شناسهٔ خبر: 40331925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روس‌ها مصمم به برگزاری رژه پیروزی با وجود کرونا هستند

مسکو - ایرنا - کرملین که چندی پیش به دلیل شیوع گسترده کرونا مجبور شد قید برگزاری رژه روز پیروزی بر آلمان نازی را بزند اعلام کرده که قرار است این مراسم را با تدابیر ویژه کرونایی برگزار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، روسها با توجه به هفتاد و پنجمین سالروز این جشن در سال ۲۰۲۰ میلادی از یک سال پیش به دنبال برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن بودند اما کرونا تمام برنامه‌های کرملین در این رابطه را نقش بر آب کرد.

پوتین برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشن تمام سیاستمداران غربی کشورهای هم سنگر با شوروی از جمله دونالد ترامپ و امانوئل مکرون سران آمریکا و فرانسه را به این مراسم دعوت کرد و حتی گفته شد که از ترزا می نخست وزیر وقت انگلیس هم که چندان دل خوشی از کرملین نداشت دعوت شده است.

در سالیان اخیر چهره‌ها و مقامات مختلفی از کشورهای گوناگون که حتی در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند در این مراسم دیدنی شرکت می‌کنند ضمن اینکه رژه روز پیروزی به نمایشگاهی برای نشان دادن قدرت، اقتدار، نظم و توان نظامی روسیه در زمین و آسمان تبدیل شده است. 

اگرچه به نظر می‌رسید روسها امسال نتوانند رژه روز پیروزی را برگزار کنند اما دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین امروز خبر داد که رژه پیروزی بزودی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، ولادیمیر پوتین از سرگئی شایگو وزیر دفاع خود خواسته است با توجه به کمرنگ شدن کرونا ترتیب برگزاری این جشن ملی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مسکو و سایر شهرهای روسیه بدهد.

پوتین به شایگو گفته است: ما این رژه را روز ۲۴ ماه ژوئن، روزی که در سال ۱۹۴۵ میلادی ارتش شوروی پس از پیروزی در نبردهای مسکو، لنینگراد، استالینگراد و آزاد کننده اروپا از نیروهای آلمان نازی در میدان سرخ رژه رفتند، برگزار می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین به ارتش روسیه دستور داده است که با تدابیر مخصوص کرونا رژه روز پیروزی برگزار شود.   

روز پیروزی تاریخچه سنتی خود را هم همچنان حفظ کرده است و برای روسها که از کودکی به بزرگی شوروی می‌بالنند بزرگترین جشن دولتی و ملی به حساب می‌آید و کرملین به صورت سنتی در آن تلاش دارد پیروزی بر آلمان نازی را به جانفشانی‌ ارتش سرخ نسبت دهد، ضمن اینکه تازه‌ترین تسلیحات نظامی روسیه نوین در قالب رژه در میدان سرخ‌ به نمایش درمی‌آید و رییس جمهور روسیه نطقی سیاسی خطاب می‌کند که معمولا با چاشنی انتقاد از غرب همراه است.

نکته جالب ماجرا آنجاست که متحدان دیروز علیه آلمان نازی هر کدام امروز خود را فاتح جنگ جهانی دوم می‌دانند و انگلیس و آمریکا به یکدیگر این روز را به عنوان فاتح اصلی تبریک می‌گویند موضوعی که همواره انتقاد روسیه را در پی دارد.

نظر شما