شناسهٔ خبر: 40392818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

هیات رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شد

صندلی ریاست برای قالیباف

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی - مهدی عباسی: مجلس یازدهم روزهای پایانی هفته گذشته بالاخره آغاز به کار کرد. مجلس اصولگرا که رقابت‌های درون جناحی به صدر بهارستان خواهد رسید. پنجشنبه، روز انتخاب هیات رئیسه بود. قالیباف که از ماه‌ها پیش ریاستش بر صندلی مجلس یازدهم قطعی شده، پیش بینی مي‌شد، مهمترین چهره روز پنجشنبه مجلس یازدهم بود.
جلسه رأی ساعت ۸ صبح به ریاست تقوی رئیس سنی مجلس و با دستور کار برگزاری انتخابات هیأت رئیسه آغاز شد. محمدباقر قالیباف، مصطفی آقامیرسلیم و فریدون عباسی سه داوطلب ریاست مجلس بودند که به رقابت پرداختند.
عدم انصراف میرسلیم اما بازتاب داشت . منتخب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم تعهد برخی منتخبان نسبت به فراکسیون اکثریت انتقاد کرد. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در تذکری در جلسه علنی مجلس گفت: ماده ۲۸ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که نمایندگان باید شأن مجلس را رعایت کنند، ما دیروز در فراکسیون اکثریت سه تا چهار ساعت جلسه داشتیم و خود شما و خیلی از نمایندگان هم بودید، تعهد اخلاقی این بود که کسانی که در فراکسیون اکثریت کاندیدا شدند و رای نیاوردند در صحن به خصوص در مورد ریاست و نواب رئیس مجلس کاندیدا نشوند.
 البته حاجی بابایی هم تا روز قبلش کاندیدای ریاست بود، ولی با انتخابات درون حزبی، روز پنجشنبه منصرف شد. او را مي‌توان چهره منصرف دهنده برای ریاست مجلس دانست که در مجلس دهم هم با چنین سرنوشتی روبرو شد. انتخابات هیات رئیس آغاز شد و با شمارش آرای مربوط به انتخاب رئیس مجلس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین سال فعالیت دوره یازدهم شد. محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران با ۲۳۰ رای از مجموع ۲۶۷ رای رئیس مجلس یازدهم شد.دو کاندیدای دیگر ریاست مجلس، مصطفی آقامیرسلیم منتخب تهران ۱۲ رای و فریدون عباسی منتخب کازرون نیز ۱۷ رای، کسب کردند. آرای باطله نیز ۸ رای بوده است. 
در ادامه، باقی پست‌ها هم تعیین تکلیف شدند. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علی نیکزاد منتخبان مشهد و اردبیل به عنوان نواب اول و دوم رئیس انتخاب شدند. البته غیر از این دو نفر فردی کاندیدای نایب رئیسی نشده بود. در ادامه، انتخابات برای تعیین ۶ دبیر هیأت رئیسه برگزار شد که سید ناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح الله متفکر آزاد،‌ علی کریمی فیروزجایی و سیدمحسن دهنوی تعیین شدند. منتخبان ۳ ناظر را انتخاب کردند که شامل محمدحسین فرهنگی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی بودند. با تصمیم هیات رئیسه مجلس هم، محمدحسین فرهنگی به عنوان سخنگوی هیات رئیسه در سال نخست مجلس یازدهم انتخاب شد. 
قالیباف بعد از رئیس شدن، حال و احوالپرسی اش با نمایندگان را بدون توجه به کرونا و فاصله گذاری اجتماعی شروع کرد. 
او در حالی با حاجی بابایی خوش و بش می‌کردند که حاجی بابایی برای تبریک او را بغل کرده بود و امیرآبادی فریاد کرونا کرونا را سر داد. 
تبریکات به قالیباف در صحن بهارستان،  با یک عکس دست جمعی به هم پیوسته خاتمه یافت. 
قالیباف ساعتی پس از انتخابش به عنوان رئیس مجلس در نطق کوتاهی گفت: خداوند را شاکرم که برای خدمت به مردم توفیق پیدا کردم. شما نمایندگان محترم مردم هم بر بنده منت گذاشتید و توفیق خدمتگزاری را به من و اعضای هیأت رئیسه دادید که در خدمت شما و در حقیقت در خدمت مردم ایران و انقلاب باشیم و توفیق خدمت داشته باشیم.
وی اضافه کرد: از همه نمایندگان، کارکنان مجلس، کارشناسان، کارکنان و مدیران و نیروهایی که مسئولیت امنیت و یا خدمات را بر عهده داشتند تشکر می‌کنم.
قالیباف همچنین از هیأت رئیسه سنی برای اداره خوب مجلس در دو روز گذشته و تا استقرار هیأت رئیسه دائم قدردانی کرد. بدین ترتیب کار مجلس یازدهم با هیات رئیسه منتخب نمایندگان از فردا با استقرار قالیباف در صندلی ریاست از ابتدای صبح، ادامه مي‌یابد.  

نظر شما