شناسهٔ خبر: 40439516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طرح قانون‌گذاران آمریکایی برای مقابله با هرگونه سرمایه‌گذاری مرتبط با ارتش چین

علی مدنی

یک سند که به دست خبرگزاری رویترز رسیده مشخص کرده گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا در حال برنامه ریزی برای رونمایی از قوانینی طی روزهای آینده با هدف جلوگیری از سرمایه گذاری‌های آمریکایی‌ها در شرکت‌های نظامی خارجی دارای ارتباط با ارتش چین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک گلکر، جیم بنکس و داگ لامالفا، نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا هستند که برای معرفی این طرح برنامه‌ریزی می‌کنند و بر اساس این طرح استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا ملزم به دادن فهرستی از شرکت‌های نظامی خارجی که «دارای  قراردادها و روابط چشمگیر یا دریافت کننده پشتیبانی از ارتش چین» هستند، به کنگره می‌شود.

شش ماه بعد از مطرح شدن این گزارش، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی ملزم می‌شوند که سرمایه گذاری‌های خود را از این شرکت‌ها خارج کنند و هرگونه سرمایه گذاری جدید آنها در این شرکت‌ها هم ممنوع می‌شود.

بنکس در بیانیه‌ای گفت: از یک طرف کنگره دارد از مالیات دهندگان تقاضا می‌کند به رشد ارتش ما کمک کنند تا ما بتوانیم با چین رقابت کنیم، از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ آمریکایی‌ها باعث انباشت دلارهای ما در پایگاه صنعتی نظامی چین شده است! ما باید دست از پشتیبانی مالی خود از خیزش رقیب اصلی خود در جهان برداشته و به ناهنجاری شناختی خود پایان دهیم.

هرچند هنوز حمایت دیگر جمهوری خواهان و دموکرات‌ها از این لایحه مشخص نیست، ضدیت با چین در کنگره آمریکا بعد از سیاست‌های اخیر پکن در جهت سرکوب هرگونه استقلال هنگ کنگ، تشدید شده است.

اخیراً هم مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان و هم مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها است، قوانینی را برای مجازات مقام‌های چین به بهانه سوءاستفاده‌های حقوق بشری علیه اقلیت اویغور تصویب کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد، دولتش به بررسی راه‌های محافظت از آمریکایی‌ها در برابر ریسک‌های سرمایه گذاری در شرکت‌های چینی خواهد پرداخت و به این ترتیب فشارها را بر این شرکت‌ها برای تبعیت از قوانین عدم افشا و حسابرسی آمریکا افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما