شناسهٔ خبر: 40354154 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

والدین مراقب رفتارهای استرس زا درایام امتحانات باشند

کرج -ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: والدین مراقب رفتارهای استرس زا درایام امتحانات که به عنوان یک عامل مهم درعدم تمرکزدانش آموزان درجلسه امتحان تاثیرگذاراست،باشند.

صاحب‌خبر -

سالارقاسمی روزچهارشنبه درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس‌ها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: استرس دردانش آموزان فعال و درس خوان نیز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتی پس از آن افسرده، پریشان و مضطرب می‌کند که این حالات در آینده تحصیلی و شغلی آنها نیز بسیار تأثیرگذار است.

قاسمی  بیان داشت: یکی ازتاثیرات اضطراب و دلهره امتحانات را فراموشی و پرت شدن حواس و تمرکزدانش آموزدر زمان امتحان و حتی پس ازآن ذکر کرد.

وی تصریح کرد: داشتن کمی اضطراب و دلهره دراین ایام اگر چه امری طبیعی و معقول است ولی دلهره واسترس بیش از حد به دلیل تاثیرات نامطلوب روحی و روانی برآنان و درنهایت بر جامعه نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.

قاسمی با اشاره به اینکه ریشه وعامل استرس و اضطراب دردرجه نخست به رفتاروالدین وخانواده درهنگام برخورد با مسائل مهم زندگی بر می‌گردد، اضافه کرد: رفتارهای نسنجیده و توأم با نگرانی و اضطراب والدین و اعضای خانواده درانجام بسیاری از اموربه ویژه مواقع حساس موجب می‌شود که فرزندان به تقلید این رفتار ناشایست بپردازند.

وی عنوان کرد: تبعات این استرس علاوه برنگرانی وافت تحصیلی دانش آموزان ازسوی دیگرموجب ایجاد مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی دربین دانش آموزان می‌شود.

وی با بیان اینکه بی توجهی به کاهش استرس دانش آموزان در زمان امتحانات می‌تواند درآینده برای آنها بسیار مشکل ساز شود، ادامه داد: دلهره و نگرانی‌های بیش از حد علاوه بر کاهش میزان درک و هوش، موجب گرایش به مصرف داروهای آرامبخش و یا روانگردان می‌شود.

وی گفت:علت تشویش و استرس بیش از اندازه برخی از دانش آموزان، استفاده نادرست آنها از نیروی ذهنی وهوش خودشان است.

وی افزود:درایام امتحانات باید به دانش آموزان با بکار بردن کلمات مثبت و تشویقی روحیه داد زیرا این رفتار موجب می‌شود که آنان آرامش خاطر داشته باشند و یادآوری مطالب درسی در جلسه امتحان برایشان راحت تر صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزیادآورشد: وقتی اضطراب دانش آموز بیش از حد باشد وی نمی‌تواند تمرکز لازم را بر سوالات داشته باشد و بازدهی فرد به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بهتر است دانش آموزان درس را درطی سال بخوانند، ادامه داد: دانش آموزان درطول روز بیش از ۸ ساعت درس نخوانند زیرا ذهن خسته می‌شود و بازدهی لازم را در زمان یادآوری که همان جلسه امتحان می باشد را نخواهد داشت.

قاسمی داشتن نظم و برنامه ریزی دردرس خواندن، تغذیه مناسب ، استراحت و تفریح به اندازه کافی را ضروری دانست و گفت: دانش آموزان در زمان امتحان چند نفس عمیق بکشند تا احساس آرامش کنند.

وی به دانش آموزان توصیه کرد: برگه امتحانی را ابتدا مرور کرده و درمرحله بعد سوالات را به دقت جواب دهند به گونه ای که سوالاتی که می‌دانند را پاسخ دهند و سوالاتی که نمی‌دانند را علامت بگذارند تا بعد پاسخ بدهند.

وی افزود: نامناسب‌ترین زمان برای یادگیری دروس، شب امتحان است لذا روز وشب قبل امتحان را به مرور مطالب یادگرفته شده، اختصاص دهید.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز درادامه این گفت و گو به آماده سازی ۱۳۰حوزه امتحان نهایی برای دانش آموزان پایه دوازدهم این استان با رویکرد فاصله گذاری اجتماعی پرداخت و خاطرنشان کرد: در پی شیوع کرونا ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت امتحانات نهایی پایه دوازدهم از هفدهم خرداد ماه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری درحوزه های امتحانی برگزار شود.
آموزش و پرورش البرز هم با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا در حال برنامه ریزی برای آماده سازی و ضدعفونی حوزه های امتحان نهایی در این استان است.
قاسمی رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم در استان البرز را بسیار مهم دانست.
وی با بیان اینکه طرح جدا سازی گروه های امتحان نهایی درالبرزبه اجرا درمی آید، یادآور شد: برنامه امتحانات نهایی برای گروه‌های ریاضی فیزیک و تجربی در یک روز و دانش آموزان گروه ادبیات و علوم انسانی ،علوم و معارف اسلامی و بزرگسالان در روزی دیگر برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی، تعداد دانش آموزان درحوزه های امتحان نهایی استان البرز به نصف کاهش می یابد.
وی بیان داشت: دانش آموزان باید با ماسک سرجلسه امتحان حاضر شوند و همچنین مواد ضدعفونی کننده بهداشتی نیز در تمامی حوزه‌های امتحانی قرارداده می‌شود.
وی افزود: امتحانات نهایی پایه دوازدهم ساعت ۸ صبح از هفدهم خرداد آغاز و در شانزدهم تیرماه به پایان می رسد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزعوامل اجرایی حوزه های امتحانات نهایی استان البرز را ۱۳۰۰ نفرذکرکرد.

وی تاکید کرد: برای موفقیت درامتحانات باید به توصیه های مشاوران مدارس و معلمان توجه کرد.

۱۸ هزار و ۵۸۶ دانش آموز پایه دوازدهم روزانه مدارس استان البرز درحوزه امتحانات سال تحصیلی 99-98 بجز مدارس شبانه شرکت می کند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

نظر شما