شناسهٔ خبر: 40334005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بحرانی وخیم‌تر از جنگ ویتنام؛ چگونه شمار قربانیان کرونا در آمریکا از ۱۰۰ هزار نفر گذشت؟

خبرگزاری میزان- بحران شیوع کرونا در آمریکا علاوه بر رقم زدن مرگ ۱۰۰ هزار آمریکایی، بحران‌های متعدد مخفی به ویژه در زمینه بهداشتی این کشور را آشکار کرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – شیوع کرونا در آمریکا سبب شده تا این کشور با بحران بهداشتی وخیمی مواجه شود که علاوه بر رقم زدن مرگ ۱۰۰ هزار نفر، بحران‌های متعددی را برای دولت این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایجاد کند.

براساس جدیدترین آمار‌ها از آمریکا تاکنون بیش از یک میلیون و هفتصد هزار آمریکایی به کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.
 
فاجعه بار بودن این آمار زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم آمار ثبت شده مذکور که قطع یقین در روز‌های آینده افزایش نیز می‌یابد، بالاتر از آمار تلفات آمریکا در جنگ ویتنام با رقم ۵۸ هزار و ۲۲۰ نفر است.

باید توجه داشت که روزانه از هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۱۷.۶ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند؛ حال آنکه این میزان در اوج جنگ ویتنام ۸.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود.

اما آنچه وخامت اوضاع بهداشتی در آمریکا را بهتر نشان می‌دهد، خبر عدم کنترل بیماری در ۲۴ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا به ویژه در بخش‌های جنوبی و غربی است؛ ضمن اینکه این کشور با خطر موج دوم پیش از زمستان، به دلیل بازگشایی‌های زودهنگام مواجه است.

وقوع این بحران در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آن هم در حالی که «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا به تازگی از سایه سنگین استیضاح خارج شد، تحولات سیاسی را در این کشور به سمت و سویی برد که قطعا نمی‌تواند پیامد‌های خوشایندی برای وی در پی داشته باشد.

برای بررسی بهتر و ریشه ای‌تر بحران کرونا در آمریکا باید به دو موضوع زیر توجه داشت:

نخست) عملکرد نادرست و ناکارآمد دولت آمریکا در مواجهه با بحران کرونا: این موضوع که اکنون به مرکز ثقل انتقادات داخلی از ترامپ مبدل شده، واکنش «برنی سندرز»، سناتور آمریکایی را به دنبال داشت.
 
وی با انتشار توییتی ضمن تاکید بر ناتوانی آمریکا برای مواجهه با بحران‌های پیش رو، از ترامپ اینگونه انتقاد کرد «ما به جای این توانایی، رییس جمهوری داریم که همگان را در جهان بابت این مشکلات سرزنش می‌کند، الا خودش را.»
حجم انتقادات به دولت آمریکا در پی افزایش آمار قربانیان و مبتلایان و ناکامی در مورد متوقف ساختن این روند مرگبار، به حدی افزایش یافته که نهاد‌های مختلف تلاش دارند انگشت اتهام را متوجه دیگری کنند.
 
در این راستا کاخ سفید، موسسه ملی آلرژی و این موسسه متقابلا کاخ سفید را به عنوان مقصر تاخیر در مبارزه با کرونا و ناتوانی در جلوگیری از شیوع آن معرفی می‌کند.
 
در این بین تردید و بدبینی عمیقی نسبت به هماهنگ کننده کارگروه کرونای کاخ سفید در میان مقام‌های بلندپایه آمریکا وجود دارد؛ این تنش‌ها به بی اعتمادی درونی منجر شده که مسیر مبارزه با کرونا را برای آمریکا دشوارتر نیز کرده است.

دو) ناکارآمدی سیستم درمانی و بهداشتی آمریکا: بیمارستان‌های آمریکا مملو از مبتلایان به کروناست.
 
به اذعان نشریه آمریکایی «نیوزویک» و به نقل از «آنتونیو فائوچی»، رییس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، نظام بهداشتی آمریکا آنگونه که باید کار نمی‌کند؛ این یک شکست است و باید به آن اعتراف کرد.»
 
این مقام بهداشتی آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که «نظام درمانی آمریکا با کمبود دارو و وسایل پزشکی مواجه است و این منابع با سرعت در حال اتمام هستند.»

نقایصی مانند کمبود ماسک و کالا‌های محافظتی در آمریکا و وابستگی این کشور به کالا‌های چینی، سبب شده تا سیستم درمانی بحران زده آمریکا از زمان آغاز کرونا با بحرانی جدی مواجه شود.

کمبود تجهیزات حفاظتی در بیمارستان‌های آمریکا به حدی است که کادر درمان این کشور در ایالت‌های مختلف دست به برگزاری اعتراض‌های گسترده زده اند؛ ضمن اینکه این امر، توجه به انتقادات سندرز را بیش از هر زمانی جدی کرده است.

سندرز با انتشار ویدئویی ضمن تاکید بر نیاز به اصلاح ساختاری در نظام بهداشتی و بیمه درمانی آمریکا، پرسیده بود «چرا باید کشوری که مردم آن سالانه به طور متوسط دو برابر دیگر مردمان جهان برای بیمه درمانی و خدمات بهداشتی هزینه می‌کنند به هنگام یک همچنین اوضاعی حتی پزشکان آن‌ها ماسک و دستکش نباید داشته باشند؟»

آنچه که شاید در بررسی‌ها از نظر دور می‌ماند، واقعیت بحران در زیرساخت‌ها و امکانات بهداشتی در آمریکاست که کرونا فقط آن را آشکارتر کرده است.
 
واقعیت‌ها از آمریکا بر مرگ و میر سالانه چند ده هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به کرونا حکایت دارند.
 
واقعیت مهم دیگر، توخالی بودن اظهارات رییس جمهور آمریکاست که در همه زمینه‌ها مطرح می‌شود.

وی که تاکید داشت کرونا در نهایت مرگ ۶۰ تا ۷۰ هزار آمریکایی را رقم خواهد زد، اکنون با آمار ۱۰۰ هزار نفر قربانیان مواجه است؛ ضمن اینکه هزاران آمریکایی نیز تاکنون به دلیل عمل به اظهارات غیرتخصصی وی با بحران سلامتی و مسمومیت مواجه شده اند.

انتهای پیام/

نظر شما