شناسهٔ خبر: 40332627 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دکتر هاشمیان در گفتگو با آنا:

فرهنگ مسئولیت‌پذیری را به باشگاه‌ها سرایت دهیم/ فوتبال را به خاطر کرونا تعطیل نکنیم

رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه‌ها برای جلوگیری از آسیب بازیکنان خود از عفونت ویروس کرونا فرهنگ مسئولیت‌پذیری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تفاوت فوتبال باشگاهی در ایران و لیگ‌های معتبر دنیا در تست تشخیص کرونا نیز خود را نشان داد. عدم اجرای درست موازین بهداشتی برای گرفتن تست و غیبت ناظر فدراسیون پزشکی ورزشی باعث شده تا تست‌های برخی تیم‌ها مورد قبول نباشد و در این میان صحت ابتلای افرادی که به‌عنوان مبتلایان به ویروس کرونا معرفی شده یا نشده‌اند، زیر سؤال رفته است.

دکتر احمد هاشمیان در خصوص اینکه چرا در ایران برنامه‌ریزی صحیحی برای گرفتن تست تشخیص کرونا وجود نداشته، به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: واقعیت این است که شرایط باشگاه‌داری در کشور ما به شکلی اقتضا کرده که ما نمی‌توانیم خودمان را با کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا یا ایتالیا مقایسه کنیم. مگر در شرایط عادی از لحاظ تناسب در برگزاری مسابقات باشگاهی به این کشورها نزدیک هستیم که حالا بخواهیم در بحث گرفتن تست تشخیص کرونا نیز همانند آن‌ها منظم و مرتب عمل کنیم؟

وی افزود: ما با همین امکاناتی که داریم می‌توانیم شرایطی در کشور ایجاد کنیم که در حوزه ورزش با چارچوب مشخص و اصولی عمل کنیم. این موضوع ارتباط مستقیمی به فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مقابله با کرونا در ورزش ندارد. باید طراحی اصولی در فوتبالمان داشته باشیم تا بدون دغدغه کار خود را پیش ببریم. داستان کرونا برای امروز و دیروز نیست و قطعاً فردا نیز با آن مواجه هستیم. با این استدلال نمی‌توان فوتبال را تعطیل کرد ولی باید پروتکل‌های بهداشتی تکمیل شود و حداقل ریسک انتقال عفونت را از بازیکن یا فردی از اعضای تیم که مبتلا هست به دیگر نفرات جلوگیری کنیم.

رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: جلوگیری از شیوع عارضه کرونا نیاز به فرهنگی صحیح دارد. ما می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را ضعیف‌تر از همیشه کنیم تا در این راه بر اساس تجربه دنیا پیش برویم ولی نمی‌توانیم خودمان را با شرایطی که در آلمان یا کشورهای دیگر وجود دارد، قیاس کنیم. اشکالاتی در اجرا وجود دارد و نواقص را باید برطرف کنیم ولی قبل از اینکه ایراد سازمان ناظر را بگیریم، لازم است باشگاه‌ها به بلوغی برسند که بدانند در مورد ویروس کرونا، مسئولیت اصلی به عهده خودشان است.

وی ادامه داد: باشگاه‌ها هستند که از هر ناظری می‌توانند دقیق‌تر عمل کنند تا بازیکنان تیم فوتبالشان سلامت بمانند و دچار آسیب نشوند. اگر ما فرهنگ مسئولیت‌پذیری را به باشگاه‌ها سرایت دهیم، آن‌ها متوجه می‌شوند که برای پیشگیری از ابتلای بازیکنان تیمشان باید به روشی عمل کنند که فردی دچار عفونت کرونا نشود. به نظرم در این راه سازمان لیگ هم می‌توانست با ارائه دوره‌های آموزشی به بازیکنان و درخواست گرفتن دو تست متوالی در دو هفته از اعضای تیم‌ها، کمک بیشتری به باشگاه‌ها کند تا آن‌ها بدون نگرانی وارد تمرینات خود شوند.

انتهای پیام/4048/

نظر شما