شناسهٔ خبر: 40412071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

انتقاد یک فعال صنفی از افزایش ۲۱درصدی مستمری بازنشستگان

بیات: تزریق بی‌اعتمادی، تبعیض و ناامیدی در جامعه، اشتباه است

صاحب‌خبر -

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی گفت: افزایش ۲۱درصدی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با شرایط اقتصادی موجود تناسبی ندارد و مورد پذیرش بازنشستگان نیست.

علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: مسئولان در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران و مستمری‌بگیران در سال ۹۹ کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشتند و شاهد اهمال، کم‌کاری و تزریق بی‌اعتمادی، تبعیض و ناعدالتی و ناامیدی در میان بخش عمده‌ای از زحمتکش‌ترین اقشار کشور هستیم، آن هم قشری که دین خود را به بهترین نحو به کشور و نظام ادا کرد.  وی ادامه داد: چطور می‌شود اثرات گرانی و تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران چند صندوق بازنشستگی متفاوت باشد؟ مستمری‌بگیران خوش‌نشین برخی صندوق‌ها به‌رغم آنکه از جمعیتی بسیار کمتر از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی برخوردارند، از حمایت تمام قد مسئولان در مجلس و دولت بهره‌مندند و کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی سال‌هاست دلخوش به وعده‌های رنگارنگی هستند که اگر محقق شوند، تغییر ناچیزی در معیشتشان رخ خواهد داد. بیات گفت: در ماه‌های پایانی سال ۹۸ مذاکرات متعددی را با مسئولان دولت و مجلس با هدف توجه جدی به ضرورت تقویت معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران انجام دادیم و درخواست کردیم در تعیین افزایش حقوق کارگران که حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز متأثر از آن است، دقت نظر لازم را داشته باشند.  به‌دلیل خلاء قانونی و به‌رغم آنکه سه و نیم میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی را تحت پوشش داریم، از حضور در شورای عالی کار محرومیم و سال‌هاست صدای ما را کسی نمی‌شنود.

بیات خاطر نشان کرد: سبد معیشت و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی دو مؤلفه مهم و تأثیرگذار برای تعیین افزایش حقوق سالیانه کارگران است. حتی اگر تورم ۴۱درصدی بانک مرکزی را هم در نظر بگیریم که در واقع بسیار بیشتر از اینهاست، افزایش ۲۱درصدی حقوق چه تناسبی با واقعیات اقتصادی و شرایط تورمی دارد؟

 

نظر شما