شناسهٔ خبر: 40410314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آتش خشم در شهرهای بزرگ آمریکا/ تلاش ترامپ برای توجیه سخنانش درباره شلیک به معترضان

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-خیابان های چند شهر بزرگ آمریکا جمعه شب صحنه اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،تظاهرکنندگان با وجود تعقیب قضایی افسر سابق پلیس مینیاپولیس که روز دوشنبه گذشته یک مرد سیاهپوست را هنگام بازداشت به قتل رساند جمعه شب بار دیگر به خیابان ها آمدند. پلیس شهر دیترویت در ایالت میشیگان اعلام کرده است که به دنبال تیراندازی به تظاهرکنندگان یک نفر کشته شده است. سخنگوی پلیس دیترویت تاکید کرده است که هیچ کدام از افسران پلیس در این تیراندازی نقش نداشته اند.
صدها نفر در مقابل کاخ سفید در واشنگتن به برخورد خشونت آمیز پلیس با سیاهپوستان اعتراض کردند. بنا به گزارش ها تظاهرکنندگان در شهرهای نیویورک، دالاس، آتلانتا، هیوستون، لاس وگاس، دیموین، ممفیس و پورتلند به خیابان ها آمدند. معترضان خشمگین در شهر آتلانتا چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند.
شهردار مینیاپولیس اعلام کرده بود که جمعه شب مقررات منع رفت و آمد در این شهر به اجرا گذاشته می شود. وزارت دفاع آمریکا نیروهای پلیس نظامی این کشور را در وضعیت آماده باش قرار داده است تا در صورت لزوم برای برقراری نظم و آرامش به مینیاپولیس اعزام شوند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با خانواده جورج فلوید، مرد 46 ساله سیاهپوستی که روز دوشنبه به دست مامور پلیس مینیاپولیس کشته شد گفتگو کرد. خانواده جورج فلوید از تعقیب قضایی مامور سابق پلیس استقبال کرده اند اما این اقدام را «دیرهنگام» و «اولین گام در مسیر عدالت» توصیف کرده اند.
جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ نیز روز جمعه با خانواده جورج فلوید تماس گرفت.
نیروهای گارد ملی ایالات متحده برای کمک به برقراری نظم و آرامش در مینیاپولیس به این شهر ایالت مینه سوتا اعزام شده است.

اعتراضات به رغم مقررات منع رفت‌وآمد در مینیاپولیس ادامه دارد
عصر روز جمعه 29 مه (نهم خرداد) آتش سوزی‌هایی در جنوب شهر مینیاپولیس اتفاق افتاد. خودروهای پارک شده در امتداد خیابان به آتش کشیده شدند. شبکه‌های تلویزیونی محلی صحنه‌هایی را نشان دادند که در آن صاحبان خودروها به رغم آتش مهیب تلاش می‌کردند وسایل نقلیه خود را نجات دهند.
علاوه بر مینیاپولیس در شهر مجاور سنت پاول هم تا صبح معترضین در خیابان‌ها حضور داشتند. تظاهرکنندگان یک بزرگراه را مسدود کردند و هدف دیگر آنها مرکز پلیس بوده است.
به گزارش سی‌ان‌ان معترضان در بیش از 20 شهر آمریکا در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید، آمریکایی سیاهپوست به دست پلیس مینیاپولیس به خیابان‌ها آمدند. معترضان همچنین پاسگاه اصلی پلیس در مینیاپولیس را به آتش کشیدند. وضعیت در در این شهر اضطراری اعلام و گارد ملی به این شهر اعزام شده است. در شهر میناپولیس از ساعت 20 شامگاه جمعه به‌وقت محلی، تا پایان روز یکشنبه 31 مه مقررات منع رفت‌وآمد برقرار شده است.
پیش از ظهر جمعه 29 مه دفتر دادستان در مینیاپولیس پلیسی را که با زانو به گردن جورج فلوید فشار داده بود دستگیر کرد. مایک فریمن  دادستان مینیاپولیس اعلام کرده است که سه افسر پلیس که در این عملیات دست داشته‌اند نیز باید پاسخگو خواهند بود.
معترضان در آتلانتا با پرتاب سنگ شیشه‌های پنجره‌های مرکز تلویزیونی سی‌ان‌ان CNN را شکستند.مأمورین پلیس از ساختمان سی‌ان‌ان محافظت می‌کردند.
کایشا لانس بوتومس، شهردار آتلانتا این حملات را محکوم کرد. او در یک سخنرانی عاطفی خطاب به معترضان گفت هر کسی که عاشق شهرش باشد، باید به خانه برود.
طبق گزارش رسانه‌های آمریکا در 20 شهر آمریکا تجمعات اعتراضی برگزار شده است.اعتراضات به شهرهای دیگر آمریکا هم رسیده و علیرغم بازداشت پلیس خاطی تجمعات هنوز پایان نیافته است.
دامنه اعتراضات به واشنگتن هم رسید. تظاهرکنندگان به پارک لافایت جلوی کاخ سفید رفتند و برای مدت کوتاهی کارمندان قادر به ترک دفتر مرکزی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری نبودند.

