شناسهٔ خبر: 40406962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۰۰ هزار هکتار  از عرصه های طبیعی قم سند تک برگی دارند

قم – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: از مجموع ۹۷۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قم ۴۰۰ هزار هکتار دارای سندهای تک برگی هستند.

صاحب‌خبر -

سید محمد تقی سجادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تبیین سیاست‌های منابع طبیعی استان که در قالب طرح ۹ در ۹۹ از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جهش تولید ابلاغ شده است، اظهار داشت: کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه های جنگلی و سواحل یکی از این طرح های ۹ گانه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه تاکنون قانون کاداستر یا تهیه اسناد تک برگی برای عرصه های منابع طبیعی برای ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های قم اجرا شده است، بیان داشت: در سال ۹۸ قرار بود، این قانون در مورد ۱۲۰ هزار هکتار عرصه‌های استان در قالب سه قرار داد اجرا شود که تاکنون ۷۰ هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری و اتمام سال مالی ۹۸ اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی قم تصریح کرد: برای سال ۹۹ نیز با توجه به منابع مالی تعیین شده، اجرای قانون فوق برای ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه های قم در قالب چهار قرار داد پیشنهاد شده است.

سجادی در ادامه گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ قانون کاداستر برای همه مساحت عرصه های طبیعی قم اجرا و این عرصه ها دارای سندهای تک برگی شوند.

وی اضافه کرد: برای به سرانجام رساندن همه این تعهدها به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مدیر کل منابع طبیعی قم با تبیین برخی از مزایای اجرای قانون کاداستر خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این قانون از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد که در زمینه منابع طبیعی فعال هستند، بهتر می توانیم استفاده کنیم.

سجادی همچنین مدیریت و بهره برداری از مراتع در قالب طرح های مصوب مرتع داری با تکیه بر گیاهان دارویی را نیز از دیگر محورهای سیاست های امسال سازمان جنگل ها ذکر کرد و افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار از کل عرصه های موجود در قم، ۷۲۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می دهد، که ۳۰۵ هزار و ۴۸۹ هکتار آن دارای طرح مرتع داری می باشد.

وی در خصوص طرح مرتع داری بیان داشت: این طرح یک مرحله از پروانه چَرای دام بالاتر رفته و برنامه مدون و مشخصی دارد، و برنامه هایی که در رابطه با محدوده ای از مرتع اجرا شود نیز در قالب کتابچه طرح پیش بینی شده است.

سجادی رویکرد طرح مرتع داری را ایحاد ارزش افروده، بهبود معیشت و همچنین حفظ مرتع عنوان کرد و گفت: این موضوع در قالب ۹۲ طرح مرتع داری در قم مدیریت و سامان دهی شده است.

این مسئول اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز قرار است، ۲ هزار هکتار طرح جدید مرتع داری در قم اجرا شود، که ۲۵۰ هکتار آن برای کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: طرح سال جاری بیشتر به صورت توسعه خاص است، چون به طور طبیعی در استان گیاهان دارویی داریم، و با یک مدیریت درست از سوی صاحبان مرتع، استفاده از این گیاهان به گونه ای که برای آنها هم بهره اقتصادی داشته باشد و هم مراتع را محافظت کنند، امکان پذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به طرح ذخیره گاه های جنگلی، تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن را از دیگر برنامه ها و سیاست های یاد شده برشمرد، و گفت: تا پایان سال گذشته در قم برای هفت مورد به مساحت چهار هزار و ۴۵۸ هکتار که مقدمات ذخیرگاه شدن را داشتند، کارهای مربوط به تشخیص، تعیین حدود و آگاهی انجام شده است.

وی افزود: برای سال ۹۹ نیز سه مورد به مساحت ۲۵۰۰ هکتار در برنامه است که کارهای تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن پیگیری خواهد شد.

سجادی تعیین تکلیف مدیریت پارک های جنگلی در قالب طرح های مصوب را نیز از جمله محورهای طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل ها دانست و گفت: تاکنون اقدام های لازم در خصوص مدیریت ۶ پارک جنگلی استان به مساحت یکهزار و ۲۵۶ هکتار صورت گرفته که مدیریت سه پارک جنگلی به شهرداری واگذار و بقیه نیز در دست انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی قم در بخش دیگری از سخنان خود ارتقا پوشش حفاظتی تاکید بر بلوک بندی مناطق بحرانی و بهره گیری از همیاران طبیعت، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصول های فرعی جنگلی و مرتعی، توسعه دولت الکترونیک با استفاده از فناوری های روز و سامانه های هوشمند، اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری و توسعه و تقویت صندوق های منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت های قانونی را نیز از محورهای دیگر طرح فوق خواند و بیان داشت: چهار طرح آبخیزداری و آبخوان داری مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی و همچنین مقابله با بیابان زایی، صیانت از جنگل های کشور و توقف بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی و اجرای طرح جایگزین نیز از طرح های محوری سازمان جنگل های کشور به شمار می آید که به استان های مختلف از جمله قم ابلاغ شده است.

نظر شما