شناسهٔ خبر: 40432700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار قم خبرداد؛

صحن های حرم مطهر و مسجد جمکران ۲۴ ساعته باز می شوند

سرمست با بیان این که صحن های حرم مطهر و مسجد جمکران ۲۴ ساعته باز می شوند، گفت: با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت نماز جماعت در مساجد و ساعات پاساژها نیز برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «بهرام سرمست» عصر امروز(یکشنبه 11خرداد) در چهلمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به بازگشایی 24 ساعته صحن های حرم امام رضا(ع) با اجازه وزیر بهداشت خاطرنشان ساخت: در مورد قم نیز با قیاسی که در مورد مشهد است می‌ توانیم تصمیم بگیریم ولی قدر مسلم موضوع، رعایت پروتکل های بهداشتی همراه با فاصله گذاری است.

 

استاندار قم یادآور شد: در کنار آموزش خدام، موضوع نظارت هم لازم است بنابراین بخشی از مسائل در اختیار خود تولیت ها است ولی بحث مراقبت و نظارت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

 

وی با تأکید بر این که فعلا تصمیم برای فضاهای روز باز و صحن ها است و تصمیمی برای بازگشایی فضاهای سرپوشیده اتخاذ نشده است، گفت: همه مردم و مدیران و مسؤولان استان، دلداده اهل بیت(ع) هستند و برای زیارت و بازگشایی حرم مطهر روزشماری می‌ کنند ولی از یاد نبریم اوایل شیوع بیماری را که تحت فشار بودیم و فضای رسانه ای سنگینی علیه قم وجود داشت و از نظر احتمال عمق و گستردگی این بیماری مجبور شدیم در کنار استفاده از ظرفیت های تخت های بیمارستانی دو هزار تخت سیار درخواست کنیم.

 

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اگر خداوند عنایت نمی کرد و اگر عنایت اهل بیت(ع) و  حمایت مراجع و رهبری بزرگوار و دستگاه های اجرایی نبود امروز چه بسا وضعیت خیلی بدتر داشتیم، اما خوشبختانه امروز، قم از نظر عملکردی بین همه استان ها وضعیت ممتازی پیدا کرده است.

 

وی با بیان این که گسترش بیماری و بحران کرونا به نوعی در جهت سوء استفاده تبلیغاتی علیه روحانیت و مرجعیت و دین در استان قم قرار گرفته بود، گفت: همدلی و روشن بینی و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب و نگاه واقع بینانه ای که نسبت به مسائل در مجموع حاکمیتی و مدیریتی استان وجود داشت موجب شد تا امروز به وضعیت مناسبی برسیم.

 

استاندار قم تصریح کرد: نگاه روشن بینانه رهبر معظم انقلاب بود که تأکیدات ویژه ای داشتند از جمله این که مصوبات ستاد ملی لازم الاجرا است و توصیه هایی برای رعایت بهداشت و پروتکل های بهداشتی داشتند، بسیار راهبردی و کارگشا بودند.

 

وی عنوان کرد: تصمیمات مسموم خنثی شد و ما از نظر عملکردی در وضعیت خوبی هستیم و در سطح جهانی به یک الگو موفق تبدیل شده ایم، نگرانی ما این است که خدایی ناکرده اگر مقداری عجله کنیم و بازگشایی ها را وسیع ببینیم شیوع مجددی صورت گرفته و زحماتی که همه عزیزان انجام داده اند زیر سؤال برود.

 

سرمست با بیان این که در قم نباید تجربه شیوع کرونا تکرار شود، گفت: وضعیت اولیه ما برای استان های دیگر هشدار آمیز بود اما امروز وضعیت برخی استان های دیگر برای ما تجربه ای خوب است که دچار مشکلات آنها نشویم و وضعیت ما خدشه بردار نشود، بنابراین باید همین شیب ملایم بازگشایی را با رعایت پروتکل ها پیش بگیریم تا در آینده نزدیک شاهد بازگشایی کامل اماکن متبرکه را باشیم.

 

وی از بازگشایی 24 ساعته صحن های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران خبرداد و افزود: از آیت الله سعیدی و حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در مورد تعطیلی حرم و مسجد جمکران تشکر کنیم چون ما در استان قم فراتر از استان های دیگر همدلانه تر این موضوع را مدیریت کردیم و بیانیه سه امضایی صادر شد.

 

استاندار قم با بیان این که این ویروس منحوس شرایطی دارد که باید سبک زندگی متناسب با آن را طراحی کنیم چون ممکن است مدت ها با آن دست به گریبان باشیم، ابراز داشت: امروز هم که بحث بازگشایی مطرح می‌ شود باید مسائل و واقعیت های استان را به خوبی به ستاد ملی ابلاغ کنیم که تصمیمی عاقلانه گرفته شود تا هم سلامتی مردم به عنوان یک خط قرمز برای همه ما حفظ شود و هم این که فضای معنوی و زیارت برای زائران فراهم شود.

 

وی عنوان کرد: با مصوبه اخیر همه مساجد برای برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی با رعایت پروتکل ها صادر شده است مشکلی نخواهند داشت و همچینن پاساژها نیز از این پس با محدودیت باز بودن مغازه ها مواجه نیستند.

پایان پیام/694

نظر شما