شناسهٔ خبر: 40435612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه قوچان

فرانک پاکزاد

مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان به‌صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر بهشتی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در آیین افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان که روز یکشنبه 11 خرداد ماه در ساختمان امام رضا(ع) این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: در مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان تلاش بر این است تا رابطه میان دانشگاه با صنعت تقویت شود و در همین راستا تفاهم‌نامه میان پژوهشکده صنعت نفت با این دانشگاه منعقد شد.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته با وجود محدودیت‌ها به دلیل شرایط ویژه‌ای که کشور با آن مواجه است؛ در مجموعه دانشگاه سه کارگروه عمده شامل کارگروه محیط‌زیست و انرژی، فرایند بالادستی و استخراج، فرایند پایین‌دستی و پالایش تشکیل شد که توسط پنج شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه، در قالب کارگروه‌هایی بندهای مربوط به تفاهم‌نامه را اجرا می‌کنند.

10 دانشگاه و دو مرکز رشد در شهرستان قوچان فعال هستند

در ادامه هادی رجائی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان با بیان این نکته که این شهرستان با داشتن 10 دانشگاه بزرگ و رشته‌های متنوع دانشگاهی یکی از قطب‌های علمی دانشگاهی منطقه شمال شرق کشور و استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، گفت: دانشگاه صنعتی قوچان از بدو تأسیس سرعت بسیار خوبی در رشد و توسعه فنی و آموزشی، زیربنایی و کادر علمی داشته و یکی از دانشگاه بسیار خوب و روبه توسعه شهرستان قوچان است که در طول مدت فعالیت اقدامات بسیار ارزنده و خوبی در سطح دانشگاه در زمینه‌های مختلف انجام داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان رابطه تنگاتنگی با صنعت و مجموعه اداری شهرستان داشته است، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در طول دو هفته این مجموعه ماده ضدعفونی‌کننده تولید کرده‌اند که نشان‌دهنده ظرفیت و قابلیت بسیار خوب این مجموعه دانشگاهی است.

فرماندار شهرستان قوچان با یادآوری فعالیت دو مرکز رشد در این شهرستان، این امر را نشانه استعداد و ظرفیت بالای منطقه دانست و افزود: در حوزه صنعت نفت، قطب‌های بزرگی همچون پالایشگاه سرخس و پتروشیمی بجنورد را در منطقه داریم و مباحثی در خصوص وجود نفت در منطقه و فاصله 120 کیلومتری با پایتخت ترکمنستان می‌تواند کمک شایانی در صدور خدمات فنی و مهندسی مشترک در این مرکز رشد داشته و تأثیر بسیار خوبی در حوزه اقتصاد، اشتغال و برون‌رفت از ابهاماتی که در این موضوع است، ایفا کند.

فضای عمومی علمی، اقتصادی و صنعتی کشور در حال تحول و پیشرفت است

جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه همکاری مشترک پژوهشکده صنعت نفت با مرکز رشد دانشگاه صنعتی قوچان ارزش‌افزوده و مزیت‌های زیادی خلق خواهد کرد، گفت: این همکاری نمونه موفقی از همکاری‌های چندجانبه خواهد بود. این مرکز رشد با جمع‌آوری جوانان و فارغ‌التحصیلان با استعداد شرایط توسعه اقتصادی و صنعتی هر چه بیشتر این منطقه را فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این نکته که از دیرباز خلأ ارتباط دانشگاه با صنعت احساس می‌شود، بیان کرد: دانشگاه‌ها روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند و مراکز پژوهشی و تعداد دانش‌آموختگان اضافه می‌شوند، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی افزوده می‌شوند و از طرف دیگر صنعت، سرمایه‌گذاری زیادی به‌ویژه در حوزه نفت گاز و پتروشیمی می‌کند ولی این دو نهاد اقتصاد و صنعت و نهاد دانشگاه و علم چندان به هم بهره‌رسانی و از یکدیگر پشتیبانی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این چالش‌ها برقرار بود تا اینکه در کشور ما ایده مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به‌عنوان مهم‌ترین پل‌های ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و مهم‌ترین نهادهایی که بتواند بستری برای کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و در نهایت اشتغال جوانان با استعداد و دامن زدن به توسعه منطقه‌ای در اقصی نقاط کشور شکل دهد.

توفیقی اظهار کرد: خوشبختانه با پا گرفتن این مفهوم در نظام علمی کشور این نظام روزبه‌روز به بلوغ بالاتری رسید و نظام فناوری، نظام نوآوری و نظام تجاری‌سازی فناوری شکل گرفت و بحث اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه چهارم توسعه وارد شد و از آن به بعد این موضوع به‌ طور جدی در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی پیگیری می‌شود.

وی با بیان این نکته که فضای عمومی علمی، اقتصادی و صنعتی کشور در حال تحول و پیشرفت است، گفت: صدها و هزاران شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ و مراکز نوآوری در کنار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد شکل‌گرفته‌اند و ده‌ها هزار نفر از جوانان با استعداد در این استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول هستند و در شرایط سخت تحریم به کمک صنعت و اقتصاد کشور آمدند.

وی مطرح کرد: در بحث کرونا که بسیاری از کشورهای بزرگ را از نظر کمبود تجهیزات زمین‌گیر کرد، خوشبختانه در کشور بسیاری از تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته و عرضه شد و کمبودی برای مقابله با این ویروس نداریم و این فقط یکی از خدماتی است که این مراکز ارائه می‌دهند.

رئیس پژوهشکده صنعت نفت، وجود مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را عاملی برای شکل دادن به ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانست و تصریح کرد: شاهد هستیم که مدیران صنایع رویدادهایی را برگزار می‌کنند و نیازهای فناورانه خود را به دانشگاه عرضه می‌کنند، یعنی بخش متقاضی فناوری و نظام عرضه علم و فناوری فعال و زبان مشترک ایجاد شده است.

وی یکی از نیازهای صنعت را تجمیع ظرفیت‌های فکری و استعدادهای خلاق خواند و گفت: مرکز رشد دانشگاه صنعتی قوچان زمینه رشد فعالیت‌ها در حوزه نفت و گاز را فراهم خواهد کرد و پژوهشگاه صنعت نفت به‌ عنوان قطب مهم در پژوهش‌ها و فناوری‌های صنعت نفت و گاز در کشور، با تجمیع ظرفیت‌ها و همفکری زمینه گسترش همکاری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما