شناسهٔ خبر: 40325380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

حضور در عرصه الکترونیک برای نظام یک واجب است/ درکنار وزارت ارشاد « وزارت الکترونیک» راه اندازی شود

واعظی با بیان اینکه حضور در عرصه الکترونیک برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک واجب است بر راه اندازی وزارت الکترونیک در کنار وزارت ارشاد تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

«محمود واعظی» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های این سازمان در سال جهش تولید گفت: تمرکز ما در سال جدید بیشتر بر روی این مسئله است که بتوانیم به صورت تخصصی فعالیت های قرآنی معاونت عترت و قرآن وزارت ارشاد را که در 26 سال گذشته تولید شده و در آرشیو نگهداری می شوند را تفکیک کنیم و با بسته های تخصصی، علمی، هنری، فرهنگی و تبلیغی آنها را جمع آوری، معرفی و به جهانیان شناسایی کنیم.

 

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از عدم وجود یک سامانه قوی و مناسب در وزارت ارشاد برای جمع آوری و ساماندهی فعالیت های قرآنی بیان کرد: بنده طرح سامانه مجازی فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در سال 88 به این سازمان ارایه کردم، اما افسوس که مورد توجه قرار نگرفت. همچنین در همان زمان به اهمیت فضای مجازی و الکترونیک نیز تاکید زیادی داشتم اما خوشبختانه امروز بحران کرونا همه سازمان ها را تا حدودی وادار به تفکر و تامل در این زمینه کرده است. تافلر در کتاب موج سوم خود بعد از کشاورزی و صنعتی شدن از فضای الکترونیک به عنوان پارادایم سوم نام می برد که متاسفانه ما این پارادایم را جدی نگرفتیم و بهره برداری و استفاده ما از فضای مجازی فقط به احوالپرسی در واتساپ و تلگرام خلاصه شده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از این همه سال ما نتوانستیم یک سامانه قوی برای انعکاس روشن، شفاف و عالمانه فعالیت ها و مطالب خود به جهانیان  طراحی و تبین کنیم. نتیجه این کوتاهی ها این شده که حالا یک سری فعالیت های پراکنده در اینستاگرام انجام دهیم که برای ما در حد مطلوب و قابل قبولی نیست.

 

واعظی با بیان اینکه مسئولیت معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد ترویج فعالیت های قرآنی و دینی است افزود: بنابراین می طلبد که  وزارت ارشاد یک سامانه برای جمع آوری فعالیت های قرانی خود داشته باشد ولی مشکل اینجاست که معاونت درخواست می کند ولی وزارتخانه رد می کند. حضور در عرصه الکترونیک برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک واجب است و مسئولان به جای اینکه به دنبال عوض کردن میز و صندلی و ساختمان باشند لازم است یک مقدار هم به این مسئله مهم اهتمام بورزند.

 

مشاور بین الملل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با مقایسه شبکه الجزیره با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مساحت ساختمان شبکه الجزیره را با صدا و سیمای ما در نظر بگیرید، کدام بزرگ تر است. الجزیره یک شبکه قوی با 20 سال سابقه فعالیت است که حرف اول را در دنیا می زند. دلیل موفقیتش نیروی انسانی قوی و استفاده از فضای مجازی می باشد ولی در کشور ما تا می خواهیم کاری انجام دهیم، اول می گویند، ساختمان بعد میز و صندلی؛ مگر کار کردن بستگی به میکروفون و میز و صندلی شیک دارد؟ متاسفانه ما همه چیز را اشتباه گرفتیم،  ولی امیدواریم از فرصتی که کرونا برایمان ایجاد کرده، استفاده کنیم و ظرفیت های فعالیت های قرآنی خود را به جهانیان عرضه کنیم.

 

واعظی به راه اندازی وزارت الکترونیک در کنار وزارت ارشاد تاکید کرد و افزود: وزارت ارشاد باید همان وزنی را که اتاق ها و ساختمان هایش دارد، همان وزن را در فضای الکترونیک خود داشته باشد. متاسفانه هنوز این فکر در مسئولان ایجاد نشده است، حاضریم دو واحد ساختمان دیگر هم اضافه کنیم ولی یک متر جا در فضای مجازی نداشته باشیم؛ بنابراین اگر این تفکر در همه دستگاه ها ایجاد شود، ما بیش از حضور، در جهان می توانیم موثر باشیم.

 

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به برنامه های ترویج فعالیت های قرآنی اظهار کرد: ما در راستای ترویج قرآن کریم درسی با عنوان «معرفی مراکز پژوهش قرآن و حدیث در جهان» به وزارت علوم  پیشنهاد دادیم که اکنون دو سال است که در دانشگاه ها رایج  و تدریس می شود.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که هر کاری که انجام می دهیم، فقط برای یکدیگر تعریف می کنیم ولی سوال اینجاست آیا یک معاونتی مانند معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد توانسته با معاونت های هم سطح خود در جهان ارتباط برقرار کند؛ کتاب «معرفی مراکز پژوهش قرآن و حدیث در جهان» پاسخ این سوال را می دهد و همچنین مراکز مختلف قرآنی در سطح جهان را با تمام ویژگی ها یشان معرفی می کند، به عنوان مثال مرکزی در مالزی وجود دارد که در زمینه تذهیب ها و مخاطب شناسی های قرآنی فعالیت می کند. این معاونت این مراکز را شناسایی و سال گذشته هم برای شرکت در نمایشگاه قرآن از آنها دعوت به عمل آورد.

 

واعظی در ادامه افزود: بنابراین معرفی مراکز و موسسات قرآنی بسیار مهم است و هدف عمده ما از معرفی این ظرفیت ها، ارتباط گیری با معاونت های قرآنی و دینی سطح جهان است؛ اکنون این کتاب در حال چاپ است و بسیاری از موسسات قرآنی جهان در آن شناسایی و معرفی شدند. امیدواریم دانشجویان ما بتوانند با این مراکز ارتباط گیری و تماس داشته باشند تا از این غربت چهل ساله نظام در حوزه قرآن خارج شویم.

 

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران اظهار کرد: چرا باید ما را فقط با موشک هایمان در دنیا بشناسند؟ هنر ما تاریخ 10 هزار ساله دارد. عمر بعضی از این کشورهای حوزه خلیج فارس هنوز به 50 سال هم نمی رسد، ولی فعالیت های بسیار ارزنده ای در حوزه قرآنی انجام داده و به جهان عرضه کردند؛لذا وظیفه ما این است که ظرفیت های علمی، قرآنی و اهل بیتی خود را با زبان علمی به جهان معرفی کنیم.

 

 

 

 

 

پایان پیام/35

نظر شما