شناسهٔ خبر: 40442065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در نشست امروز با اصحاب رسانه مطرح شد

تبریک سخنگوی وزارت خارجه به رئیس مجلس و منتخبان مردم در دوره یازدهم / استقبال وزارت خارجه از نطق دکتر قالیباف

سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، آغاز به کار دوره یازدهم مجلس را به رئیس مجلس و منتخبان مردم تبریک گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز دوشنبه١٢ خرداد ماه با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره  امام راحل ه و سالروز قیام ١۵خرداد، گفت: آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی را به منتخبان جدید مردم و دکتر قالیباف ریس جدید مجلس تبریک عرض می کنم.

وی افزود: همچنین عرض خسته نباشید دارم به اعضای مجلس دهم شورای اسلامی که تلاش و زحمات آنها در تحقق دیپلماسی پارلمانی کاملا مشهود بود.

موسوی در ادامه از زحمات علی لاریجانی رئیس مجلس قبل نیز تشکر کرد.

وزارت خارجه انتظار فراتر از قانون اساسی از مجلس یازدهم ندارد

خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این نشست با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه در میان وزرای بعد از انقلاب اسلامی بیشترین حضور در صحن علنی مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را نسبت به سایر وزرا داشته، از موسوی درباره تعامل محمدجواد ظریف با مجلس یازدهم پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: ما باید منتظر بمانیم تا کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم تشکیل شود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تعامل نزدیکی با وزارت خارجه دارد.

وی افزود: ما انتظاری فراتر از قانون اساسی از مجلس یازدهم شورای اسلامی نداریم. مجلس نقش قانونی و نظارت بر قوه مجریه و سایر دستگاه ها دارد بنابراین امیدواریم با توجه به شروع خوب دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و اظهارات خوبی که از نمایندگان و رئیس جدید شاهد بودیم، روند تعاملات ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تعامل وزارت خارجه در سطوح مختلف و وزیر محترم خارجه و معاونان با نمایندگان ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم که همه در مسیر تامین منافع ملی کشور تلاش کنیم.

احتمال تشکیل فراکسیون دیپلماسی در مجلس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره روابط وزارت خارجه و مجلس گفت: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود. قوای سه گانه مستقل هستند و در عین استقلال از تعامل بالایی برخوردارند. آنچه برای وزارت خارجه و دولت مهم است هم افزایی و همکاری همه قوا و نهادها برای پیشبرد منافع ملی کشور است. قوه مقننه و مجلس وظایفی برعهده دارد و تکالیفی برعهده آنهاست که در چارچوب قانون اساسی دولت و وزارت خارجه به آن تکالیف عمل خواهند کرد.

موسوی گفت: نقطه نظرات مجلس را می‌شنویم و هر جا تبدیل به قانون شده باشد به عنوان وظیفه اجرا می‌کنیم. آنچه درباره روابط خارجی گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی و تدوین می‌شود که اگر به تایید شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد آن سیاست‌ها اجرا می‌شود. الان نمی‌شود راجع به سوگیری و جهت گیری مجلس قضاوت کرد. ما تابع قانون و مقررات هستیم و امیدواریم با همکاری همدیگر این همکاری و تعامل ادامه یابد در راستای پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور.

موسوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تشکیل فراکسیون دیپلماسی در مجلس یازدهم، گفت: تشکیل فراکسیون دیپلماسی تداخلی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ندارد. در فراکسیون جمعی از نمایندگان با دیدگاه های مختلف که دغدغه سیاست خارجی دارند اظهار نظر می کنند، وزارت خارجه هم از این موضوع استقبال می کند زیرا این چنین فراکسیون ها به نزدیکی دیدگاه ها و هم افزایی برای پیشبرد منافع ملی کمک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خود با اصحاب رسانه به اقدامات صورت گرفته در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: دو اتفاق در حوزه کنسولی رخ داد، یکی بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی بود و بحث دیگر اجرایی شدن قانون تابعیت از طریق مادر بود که نهایی شده است. با توجه به سوءتفاهم ایجاد شده هیاتی به کشور دوست و برادر افغانستان اعزام کردیم، هیات با مقامات ارشد سیاسی و غیرسیاسی افغانستان دیدار داشت و به توافقاتی دست یافتند و قرار شد اگر مدرک و سوءتفاهمی هست بفرستند و ایران بررسی و پاسخ می‌دهد.

پیامی به مردم آمریکا / دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده است

موسوی همچنین پیامی به مردم آمریکا به زبان انگلیسی قرائت کرد و افزود: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌‌کند. از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم. دولت و پلیس آمریکا باید به خشونت‌ها علیه مردم خود پایان دهند و بگذارید آنها نفس بکشند.

