شناسهٔ خبر: 4034831 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

افزایش اندک قیمت طلا در بازار جهانی

طلا در بازار جهانی روز جاری اندکی افزایش یافت اما با صعود دلار به بالاترین سطح 11 سال گذشته، این فلز ارزشمند همچنان نزدیک به پایین‌ترین قیمت سه ماه گذشته قرار دارد.

صاحب‌خبر -
 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دوشنبه سنگاپور با اندکی افزایش به 1169 دلار رسید. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با 0.6 درصد افزایش، 1171 دلار معامله شد. 


قیمت این فلز روز جمعه پس از انتشار آماری که نشان داد کارفرمایان آمریکایی پس از 239 هزار شغل در ژانویه، 295 هزار شغل جدید در فوریه ایجاد کرد، نزدیک به سه درصد سقوط کرد و به کمترین قیمت از اول دسامبر به این طرف رسید. 

به گفته تحلیلگران، این آمار مثبت انتظارات را نسبت به افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در آمریکا بالا برد و اکنون عموم بازار انتظار دارند این افزایش در ژوئن صورت بگیرد و در این بین ارزش دلار قوی‌تر خواهد شد. 

بازار طلا به دقت آمار اقتصادی آمریکا را دنبال می‌کند تا زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور را ارزیابی کند. در حالیکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است در افزایش نرخ‌های بهره رویکرد صبورانه ای در پیش خواهد گرفت اما جانت یلن، رییس این بانک هفته گذشته گفت: زمان این افزایش به آمار اقتصادی بستگی خواهد داشت. 

دلار روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ به رکورد بالای جدیدی صعود کرد. 

افزایش نرخ‌های بهره به تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند در حالیکه قوی‌تر شدن دلار هم از جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن کم می‌کند و با گران کردن آن برای خریداران ارزهای دیگر باعث ضعیف شدن تقاضا برای این فلز زرد می‌شود. 

ذخایر «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است روز جمعه به کمترین میزان در بیش از یک ماه گذشته رسید که منعکس کننده کاهش علاقه سرمایه گذاران بود. 

با اینهمه تقاضا برای طلا در بازارهای فیزیکی به دلیل کاهش قیمت ممکن است افزایش پیدا کند و از قیمت این فلز پشتیبانی کند. 

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ بر اساس گزارش رویترز، معامله گران بازار منتظر نتایج نشست وزیران دارایی منطقه یورو هستند که قرار است وعده‌های اصلاحاتی یونان را بررسی کنند. تداوم ابهام در مورد بحران بدهی منطقه یورو که ممکن است به خروج این کشور از منطقه یورو بیانجامد، می‌تواند پشتیبان خوبی برای طلا فراهم کند. 

طلا در ژانویه تحت تاثیر کندی اقتصادهای جهان که تردیدها را نسبت به احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا برانگیخت، هشت درصد رشد و به رکورد بالای 1300 دلار صعود کرده بود اما این فلز گرانبها در فوریه تحت تاثیر صعود بازارهای سهام آمریکا و کاهش نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان 5.2 درصد نزول کرد.

نظر شما