شناسهٔ خبر: 40388765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید ۱۹ است

علی اصغر خیرخواه گفت: مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید ۱۹ است و میزان بروز علائم بیماری و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه یا مرگ را افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید 19 است و میزان بروز علائم بیماری و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه یا مرگ را افزایش می دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: به دلیل این که در حال حاضر کشور ما در شرایط اپیدمی کووید 19 به سر می برد ارتباط دخانیات و نقش آن در گسترش بیماری کرونا ویروس در این ایام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 وی با اشاره به نقش استعمال دخانیات به ویژه قلیان در گسترش این بیماری، تاکید کرد: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای عفونت دستگاه تنفسی محسوب می شود و ویروسی که بیماری کوید 19 را ایجاد می کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

خیرخواه ابراز کرد: مصرف قلیان در محیط های عمومی به دلیل استفاده مشترک موجب خطر انتقال ویروس کرونا در محیط های اجتماعی می شود و از سوی دیگر عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شیلنگ و جام نیز موجب انتقال میکروارگانیسم ها از افراد مصرف کننده در این قطعات می شوند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و سوم و تاثیر آن به ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بر کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: طبق شواهد موجود ویروسی که عامل بیماری کوید 19 می باشد موجب آسیب های قلبی عروقی حاد و مزمن نیز می شود بنابراین مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید 19 است و میزان بروز علائم بیماری و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه یا مرگ را افزایش می دهد.

خیرخواه با تاکید بر ضرورت و اهمیت محافظت از جوانان در برابر فریب کاری و ترفندهای صنایع دخانی، عنوان کرد: در زمان شیوع کرونا شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تاثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به کرونا کرونا ویروس بود متاسفانه بعضی از افراد این شایعه را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوار کرده اند.


 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: بر اساس مطالعات مشخص شده، نه تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد ایمنی ندارد بلکه وضعیت آنها را حاد تر می کند.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی، مصرف کنندگان مواد دخانی ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به درمان شدید نیاز دارند و ۲ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست می دهند.


خیرخواه ابراز کرد: کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان باید رسما و طی یک رویکرد جامع، با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف انواع مواد دخانی از جمله قلیان در کلیه اماکن عمومی (قهوه خانه ها، سفره خانه ها، کافه و رستوران ها) از سوی مسئولین امر مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که این ممنوعیت ها می تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال ویروس کرونا کمک کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: مطابق ماده 7 قانون جامع کنترل دخانیات، سازمان صنعت معدن و تجارت مکلف است صدور مجوز عاملیت خرده فروشی محصولات دخانی برای صنوف (سوپر مارکت، خوار و بار فروش ) عرضه کننده این محصولات و ثبت این واحدهای صنفی دارای مجوز را در سامانه اصناف ایرانیان انجام دهد.

وی بیان کرد: انتظاری که از دادستانی داریم این است که طبق بخشنامه، دادستان کل کشور مبنی بر حمایت قاطع حوزه قضایی از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در وضعیت شیوع کرونا ویروس، حوزه قضایی همکاری لازم را با بهداشت محیط داشته باشد و همچنین انتظار ما از شهرداری جلوگیری از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و پارک های شهر است.

خیرخواه عنوان کرد: اجرای سیاست های کلی موثر بر کاهش مصرف دخانیات در سراسر کشور در روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات اوج بیشتر می گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه با اشاره به هفته ملی دخانیات، یادآور شد: روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سی و یکم می سال 2020 و در سال99 از 6 الی 12خرداد با شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفند های صنایع دخانی و بیماری کرونا در سراسر کشور» ابلاغ شده است.

پایان پیام/586

نظر شما