پرتاب گاز اشک‌آور در تجمع اعتراضی مقابل کاخ سفید
نیروهای پلیس آمریکا جهت متفرق کردن معترضانی که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند،به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
 صدها نفر از شهروندان معترض به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست اهل شهر مینیاپولیس آمریکا، مقابل کاخ سفید در شهر واشنگتن دی سی تجمع کردند.
معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی، اجرای عدالت و رسیدگی به پرونده قتل فلوید توسط یک افسر پلیس را خواستار شدند.
شمار زیادی از نیروهای پلیس با حضور در محل این تجمع، جهت متفرق کردن معترضان، به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
اعتراضات گسترده علیه قتل جورج فلوید توسط مأمور پلیس، از بامداد چهارشنبه در شهر مینیاپولیس آغاز شد و رفته رفته به دیگر شهرهای آمریکا نیز سرایت کرد.
معترضان روز جمعه توانستند درب‌های ورودی ساختمان اداره پلیس این شهر را شکسته و بعد از ورود، آن را به آتش بکشند.
امروز (شنبه) نیز معترضان بدون اعتنا به قوانین منع آمد و شد، مقابل دفتر مرکزی حوزه پنجم اداره پلیس مینیاپولیس تجمع کردند و این اداره را تحت محاصره خود درآوردند.
شمار دیگری از شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی و درخواست اجرای عدالت درخصوص پرونده فلوید هستند.
در اعتراضات شهر دیترویت، فردی از داخل یک خودرو شاسی‌بلند به سمت معترضان شلیک کرد که منجر به کشته شدن یک پسر نوجوان 19 ساله شد.
همچنین در کنتاکی، پرسنل شبکه تلویزیونی «وِیو-تی‌وی» که برای تهیه گزارش از اعتراضات به خیابان آمده بودند مورد حمله پلیس قرار گرفتند.
در ویدئوی مربوط به این حمله پلیس، صدای «کایتلین راست» گزارش‌گر ویو-تی‌وی شنیده می‌شود که می‌گوید: «تیر خورده‌ام.. تیر خورده‌ام». در مقابل دوربین نیز مأمور پلیسی در حال شلیک گلوله پلاستیکی به پرسنل این شبکه دیده می‌شود.

