شناسهٔ خبر: 40402980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به‌روزرسانی و توسعه نیروگاه اصلی غنی سازی اورانیوم در کره شمالی

یک اندیشکده آمریکایی براساس تصاویر ماهواره‌ای، از فعال بودن اصلی‌ترین نیروگاه غنی سازی اورانیوم در کره شمالی و فعالیتها برای توسعه و به روزرسانی این نیروگاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزای فارس، اندیشکده آمریکایی CSIS براساس تصاویر دریافتی ماهواره‌ای گزارش داد که نیروگاه اصلی غنی سازی اورانیوم در کره شمالی همچنان در حال فعالیت و به روز رسانی است. 

براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، نیروگاه غنی سازی «پیونگ سان» در 45 کیلومتری منطقه غیرنظامی شده در مرز دو کره مهمترین منبع تغذیه برای فعالیتهای اتمی کره شمالی و تولید اورانیوم با غنای بالا است.

اندیشکده آمریکایی گفته، براساس 22 تصاویر ماهواره‌ای که در ماه مارس گرفته شده نیروگاه احتمالا فعال است و برای آینده قابل پیش بینی فعال خواهد ماند. 

این نیروگاه از اواسط دهه 1990 در حال تولید کنستانتره یا کیک زرد است و نقش حیاتی در مجموعه برنامه هسته‌ای کره شمالی دارد. 

فعالیت این نیروگاه در حالی ادامه دارد که یک سال از بن بست مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ برای خلع سلاح اتمی کره شمالی در قبال تعلیق تحریمها علیه این کشور می‌گذرد. 

اندیشکده آمریکایی با اشاره به دیدار دوم میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هانوی در فوریه 2019 گزارش داد، هرچند که قابل تایید نیست که این نیروگاه در مذاکرات دو طرف در هانوی مطرح شده باشد اما نیروگاه پیونگ سان یکی از اجزای اصلی هرگونه توافق میان آمریکا و کره شمالی خواهد بود. 

انتهای پیام/م

نظر شما