شناسهٔ خبر: 40417081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسه‌آن شریک تجاری بزرگتری از آمریکا برای چین

تهران – ایرنا – تمرکز تجاری چین در حال چرخش است و به علت جنگ تجاری این کشور با آمریکا و رشد سریع اقتصادهای همسایگان جنوبی چین این کشور اکنون با کشورهای جنوب شرقی آسیا تجارتی بیشتر از تجارت با آمریکا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری کوارتز ، چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی کالاهایی به ارزش ۴۷۸ میلیارد دلار به سایر کشورهای جهان صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که علت اصلی این کاهش ، اختلال در تجارت جهانی در نتیجه محدودیت‌های وضع شده برای مهار کرونا بوده است.

در حدود ۱۴ درصد از صادرات چین در مدت یاد شده به کشور آمریکا صادر شده و هرچند آمریکا همچنان بزرگترین بازار تک کشوری برای محصولات چینی بوده است اما این رقم پایین‌ترین سهم آمریکا از صادرات چین در ۱۵ سال گذشته بوده است. در سال ۲۰۱۸ کشور آمریکا در حدود ۲۰ درصد از صادرات چین را به خود اختصاص داده بود. این کاهش عمدتا ناشی از جنگ تجاری چین و آمریکا است که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و به افزایش تعرفه‌ها منجر شده است.

در حالی که اهمیت آمریکا برای چین در حال کاهش است ،‌ اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) وارد میدان شده است. ۱۰ کشور عضو بلوک تجاری آسه‌آن شامل برونئی ، کامبوج ، اندونزی ، لائوس ، مالزی ، میانمار، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام هستند . این کشورها که بسیاری از آنها اقتصادهای با رشد سریع دارند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۶ درصد از صادرات چین را به خود اختصاص دادند و این اولین باری است که کشورهای آسه‌آن سهم بیشتری از صادرات چین نسبت به آمریکا را دریافت کرده‌اند.

در بین کشورهای آسه‌آن نیز صادرات چین به کشور ویتنام سریع‌تر از کشورهای دیگر افزایش یافته است. همزمان با روند صنعتی شدن اقتصاد ویتنام ، واردات این کشور از چین از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

نظر شما