شناسهٔ خبر: 40371922 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

شاهزاده ی ایرانی، نبرد شمال و جنوب آلمان.....

حمید شهریاری

صاحب‌خبر -
شاهزاده بود یا نبود؟ خوش اقبال یا بدشانس؟  پسر شهر ری یا موشک شمال آلمان؟ هر چه بود برای ما طلایه‌دار یک نسل بود. پس  از تباهی. پس از خاموشی ستارگان بزرگ فوتبال ایران در دهه‌ی 60. برای ما مهدی بود و برای آنها میتی... دیدار امشب هامبورگ و اشتوتگارت در بوندسلیگای 2 برای ما خوره های فوتبالفارسی خاطرات دیگری دارد. راستی مهدی ما در جدال شمال و جنوب خاک ژرمن‌ها چه می‌کند؟

هامبورگ- اشتوتگارت. جدال شمال و جنوب آلمان است. هامبورگ- اشتوتگارت. استادیوم‌های باشکوه. حتی در بوندسلیگای 2. میزبانان جام جهانی 2006. برای ژرمن‌ها نام فلیکس ماگات پیوند میان دو باشگاه است. مرد آهنین. یادگار ژرمن‌های دوران جنگ. یادگار قهرمانی هامبورگ در جام باشگاه‌های اروپا. معمار نسل جوانان وحشی اشتوتگارت. تیمو هیلده‌براند. هینکل. کوین کورانی. فاتحان بوندسلیگا در فصل 2006/07. سه سال پس از خداحافظی با ماگات.

هامبورگ- اشتوتگارت. خاطرات همیشه‌ی تشنگان فوتبالفارسی. در آغاز قرن 21. داستان تماشای بازی‌های هامبورگ از تلویزیون. عصرهای شنبه. مهدی ما در زمین. حسی غریب. نسل جوانان دهه شصتی یاد گرفته بود میان ما و دنیا فرق بگذارد. دوران بالا رفتن دیوارهای فوتبال ایران. دوران خداحافظی بزرگان. دوران خداحافظی با جام جهانی. 1982. 1986. 1990. 1994. حسرت تماشای بازی‌های کویت و امارات و عربستان در جام جهانی. حسرت عقب افتادن فوتبال ایران.

مهدی طلایه‌دار یک نسل بود. مقاوم در برابر کوه مشکلات. درس بزرگی برای همه.  راه مقابله با مشکلات. ایستادن در  برابر بی‌مهری‌های مدیران فوتبال. ایستادن در برابر تعطیلی‌ها و تغییرات غیرفوتبالی در فوتبال. مهدی نه نق می‌زد و نه فرار کرد. مهدی ایستاد. با کار. کار و کار. تلاش و عرق ریختن. در روزهای بازی در بانک ملی. در روزهای بازی در پیروزی. پیروزی یا پرسپولیس؟ مهدی جان کند تا درخشید.

در برابر چین مهدی را شناختیم. شاهزاده‌مان بود در عصر بی خبری. بیدار شدیم. از رخوت تنیدن در پیله‌هایمان. شوت مهدی از آن فاصله به دروازه‌ی چینی‌ها بیدارمان کرد. ما هم ستارگانی داریم... نسلی را یافتیم که شبیه خودمان بود. پسرانی که برای گرفتن حق خود به جای نشستن و نق زدن می‌جنگیدند. همراهشان شدیم در ریاض برابر عربستان. همراه آنها بودیم در مالزی برابر ژاپن.

می‌دانستیم که وقتی فوتبال ما قهرمان آسیا بود نه ژاپن فوتبال داشت و نه سعودی. اما آنها شکستمان دادند. از مهدی و یارانش آموختیم که راه موفقیت ساختن آینده است. به دست خودمان.

روز ملبورن. روز هویت ایرانی. روز بالیدن به آنچه که هستیم. چیزی که سالها بود فراموش کرده بودیم.  پس از 8 آذر دروازه‌ها گشوده می‌شود. جدال با آلمان و یوگسلاوی. جدال با ایالات متحده. آن شب در ژرلاند لیون. با مهدی دویدیم. با قدم‌هایش. نمی‌دانستیم چرا خوشحالیم؟  از گشودن دروازه‌ی دشمنی که فریاد مرگ بر او را سر میدادیم؟ از اینکه عکس ستارگانمان در کنار ستارگان آمریکایی بر جلد مجلات فوتبال جهان نشست؟ دوستی یا دشمنی؟ گشوده شدن باب دوستی یا فصلی نو در دشمن؟ هر چه بود آن شب را با فرار مهدوی‌کیا به یاد می‌آوریم. فرار مهدوی‌کیا....

