شناسهٔ خبر: 40355817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

‏نگاهی به شغلی رایج در رستوران‌داری ایرانی؛ راه‌انداز رستوران

راه بنداز جا بنداز

آنها در طراحی منو برای هر غذا یک «رسپی‌کارت» تهیه می‌کنند که در آن ‏جزئیات تهیه غذا نوشته شده است. این رسپی کارت در اختیار آشپزها قرار می‌گیرد و آنها براساس آن و ‏با رعایت جزبه‌جز آن غذاهای رستوران را آماده می‌کنند. علی ملوکی می‌گوید اغلب راه‌اندازهای رستوران ‏که رسپی‌کارت‌ها را تهیه می‌کنند، با آشپزها هم برای استخدام آنها مصاحبه می‌کنند

صاحب‌خبر -

‏  [سامان موحدی‌راد] تا قبل از شیوع کرونا در ایران رستوران‌داری و کسب‌وکارهای مرتبط با خورد و خوراک یکی از ‏پرطرفدارترین مشاغل در ایران بود. حجم بالای رد و بدل شدن نقدینگی در این کسب‌وکار بسیاری را ‏تحریک می‌کند که پا در این راه بگذارند و کافه یا رستوران خودشان را راه بیندازند. از سوی دیگر ‏محدودیت‌های سرگرمی در ایران موجب شده تا اقبال عمومی به این کسب و کار زیاد باشد و از این رو در ‏هر خیابانی از شهر هر چند ماه یک بار شاهد سبز شدن یک کسب و کار مرتبط با غذا هستیم. نیاز به ‏گفتن نیست که بسیاری از این کسب و کارها هم بنا به دلایل فراوانی شکست می‌خورند و زود بساط‌شان ‏جمع می‌شود. چرا که راه‌اندازی رستوران سرمایه‌گذاری پر هزینه است و اگر اصول و قواعد آن را رعایت ‏نکنید ممکن است خیلی زود در جمع شکست‌خوردگان این راه قرار بگیرید. جست‌وجو کردن عبارت ‏ساده‌ای مانند «راه‌اندازی رستوران» شما را با صفحات زیادی در فضای مجازی مواجه می‌کند که سعی ‏می‌کنند فوت‌وفن‌های این حرفه وراه‌اندازی‌اش را یاد بدهند. اما چیزی فراتر از این فوت‌وفن‌ها در صنعت ‏رستوران‌داری، شغلی است به اسم «راه‌انداز رستوران» که در مرحله تولد یک رستوران نقش مهمی ‏دارد. شغلی که در ایران گویا جایگاه مهمی دارد و حتی برای یک سرمایه‌گذار یا رستوران‌دار اهمیت ‏پرداختن به آن بیشتر از داشتن یک سرآشپز معتبر و اسم و رسم‌دار است. راه‌اندازهای رستوران افرادی ‏هستند که به یک سرمایه‌گذار مرتبط می‌شوند و صفر تا صد یک رستوران را طراحی می‌کنند و در اختیار ‏صاحب رستوران قرار می‌دهند. از این جهت آنها حتی در تعیین سرآشپز رستوران و نوع غذایی که در آنجا سرو می‌شود، هم موثر هستند. این پیشه البته منتقدانی هم دارد. افرادی که معتقدند ساختار ‏رستوران‌های ایران اشتباه طراحی شده و در آن نقش سرآشپز و هویتی که سرآشپز به رستوران می‌دهد ‏نادیده گرفته شده و از همین‌رو مشاغلی مانند راه‌اندازی رستوران شکل می‌گیرد. البته آیتم‌های اقتصادی ‏هم در مسأله دخالت دارند. از آنجایی که سرمایه‌گذاری در ایران کار پرریسکی است یک سرمایه‌گذار ‏ترجیح می‌دهد پولش را به یک راه‌انداز بدهد که صفر تا صد راه‌اندازی یک رستوران را با دقت و هزینه ‏کمتر انجام دهد تا اینکه برای رستورانش به دنبال یک سرآشپز باشد. در این گزارش سعی کردیم با یک ‏راه‌انداز رستوران در تهران صحبت کنیم و جزئیات کار راه‌اندازی رستوران را از زبان او بشنویم.‏

