شناسهٔ خبر: 40383317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسوول قرآنی:

رسانه‌ها در تبلیغ جهانی ویژه‌نامه‌های قرآنی کمک کنند

تهران- ایرنا- مشاور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌ها و مطبوعات خواست تا در معرفی و تبلیغ ویژه‌نامه‌های قرآنی در عرصه جهانی تلاش کنند. 

صاحب‌خبر -

هفته گذشته چهار ویژه نامه قرآنی با محوریت قرآن کریم و گام دوم انقلاب اسلامی به زبان‌های انگلیسی، اردو، عربی و ترکی آذری با حضور «عبدالهادی فقهی‌زاده» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

فقهی‌زاده در این مراسم از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان منشور امید و حرکت و پیشرفت در زمینه‌های مختلف یاد کرد و گفت: این ویژه نامه‌های قرآنی در همین راستا با همکاری معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انتشارات بین‌المللی الهدی منتشر می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا در سال جاری 6 ویژه نامه قرآنی به زبان‌های خارجی منتشر شود و همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروهی را به منظور ایجاد زمینه‌های همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه کرد. 

محمود واعظی مشاور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در مدت سه سال ۱۲ ویژه‌نامه به زبان‌های انگلیسی، اردو، عربی و ترکی منتشر شده و تلاش‌های بسیاری برای انتشار این نشریات صورت گرفته ولی نکته مهم، معرفی این نشریات در سطح جهانی است و رسانه‌ها می‌توانند در معرفی و شناسایی این ویژه نامه‌ها کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران با انتشار این ویژه‌نامه‌ها به معرفی ظرفیت‌های قرآنی جدید که در دنیا کار نشده، پرداخته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بسیاری از همایش‌ها و جلسات پس از برگزاری به فراموشی سپرده می‌شود ولی این نشریات در کنار کتاب‌ها ماندگار می‌شود و هر کسی در گوشه و کنار جهان که تحقیق قرآنی داشته باشد، می‌تواند از این ویژه نامه‌ها استفاده کند.

وی افزود: مطالب این ویژه‌نامه از سوی یک هیات تحریریه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه و همچنین مطالب مختلف از دانشگاه‌ها به این سازمان فرستاده می‌شود. البته یک ممیزی با توجه به حجم مطالب ارسالی صورت می‌گیرد و مطالب بهتر برای انتشار در سطح جهانی انتخاب می‌شود. 

واعظی درباره محتوای این ویژه نامه ها گفت: بیشترین مطالبی که در این ویژه نامه ها به چاپ می رسد مربوط به معرفی ظرفیت های جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت های قرآنی، معرفی شخصیت های قرآنی، بهترین مصحف موجود، مطالب قرآنی ارائه شده از سوی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و همچنین مطالب مربوط به نمایشگاه های قرآن است به گونه ای که مطالعه این مطالب در خارج از کشور باعث شود تا افراد علاقه مند ضمن آشنایی با فعالیت های قرآنی جمهوری اسلامی، این اندیشه خام را که در ذهن برخی افراد شکل گرفته و تصور می کنند که ایران نسبتی با قرآن ندارد را از ذهن های جهانیان پاک کند.

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران درباره انتشار فراخوان برای اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان به علوم قرآنی گفت: انتشار فراخوان پیشنهاد خوبی است و با توجه به تشکیل کارگروهی که معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده، می‌توان موضوع فراخوان را به ۶ زبان منتشر کرد و در آن صورت قدرت انتخاب برای انتشار مطالب بهتر افزایش می‌یابد.

نظر شما