راهی نو گشوده شده. فوتبال ما دوباره بزرگ می‌شود. بزرگ و قدرتمند. عبور از مرزهای ورای تصوراتمان است. سفر خداداد به کلن. سفر دایی و باقری به بیلفلد. سفر مهدی به بوخوم. سفر به تیم کلاوس تاپ‌مولر. شکوفایی در بوندسلیگای دهه‌ی 90. نگاه هامبورگ. بازی در شمال آلمان. روز درخشان مهدی برابر یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا. گشودن دروازه‌ی فن‌درسار. کلافگی چیرو فرارا و ایگور تودور در برابر مهدی مهدوی‌کیا...

عصرهای شنبه. وارد دنیای دیگری می‌شویم. با تماشای بوندسلیگا در عصرهای شنبه. چشم دوخته بر قاب تلویزیون. در انتظار درخشش مهدی. 20 بهمن 1378. سیاست و اقتصاد کلافه‌مان کرده. دلخوش به بازی آن شبو هامورگ در برابر اشتوتگارت. هامبورگ در کورس قهرمانی با بایرن مونیخ و لورکوزن. سفر به گوتلیت دایملر. خیالمان از بازی کردن مهدی راحت است.

تیم فرانک پاگلزدورف. هانس یورگ بوت درون دروازه. گراوسن و نیکو کوواچ در مرکز زمین. تونی یبوآ و روی پرگر در خط حمله. نگاه ما به سمت راست زمین است. جدال مهدوی‌کیا با مدافعان تیم اشتوتگارت. اشتوتگارت رالف رانگنیک. نیمه‌ی اول بدون گل. تلاش‌های تونی یبوآ. هامبورگ آبی‌پوش بهتر بازی می‌کند. آغاز نیمه‌ی دوم.

دقیقه‌ی 65. ارسال برند هولرباخ. یار تعویضی هامبورگ. ضربه‌ی سر یبوآ. گل اول را هامبورگ می‌زند. سه دقیقه بعد. این‌بار مهدوی‌کیا از راست فرار می‌کند. سریع و دست‌نیافتنی. پاس به دهانه‌ی دروازه یبوآ گل دوم هامبورگ را می‌زند. 2-0. اشتوتگارت بلافاصله حمله می‌کند. یک دقیقه بعد. اشتوتگارت یکی از گل‌ها را جبران می‌کند. 2-1.

فشار اشتوتگارت. فشار روی دروازه‌ی هامبورگ. دقیقه‌ی 89 بازی. دفاع هامبورگ توپ را دفع می‌کند. یبوآ در مرکز زمین. پاس برای مهدی مهدوی‌کیا. فرار از میانه‌ی میدان. سریع. مدافع اشتوتگارت به او نمی‌رسد. مهدی در محوطه‌ی جریمه‌ی اشتوتگارت. ضربه‌ی مهدی به زاویه‌ی مخالف. ضربه به قعر دروازه‌ی اشتوتگارت. کار اشتوتگارت تمام است. 3-1. گل دقیقه‌ی 89 مهدی مهدوی‌کیا.

سه سال بعد. به درخشش ستارگانمان در اروپا عادت کرده‌ایم. دایی در هرتابرلین غوغایی به پا کرده. بهار سال 1382. پس از ناکامی بزرگ در راه جام جهانی 2002. عصر شنبه فرا می‌رسد. هامبورگ- اشتوتگارت. این‌یار اشتوتگارت قدرتمند به فلیکس ماگات. تیم سوم جدول. بپشت سر بایرن مونیخ و دورتموند. جدال ماگات با پسران کورت یارا در هامبورگ.

اشتوتگارت با گل کوین کورانی پیش میفتد. 1-0. درخشش کورانی در خط حمله‌ی تیم ماگات. حملات هامبورگ با سرگی باربارز. دقایق پایانی نیمه‌ی اول. باربارز توپ را به مهدوی‌کیا پاس می‌دهد. ضربه‌ی پای راست مهدوی‌کیا. محکم و درخشان. توپ به تور دروازه‌ی توماس ارنست می‌چسبد. گل مساوی هامبورگ در برابر اشتوتگارت. گل مهدی مهدوی‌کیا.

او شاهزاده بود یا نبود؟ آن روزها به دنبال شاهزاده‌ها نمیگشتیم. او برای ما پسر متواضعی بود که از او درس موفقیت را آموختیم. درس عبور از مشکلات را. پسر کوتاه‌قد جنوب تهران در شمال آلمان. پیروز نبرد شمال و جنوب آلمان. مهدی مهدوی‌کیا.

نظر شما