شناسهٔ خبر: 40432409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

لبرون جیمز راز زانو زدن پلیس قاتل را فاش کرد

بهترین بازیکن بسکتبال امریکا زانو زدن پلیس امریکایی هنگام قتل جرج فلوید را اقدامی عمدی و حاوی پیامی وحشتناک توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 لبرون جیمز، بهترین بازیکن سال های اخیر بسکتبال امریکا با قرار دادن صحنه زانو زدن "کالین کپرنیک" بازیکن سیاه پوست فوتبال امریکایی در کنار صحنه قتل دلخراش "جرج فلوید"، شباهت حرکت پلیس قاتل با حرکت نمادین کپرنیک را اقدامی عمدی و حاوی پیامی وحشتناک به تمامی معترضان به نژادپرستی قلمداد کرده است.

لبرون جیمز راز زانو زدن پلیس قاتل را فاش کرد

صحنه زانو زدن کالین کپرنیک، بازیکن سیاه پوست تیم سانفرانسیسکو مربوط به بازی پیش فصل لیگ NFL در سال 1395 است که در آن، او هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا، بدون هماهنگی و مشورت با هم تیمی‌هایش به نشانه اعتراض به نژادپرستی و قتل دو جوان سیاه پوست به دست پلیس زانو زد.

کپرنیک پس از مسابقه به خبرنگاران گفت: من به دنبال تایید کسی نیستم. شخصا باور دارم که باید از کسانی که سرکوب می‌شوند حمایت کنم.

زانو زدن هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا را نخستین بار مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی سیاهپوستان آمریکا در دهه 60 انجام داد و از آن پس به عنوان یک حرکت نمادین، تبدیل به شیوه فراگیر اعتراض به تبعیض نژادی شد.

این حرکت نمادین به المپیک نیز راه یافت و تامی اسمیت و جان کارلوس، دوندگان سیاهپوست پس از قهرمانی در المپیک 1968 مکزیک آن را انجام دادند و تاریخ ساز شدند.

محمود عبدالرئوف، ستاره سابق NBA نیز 20 سال پیش هنگام نواخته شدن سرود ملی امریکا زانو زد و کالین کپرنیک در سال 2016 این حرکت را بار دیگر زنده کرد و باعث خشم سفیدپوستان متعصب امریکایی و دونالد ترامپ شد.

با این حال، ستارگان ورزشی بسیاری همچون مگان راپینو بازیکن تیم فوتبال زنان آمریکا از کپرنیک حمایت و حرکت او را تکرار کردند.

لبرون جیمز هم از حامیان او و معترضان به نژادپرستی امریکایی بود و اکنون با انتشار این عکس ها ضمن تاکید بر اینکه علت آن اعتراض ها مخالفت با چنین جنایاتی بوده است، از مردم می خواهد که "ادامه دهند".

دوشنبه 5 خرداد 99 نیز یک افسر پلیس مینیاپولیس روی گردن جرج فلوید سیاه پوست زانو زد و باوجود اعتراض های مردمی که شاهد بودند و فیلم می گرفتند، حدود ۷ دقیقه گردن قربانی سیاه پوستش را فشار داد و او را کشت.

این مامور از تصویر برداری مردم از اقدامش آگاه بود اما هراسی از انتشار ویدئوها نداشت.
 
در ویدئوها چند بار صدای فلوید شنیده می شود که می گوید "نمی توانم نفس بکشم" و حتی صدای اعتراض مردم هم شنیده می شود.
 
لبرون جیمز روی عکس هایی که منتشر کرده نوشته است: "به این علت است" و در توضیح عکس اضافه کرده:
حالا فهمیدید؟ یا هنوز برایتان مبهم است؟

لبرون جیمز راز زانو زدن پلیس قاتل را فاش کرد

نظر شما