریشتر ساعت ۴ و ۲۹ دقیقه امروز خنج در استان فارس را لرزاند. زلزله در عمق ۲ کیلومتری زمین روی داد.
================
رئیس بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: بامشارکت شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی، از سال ۱۳۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز این شرکت بومی سازی شده است فروغی افزود در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید، فولاد مبارکه ساخت داخل است.
================
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت به مالکان و مسئولان انبار‌ها و پارکینگ‌ها هشدار داد؛ هرگونه اختصاص فضا، برای احتکار و دپوی خودرو جرم است. سرهنگ مرادی گفت: لازم است از پذیرش خودرو‌های بدون پلاک در این پارکینگ‌ها و انبار‌ها خودداری و مراتب را نیز حتما به پلیس گزارش دهند.
احزاب سیاسی تونس با صدور بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که با هرگونه حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور مخالف هستند. احزاب تونسی تاکید کرده اند: اجازه نمی‌دهند تونس به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها برای مداخله در لیبی و تبدیل آن به سوریه جدید شود. پیش از این فرماندهی نیرو‌های آمریکایی درآفریقا اعلام کرده بود احتمال دارد آمریکا به بهانه ادعای حضور نظامی روسیه در لیبی، اقدام به استقرار نیرو‌های نظامی در تونس کند.
===================
بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی، در حمله راکتی افراد حفتر به مناطق مسکونی طرابلس دستکم ۵ نفر کشته و ۱۲ تندیگر زخمی شدند. افراد حفتر برای جبران ناکامی‌ها در برابر نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی، شلیک راکت و حمله پهپادی به طرابلس را تشدید کرده اند.
===================
وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد تا پایان ماه ژوئیه (مرداد) نیرو‌های نظامی خود را از عراق خارج می‌کند. نظامیان اسپانیایی ازسال ۲۰۱۵، یعنی سال ۱۳۹۳، تاکنون به بهانه آموزش نیرو‌های عراقی در این کشور حضور داشته اند.
=================
در پی توفان «آماندا» در السالوادور که ۱۴ کشته برجا گذاشت، دولت این کشور ۱۵ روز وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
توفان همچنین منجر به رانش زمین در ۳۴ منطقه و جاری شدن سیلاب در ۲۳ منطقه شده است. پیش‌بینی شده این طوفان طی چند روز آینده منجر به بارندگی‌های شدید در سراسر السالوادور، جنوب گواتمالا، غرب هندوراس و جنوب مکزیک شود.
===================

برچسب‌ها:

نظر شما