شناسهٔ خبر: 40376025 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری|

دانش‌بنیان‌ها از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» رونمایی کردند / از ساخت دستگاه برای رفع مشکل آب غزانیه تا چگونگی لحظات پایانی مرگ یک ستاره

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

لحظات پایانی مرگ یک ستاره چگونه است؟

ستارگان قدرت خود را از همجوشی هسته‌ای (کنار هم قرار دادن عناصر سبکتر و تشکیل عناصر سنگین تر) می‌گیرند. این روند انرژی اضافی تولید می‌کند، میزان این انرژی زیاد نیست، اما وقتی این واکنش‌ها میلیون‌ها یا میلیارد‌ها بار در هرثانیه اتفاق بیفتد، برای زنده نگه داشتن ستاره طی چندین میلیارد سال کافی است.

گوشی‌های جدید شرکت هواوی از سامانه گرافنی برای خنک شدن استفاده می‌کنند

جرج ژائو اعلام کرد که به زودی تلفن همراه جدید آنر (Honor) رونمایی می‌شود،  از جمله مسائل مطرح شده درباره این تلفن جدید، گرافیک طراحی سه بعدی و سامانه خنک کننده آن است. براساس اطلاعات ارائه شده، این تلفن هوشمند از سامانه خنک‌کننده‌ای بهره‌مند است که در آن از گرافن استفاده شده‌است.
 دانش‌بنیان‌ها از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» رونمایی کردند /  از ساخت دستگاه برای رفع مشکل آب غزانیه تا چگونگی لحظات پایانی مرگ یک ستاره

توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکل آب غیزانیه / مسئولان استانی برای استفاده از فناوری‌های داخلی پیش‌قدم شوند

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: درحال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند دستگاه‌های آب شیرین کن با مصرف کم و محدود ویژه روستا‌ها را بومی سازی وایران ساخت کنند و خوشبختانه این فناوری را در اختیار دارند. برای استفاده از این فناوری، مسئولان محلی، استانداری و سازمان آبفای استان‌ها باید اقدام کنند.

رونمایی از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» / دانش‌بنیان‌ها تهدید را به فرصت تبدیل کردند

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان در مدت زمانی کوتاه موفق به طراحی و ساخت یک ربات خدمت رسان پزشکی شدند. این ربات ایران ساخت با نام «کیوان لایف بات» با ویژگی‌های خود در زمان شیوع بیماری‌های با ضریب بالای انتقال، ارتباط درمانگر و بیمار را کم می‌کند. ربات پزشکی کیوان لایف بات امروز به عنوان عضوی از کادر درمان بیمارستان شهید هاشمی نژاد و همزمان در قطر و روسیه فعالیت خود را آغاز کرد.

دانشمندان وجود دو سیاره جدید را تایید کردند

اولین تصویر مستقیم از این سیارات، PDS ۷۰ b، در سال ۲۰۱۸ گرفته شده و به دنبال آن تصاویر چندگانه‌ای در طول موج‌های مختلف از جفت این سیاره، PDS ۷۰ c، در سال ۲۰۱۹ گرفته شد. جیسون وانک نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «هنگامی که برای اولین بار از این دو سیاره تصویربرداری انجام گرفت، سردرگمی‌هایی ایجاد شد. جنین‌های سیاره از صفحه‌ای از گردوغبار و گاز اطراف یک ستاره تازه متولد شده، تشکیل می‌شوند. این مواد اطراف ستاره‌ای، در سیاره جدید با هم یکی شده و صفحه دودی می‌سازند که باعث می‌شود تفاوت دیسک گازی با گردوغبار یک سیاره در حال توسعه کم شده و تصویربرداری دشوار شود.»
دانش‌بنیان‌ها از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» رونمایی کردند /  از ساخت دستگاه برای رفع مشکل آب غزانیه تا چگونگی لحظات پایانی مرگ یک ستاره

دکتر گوگل همیشه دروغ می‌گوید / از خودبیمار پنداری تا توصیه‌های پزشکی آنلاین

محققان استرالیایی اخیرا روی ۳۶ برند مختلف گوشی موبایل و همچنین کلیدواژه‌های مربوط به نشانه‌های بیماری توسط کاربران در گوگل مطالعه کرده و دریافته‌اند که این موتور جست‌وجو فقط ۳۶ درصد موارد نتایج درستی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و ۵۲ درصد موارد اطلاعات کاملا غلطی ارائه می‌دهد.

فضانوردان ناسا با خودروی تسلا به سکوی پرتاب می‌روند

داف هارلی و باب بنکن، دو فضانورد ناسا برای نخستین بار در یک ماموریت انسانی از آمریکا و با فضاپیمای تجاری به نام «دراگون» به فضا پرتاب خواهند شد. این نخستین باری است که فضانوردان بعد از به پایان رساندن برنامه فضایی شاتل در سال ۲۰۱۱ از ایالات متحده اعزام سفر به فضا می‌شوند و جالب است بدانید که فضانوردان به مدت ۲۵ سال با آسترووان که توسط شرکت آیستروم مونتاژ شده بود، به سکوی پرتاب می‌رفتند.
 دانش‌بنیان‌ها از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» رونمایی کردند /  از ساخت دستگاه برای رفع مشکل آب غزانیه تا چگونگی لحظات پایانی مرگ یک ستاره

شرکت‌های کوچک و شتابدهنده‌ها تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان کوچک، شتابدهنده‌ها و تامین کنندگان فضا‌های کار اشتراکی آسیب‌دیده بر اثر شیوع کرونا با  پرداخت مبلغ تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان حمایت می‌کند. بهره تسهیلات ۹ درصد و دوره بازپرداخت نیز ۶ ماه است. میزان تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان براساس هزینه‌ها، فروش، حقوق و دستمزد پرداختی شرکت تعیین می‌شود.

نظر شما