طراح همه‌چیز رستوران
علی ملوکی سرآشپز و چند سالی است راه‌انداز رستوران و کافه است. او اغلب در‌سال چند ماهی ‏را در رستورانی که هنوز وجود ندارد، فعالیت می‌کند و همه چیز آن را طراحی می‌کند. از اتفاقاتی که ‏پشت صحنه یک رستوران رخ می‌دهد تا افتتاحیه و همراهی چند ماهه بعد از شروع به کار یک رستوران ‏با آن همکاری می‌کند. درواقع آنها به همه چیز فکر می‌کنند. از طراحی آشپزخانه رستوران و همه ‏امکاناتی که باید در اختیار عوامل آشپزخانه باشد تا طراحی داخلی رستوران و منوی آن. از نظر ‏ملوکی راه‌انداز یک رستوران به این خاطر وارد کار می‌شود که هزینه اشتباه کردن رستوران‌دار را پایین ‏بیاورد. علی می‌گوید که آنها در کارشان به قانون 4‏P‏ پایبند هستند. قانونی که می‌گوید یک رستوران ‏باید چهار آیتم مکان (‏Place‏)، محصول (‏Product‏)، تبلیغ (‏Promotion‏)‏‎ ‎و قیمت (‏Price‏) داشته باشد. درواقع برای طراحی و راه‌اندازی یک رستوران باید این چهار آیتم را در نظر گرفت. علی ‏می‌گوید بسیاری از سرمایه‌گذاران از قبل مکان رستوران‌شان را انتخاب می‌کنند و حتی تصمیم‌شان را ‏هم می‌گیرند که در رستوران چه چیزی ارایه دهند و بعد به سراغ راه‌انداز می‌آیند. ما در این ‏مرحله به آنها مشاوره می‌دهیم که اگر ممکن است مکان رستوران یا نوع محصول را تغییر ‏دهند اما اغلب افراد تصمیم خودشان را گرفته‌اند. همین رعایت نکردن استانداردها بر میزان موفقیت یا ‏ موفق نشدن یک رستوران موثر است. اغلب در ایران استانداردها رعایت نمی‌شود. یعنی خیلی کم پیش ‏می‌آید که ما ابتدا به دنبال یک مکان بگردیم و بعد خدمات را براساس آن تعریف کنیم. چون مکان ‏رستوران در تعریف نوع خدمات خیلی موثر است. برای مثال اگر ما در نزدیکی دانشگاه باشیم نیاز به ‏نوعی «کوئیک سرویس» داریم. سرویس‌های غذایی سریع، با حجم غذای زیاد و قیمت پایین که مناسب ‏زندگی دانشجویی است. اگر رستوران در بازار واقع شده باشد باید روی سرویس‌های بیرون‌بر بیشتر کار ‏و غذا را جوری طراحی کنیم که در بسته‌بندی و ارسال برای مشتری با کمترین افت کیفیت همراه ‏باشد. حالا مثال‌ها متفاوت است ولی به‌هرحال می‌خواهم بگویم که هر کدام از اینها در تعیین اینکه ‏رستوران به کجا خواهد رفت موثر است. حالا اگر از این مراحل بگذریم، مهم‌ترین کار طراحی منوی ‏رستوران است. درواقع طراحی منوی رستوران و دانستن اینکه در این رستوران چه چیزهایی قرار است ‏سرو شود صورت‌بندی تجهیزات و چینش آشپزخانه رستوران را تعیین می‌کند. درواقع بسته به ایرانی یا ‏فرنگی بودن غذاها، ما خط تولیدی را در آشپزخانه رستوران طراحی می‌کنیم و حتی چند روزی آن را ‏تحت بالاترین فشارکاری قرار می‌دهیم تا ببینیم وسایل و زیرساخت‌های رستوران تحت فشار هم ‏درست کار می‌کنند یا از کار می‌افتند؟ بعد از طراحی آشپزخانه نوبت طراحی سالن غذاخوری رستوران ‏می‌رسد. این اتفاق براساس تعریف رستوران از خودش صورت می‌گیرد و حتی در تهیه بشقاب و قاشق ‏چنگال رستوران هم موثر است. بعد از طراحی سالن و مبلمان آن فرصت به طراحی «پروموشن‌های» ‏رستوران می‌رسد. خدماتی که در رستوران افزون بر غذا داده می‌شود که موجب می‌شود مشتری‌ها هم به ‏رستوران دوباره بازگردند و هم اینکه این رستوران را به دوستان خود معرفی کنند. ‏