تلاش ترامپ برای توجیه سخنانش درباره شلیک به معترضان
رئیس‌جمهور آمریکا بعد از آنکه سخنانش درباره شلیک به معترضان آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت سعی کرد آن را توجیه کند.
 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه (به وقت تهران) تلاش کرد سخنان قبلی‌اش درباره شلیک به معترضان که با واکنش‌های گسترده همراه شده را توجیه کند.
ترامپ در توئیتر نوشت: «غارت به شلیک منجر می‌شود و به همین خاطر بود که چهارشنبه شب به یک مرد در میناپولیس شلیک شد و کشته شد-یا اینکه نگاه کنید ببینید در لوییویل با شلیک به 7 نفر چه اتفاقی افتاده. من نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد و منظورم از حرفی که دیشب زدم این است.»
او در ادامه نوشت: «این حرف به عنوان یک واقعیت زده شد نه به عنوان یک بیانیه. خیلی ساده است. هیچ‌کس نباید مشکلی با این جمله داشته باشد، غیر از نفرت‌پراکن‌ها و کسانی که دنبال ایجاد مشکل در شبکه‌های اجتماعی هستند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ترامپ در واقع تلاش کرده با ارتباط دادن سخنانش به فردی که چهارشنبه شب بر اثر تیراندازی کشته شده درباره پیام قبلی‌اش در توئیتر توضیح دهد. 
دونالد ترامپ جمعه تهدید کرده بود چنانچه تظاهرات معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیروهای امنیتی به سمت آنها شلیک خواهند کرد.
ترامپ در واکنش به هجوم معترضان به مرکز پلیس شهر «مینیاپولیس» و آتش زدن آن، در صفحه توئیتر خود نوشت: «نمی‌توانم بایستم و تماشا کنم که چنین اتفاقی برای شهر بزرگ مینیاپولیس می‌افتد. [مشکل] فقدان رهبری است».
وی با ابراز نارضایتی از عملکرد شهردار مینیاپولیس در مقابله با این اعتراضات، افزود: «یا جاکوب فرِی، شهردار چپ‌گرای افراطی بسیار ضعیف این شهر، خودش را جمع‌وجور می‌کند و شهر را تحت کنترل درمی‌آورد، یا من گارد ملی را اعزام می‌کنم تا این کار را به درستی انجام دهند».
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».

پلیس سفیدپوستی که جرج فلوید را کشت، 18 پرونده شکایت دارد  
به گزارش ایندیپندنت، مامور پلیس شهر مینیاپلیس که چند دقیقه زانویش را روی گردن جرج فلوید فشار داده و باعث مرگ او شد و حتی پس از آن که فلوید گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم» پایش را از گلوی او برنداشت، قبلا بارها مورد شکایت قرار گرفته بود و چندین پرونده شکایت از او در اداره روابط داخلی دپارتمان پلیس مینیاپلیس وجود دارد. 
آقای چائووین که همراه با سه مامور پلیس دیگری که آقای فلوید را بازداشت کردند، اخراج شده‌ است، قبلا 18 بار به اداره روابط داخلی گزارش شده بود. به گفته پلیس، تنها دو مورد از شکایات منجر به «مجازات اداری» او شدند. 
سابقه حرفه‌ای آقای چائووین هنوز کاملا روشن نشده اما او در چندین تیراندازی پلیس مشارکت داشته و چندین بار مردم غیرنظامی از او به نهادهای نظارت بر پلیس شکایت کرده بودند. 
یکی دیگر از ماموران پلیس که در مرگ آقای فلوید مشارکت داشت نیز مورد شکایت قرار گرفته بود و مدارک نشان می‌دهد که شش پرونده شکایت از تو تائو، در اداره مناسبات داخلی وجود دارد. به گفته پلیس شش مورد از شکایات بسته شده و یک پرونده هنوز باز است. آقای تائو نیز برای استفاده بیش از حد از زور در سال 2017 به دادگاه کشیده شده بود. 
جیکوب فری ،شهردار مینیاپلیس خواستار اجرای حداکثری قانون بر آقای چائووین شده است. او روز چهارشنبه گفت:‌ «چرا کسی که جرج فلوید را کشت در زندان نیست؟ اگر شما یا من این کار را کرده بودیم، الان پشت میله‌های زندان بودیم.» 
کشته شدن آقای فلوید موجب بروز شورش‌های شدید و بی‌سابقه در آمریکا طی سالهای اخیر شده و صدها معترض در اطراف محل دستگیری فلوید با پلیس درگیر شدند. 
پلیس ضدشورش با استفاده از گاز اشک‌آور سعی در مهار جمعیت دارد و همزمان غارت و خرابکاری به سرعت در حال گسترش است. 
چندین ساختمان مور تخریب قرار گرفته یا به آتش کشیده شده است، از جمله یک ساختمان پلیس در مجاورت محل واقعه ،  و گفته می‌شود بر اثر تیراندازی، یک مرد کشته شده است. گارد ملی برای کنترل وضعیت به مینیاپلیس اعزام شده است. 
شایعاتی که عمدتا در فضای اینترنت دست به دست می‌شود، سابقه و دیدگاه‌های آقای چائووین را مطرح می‌کنند. یکی از این شایعات کذب ادعا می‌کند که او در تصاویر مربوط  راهپیمایی ترامپ در مینیاپلیس در حالی که تی‌شرت «پلیس‌‌ برای ترامپ» به تن دارد، دیده می‌شود. اما واقعیت این است که مرد موجود در ویدئو، فردی به نام مایک گلگر از بلومینگتون در مینه‌سوتا است. 
همچنین عکس دیگری نشان می‌دهد که آقای چائووین کلاهی به سر دارد که رویش نوشته شده «سفیدپوست‌ها را بار دیگر به عظمت می‌رسانیم». مانند ویدئویی که پیشتر ذکر شد، این عکس نیز متعلق به یک فرد دیگر است که جاناتان لی ریچز نام دارد و بارها مورد پیگرد قرار گرفته است.