رد هرگونه دخالت ایران در امور داخلی آمریکا

وی درباره ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر دخالت ایران و روسیه در امور داخلی آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد. آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد دولت آمریکاست و اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی چون ترامپ بعید نیست و ایشان در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است. او در کنترل بیماری کرونا شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است و اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم که الان از خفه کردن صداها به خفه کردن اتباع آمریکا تبدیل شده است و طبیعی است جان این مردم به لب بیاید و اعتراض کنند. ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم. آنچه الان درباره رنگین پوستان صورت می‌گیرد مایه تاسف ما و همه ملت‌های دنیاست.

تجارت مشروع و قانونی بین ایران و ونزوئلا

موسوی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا عنوان کرد: آنچه از دید ایران اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی بوده که حق ایران و ونزوئلاست که از آزادی تجارت برخوردار باشند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد غیرقانونی و یکجانبه است که دولت های دیگر ملزم به رعایت آن نیستند.

برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل و با قوت ادامه دارد

وی درباره عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران از سوی آمریکا، گفت: برنامه هسته‌ای ما به طور کامل و با قوت ادامه یافته است و خللی احساس نمی‌کنیم، ولی در حال ارزیابی آثار فنی این موضوع هستیم که اگر اثری بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بگذارد طبیعتا با واکنش جدی‌تر ما مواجه خواهد شد. این تحریم‌ها علیه کشورهایی است که این همکاری را با ما داشتند انتظار داریم آن کشورها نسبت به قلدری جدید آمریکا واکنش لازم و مقتضی داشته باشند.

سیروس عسگری ظرف دو، سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد

موسوی درباره سیروس عسگری هم گفت: موضوع ایشان تمام است و ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد.ما نسبت به تبادل زندانیان ایرانی با آمریکا امیدواریم. ستاد ویژه پیگیری شهادت سردار سلیمانی که یک کمیته حقوقی دارد نیز در حال پیگیری این ترور و در همکاری نزدیک با دولت عراق است .

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اعمال تحریم‌های آمریکا و مسدود کردن اکانت‌های شبکه سحر، مسدود شدن دامنه خبرگزاری فارس، ایرنا و بستن حساب‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و توئیتر را خلاف حقوق بشر و آزادی بیان دانست و محکوم کرد.

ایران خواستار باز پس‌گیری همه دارایی‌های خود در کره است

وی درباره اعلام ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و اینکه آیا این محموله از همان منابعی است که ایران در کره جنوبی دارد، گفت: دو سال مذاکره با کره داشتیم، کره‌‌ای‌ها منتظر پاسخ مثبت آمریکایی ها بودند. هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره بوده است و هر وقت مطالبه کردیم باید به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد. کره‌ای ها غفلت و تاخیر داشتند لذا بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید غیرقابل قبول است و چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین المللی نیست و‌ آنچه آمریکا انجام داد غیرقانونی و یکجانبه است و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خود در کره هستیم این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبتی و با تاخیر فراوان است، کره‌ای‌ها باید به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.

ایران حق تجارت تسلیحاتی دارد

موسوی همچنین درباره اظهارات کاظم جلالی مبنی بر خرید تسلیحاتی از روسیه و چین عنوان کرد: ما به عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت از جمله تجارت تسلیحاتی داریم در خرید و فروش. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده در جنگ افزارهای مختلف است. تضییقاتی که از گذشته ایجاد کرده بودند امیدواریم برداشته شود و ما در چارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت را برای خرید و فروش خواهیم داشت.  فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

ادامه پیگیری‌های وزارت خارجه درباره کشته شدن دو کرد ایرانی در مرز عراق

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و عراق برای دو کرد ایرانی گفت: ادعایی شده بود که دو تن از هموطنان ما در خاک عراق توسط پهپادهای ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند، گزارش‌های غیررسمی در اختیار داریم، بررسی‌ها برای نحوه جان باختن آنها ادامه دارد. چون اتباع ایرانی در خاک عراق بودند و ادعا شده توسط کشور ثالثی جان خود را از دست دادند، موضوع به لحاظ حقوقی ابعاد ویژه‌ای پیدا می‌کند، باید ابعاد و جزییات مشخص شود که بعد صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: پیگیری های وزارت خارجه از طریق دولت عراق و اقلیم و ترکیه ادامه دارد و اگر جمع بندی و نهایی شود به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند./

پایان پیام

برچسب‌ها:

نظر شما