سرآشپز کجای داستان قرار دارد؟
ورود راه‌اندازها به رستوران‌ها این سوال را ایجاد می‌کند که نقش سرآشپزها کجای داستان است؟ وقتی ‏کسانی از قبل حتی منوی رستوران را چیده‌اند، دیگر سرآشپز رستوران چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ ‏علی ملوکی می‌گوید این مسأله به اینجا برمی‌گردد که در رستوران‌های ایران چندان به سرآشپز به ‏عنوان عاملی برای هویت‌بخشیدن به رستوران اهمیت داده نمی‌شود و معدود رستوران‌هایی هستند که از ‏ابتدا سرآشپز را مشخص کرده باشند. سرآشپزها مهارت «کاست کنترل» دارند و می‌توانند در یک ‏رستوران تعیین کنند که از یک ورودی محصول چه میزان غذا با کیفیت استاندارد تولید می‌شود، ولی از ‏آنجا که در ایران اغلب جایی برای سرآشپزها دیده نشده است، آنها به‌عنوان راه‌انداز بیشتر با آشپزها سروکار ‏دارند، به این ترتیب که آنها در طراحی منو برای هر غذا یک «رسپی‌کارت» تهیه می‌کنند که در آن ‏جزئیات تهیه غذا نوشته شده است. این رسپی کارت در اختیار آشپزها قرار می‌گیرد و آنها براساس آن و ‏با رعایت جزبه‌جز آن غذاهای رستوران را آماده می‌کنند. علی ملوکی می‌گوید اغلب راه‌اندازهای رستوران ‏که رسپی‌کارت‌ها را تهیه می‌کنند، با آشپزها هم برای استخدام آنها مصاحبه می‌کنند. بعد از استخدام ‏آشپزها حالا از آنها برای بهتر شدن منویی که قبلا طراحی شده هم کمک گرفته می‌شود و به کمک ‏نظرهای آنها منو را بهتر می‌کنند، ولی در مجموع منو را قبل از استخدام سرآشپز طراحی کرده‌اند.‏

بازبینی منوی رستوران بعد از راه‌اندازی
اما اینکه یک راه‌انداز تا کجای عمر یک رستوران با آن باقی می‌ماند، سوال بعدی است که از علی ملوکی ‏پرسیدیم. ملوکی می‌گوید معمولا بعد از برگزاری یک افتتاحیه برای رستوران کار راه‌اندازها رو به ‏پایان است. اما آنها ارتباط خود را با رستوران قطع‌نمی‌کنند. درواقع بعد از راه‌اندازی یک رستوران آنها ‏چند ماه بعد به رستوران سر می‌زنند و گزارش‌های فروش تفکیکی رستوران را بررسی می‌کنند و براساس ‏اقبال برخی محصولات و عدم اقبال آنها سعی می‌کنند منوی رستوران را بازبینی کنند. علی ملوکی ‏می‌گوید که آنها سه جور منو برای رستوران دارند. منوی سایه که سایه‌ای از منوی اصلی است. درواقع ‏رستوران کارش را با منوی سایه شروع می‌کند و در یک بازه یک یا سه ماهه از ارایه آن گزارش تفکیکی ‏فروش بررسی می‌شود، به این ترتیب پرفروش‌ها و کم‌فروش‌های آن منطقه کمک می‌کند تا منوی جدید ‏که منوی دوم است، شکل بگیرد، منویی که به آن منوی موازی گفته و از روی منوی سایه ساخته ‏می‌شود. منوی موازی هم در یک بازه زمانی کوتاه‌تر از منوی اول بازبینی می‌شود. این بار دیگر ‏سعی می‌شود غذای کمتری از منو حذف شود و بیشتر روی این مسأله تأکید می‌کنیم که علت ‏کم‌فروش‌بودن غذا چه بوده است و سعی می‌کنیم اشتباهات آن را برطرف کنیم. به این ترتیب چهار یا پنج ماه ‏بعد از راه‌اندازی رستوران منوی اصلی آن نوشته می‌شود.‏

نظر شما