شناسهٔ خبر: 40420765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولین نشست سه‌جانبه ازبکستان، افغانستان و آمریکا برگزار شد

تهران –ایرنا – وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرد: اولین نشست سه‌جانبه این کشور با افغانستان و آمریکا به صورت ویدئوکنفرانس با موضوع بررسی تحولات افغانستان برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  روز یکشنبه خبرگزاری ازبکستان ، این نشست سه‌جانبه با حضور عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان ،‌دیوید هیل معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان برگزار شده و طرف‌ها از نهایی شدن توافق سیاسی روز ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و تاسیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و همچنین ادامه روند آزادی زندانیان توسط دولت و گروه طالبان استقبال کردند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری ، در نشست روز ۲۷ می (چهارشنبه هفتم خرداد) اهمیت اجرای زودهنگام پروژه‌های زیرساختی در افغانستان مانند احداث خط انتقال نیروی سرخان – پل خمری و خط آهن مزار شریف- هرات و مزارشریف- کابل با دسترسی‌های بیشتر به بنادر پاکستان مورد تاکید قرار گرفت.

طرف‌های شرکت کننده در این ویدئوکنفرانس همچنین برای ایجاد کارگروه‌های مناسب در زمینه‌های مورد بحث برای همکاری و بهینه‌سازی فعالیت‌ها و تعامل‌های موثر در چهارچوب سه‌جانبه توافق کردند. در پایان این نشست بیانیه مشترک نشست سه‌جانبه ازبکستان – افغانستان – آمریکا تصویب شد.

تیم‌های پیشتاز و رقیب انتخاباتی افغانستان پس از پنج ماه کشمکش ، روز یکشنبه  ۲۸ اردیبهشت ماه با امضای یک توافقنامه سیاسی به بحران موجود پایان دادند که با استقبال گسترده جهانی روبه رو شد. طبق این توافقنامه ، عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را برعهده گرفت و همچنین ۵۰ درصد کابینه نیز با رای و نظر وی تعیین خواهد شد. 

نظر شما