شناسهٔ خبر: 40408148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باغ سنتی و نهر ٨٠٠ ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری احیا شد

سمنان- ایرنا- دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان گفت : باغ سنتی و نهر این مسجد ۸۰۰ ساله به همت شهرداری سمنان احیا شد.

صاحب‌خبر -

احسان صائمی عصر شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: مسجد جامع سمنان واقع در مرکز شهر سمنان در خیابان امام خمینی(ره) در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده، اما از اثرهای به جا مانده دراین بنا ردپایی از دوره سلجوقی و تیموری به چشم می خورد؛ به گفته کارشناسان سبک معماری مسجد جامع سمنان، به شیوه معماری آذری است.

صائمی گفت : مسجد جامع سمنان تنها مسجدی در میان مساجد جامع ایران است که دارای چشم انداز باغ است و در سال ۱۳۴۹ هجری قمری توسط مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف شد. 

وی اشاره کرد: از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن است که قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد و از میان راسته بازار سمنان عبور می‌کند و پس از گذر از خیابان امام (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می‌شود. 

دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان اضافه کرد : از امتیازات مهم نهر ناسار که ریشه در اعتقادات کهن مردم سمنان دارد، وقف آب سحر برای ساکنان و کسبه شهر است و واقف به نیت طهارت، وضو و استحمام، قبل از نماز صبح این آب را برای مدتی وقف کرده بوده است تا ساکنان این نهر در ابتدای سحر به منظور وضو و طهارت واجبه و نیز پر کردن آب انبارها و خوت‌های منازل از این آب بهره جویند.

صائمی با اشاره به اینکه ۱۲۰ سال این نهر لایروبی نشده بود گفت : این نهر و باغ سنتی مسجد جامع به همت و توجه سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان مرمت و بازپیرائی شد. 

وی به دیگر اقدامات انجام شده شهرداری سمنان در خصوص رسیدگی به مسجد جامع اظهار داشت : ۷۰۰ متر دیوار باغ مسجد جامع نیز توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان بازسازی و مشبک شد تا جلوه خاصی به باغ بدهد .

وی ادامه داد : همچنین کتیبه ای با همت شهرداری سمنان در محل باغ مسجد جامع نصب شده که در آن تاریخچه باغ و مسجد و سال اجرا حک شده است . 

دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان به پاکسازی صحن زیرزمینی مسجد اشاره کرد و گفت : به همت و تلاش نیروهای سازمان پسماند شهرداری سمنان این صحن پاکسازی شد و بنا به پیشنهاد شهردار سمنان ، به موزه مردم‌شناسی و موقوفات مسجد جامع تبدیل می‌شود. 

 مسجد جامع سمنان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۶۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و مناره مسجد جامع سمنان که بیش از ۳۱ متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن که مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی است دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

نظر شما