بایدن: نژادپرستی در آمریکا نظام مند و یک زخم باز است    
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تهدید توئیتری دونالد ترامپ علیه معترضان به قتل «جورج فلوید»، به تبعیض نژادی نظام مند در این کشور اذعان کرد.
 همزمان با شدت گرفتن اعتراضات در آمریکا به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست این کشور در خشونت پلیس سفید پوست، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار یک ویدئو خواستار تلاش برای ریشه کن کردن تبعیض و خشونت های نژادپرستانه در آمریکا شد.
معاون هشت ساله ریاست جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما در این ویدئو ضمن اذعان به تبعیض نژادی نظام مند (سیستماتیک) در جامعه آمریکا، از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به «شلیک به آنها» به شدت انتقاد کرد.
بایدن در این ویدئو قتل تیرماه 1393 «اریک گارنر» شهروند 43 ساله سیاه پوست ساکن نیویورک را یادآور شد کسی که ماموران پلیس به رغم فریادهایش درباره اینکه نمی تواند نفس بکشد، همچنان گلویش را تا سر حد مرگ فشردند و جانش را گرفتند.
معاون رئیس جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور گفت: «من فرصت این را داشتم که با خانواده جورج فلوید صحبت کنم با گروهی از آنها. با اغلب آنها. آنها یک خانواده نجیب و محترم هستند و عاشق همدیگر هستند. ما یک بار دیگر این لفظ را شنیدیم "من نمی توانم نفس بکشم"».
اشاره بایدن به مرگ اریک گارنر مرد 43 ساله سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا بود. 17 ژوئیه 2014 (26 تیر 1393) گارنر بعد از متهم شدن به فروش غیرقانونی سیگار با رفتارخشونت آمیز پلیس مواجه شد.
او که پدر 6 فرزند و مبتلا به آسم بود، زمانی که پلیس او را متوقف کرد، غیرمسلح بود. در تصاویر ویدئویی خشونت پلیس و فشار ماموران به گلویش مشهود بود. آخرین اظهاراتی که گارنر قبل از فوتش گفت، این حرف بود: «نمی توانم نفس بکشم»

نظر شما