شناسهٔ خبر: 40318644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ششم خرداد

رشد معاملات مسکن در تهران/تحویل ۵۸ هزار محصول سایپا به مشتریان از ابتدای سال ۹۹

رشد معاملات مسکن در تهران، تغییرات قیمت ۱۲ گروه هزینه‌ای خانوار در سال ۹۸، جزییات پرداخت چک تسهیلات مسکن، تحویل ۵۸ هزار محصول سایپا به مشتریان از ابتدای سال ۹۹، روند کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ششم خرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

رشد معاملات مسکن در تهران

براساس اطلاعات جدید وزارت راه و شهرسازی بازار خرید و فروش خانه در تهران ماه گذشته با رشد چشمگیر معاملات همراه شد. تعداد خریداران آپارتمان در تهران طی اردیبهشت امسال نسبت به فروردین ماه ۹ برابر شد. ماه گذشته ۱۱ هزار و ۵۶۹ واحد مسکونی در بازار مسکن تهران بین خریداران و فروشندگان معامله شد. این میزان معاملات مسکن براساس تعداد مبایعه‌نامه‌های منعقد شده در بنگاه‌های املاک و ثبت آن در سامانه املاک و مستغلات اعلام شده است.

اطلاعاتی که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این باره منتشر کرده است نشان می دهد: بازار معاملات مسکن شهر تهران بعد از دو ماه رکود سنگین (ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) در ماه اردیبهشت سال جاری با خیز خرید و فروش ها همراه شده و حجم معاملات به بالای ۱۰ هزار واحد مسکونی در ماه رسیده است.

مشاوران املاک در تحلیل بازار اردیبهشت ماه می گویند، تعطیلی کامل بازار معاملات مسکن در ماه فروردین تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا باعث شد خریدار و فروشنده، تصمیم خود برای انجام معامله را با تاخیر یک ماهه به اردیبهشت ماه منتقل کنند. در حقیقت، آنچه در بازار معاملات مسکن اردیبهشت ماه در قالب انعقاد قرارداد فروش آپارتمان در مبایعه نامه منعکس شد فقط مربوط به یک ماهه اردیبهشت نبود بلکه مجموع دو ماه تقاضای خرید و فروش مسکن در این شهر بوده است.

 

تغییرات قیمت ۱۲ گروه هزینه‌ای خانوار در سال ۹۸

براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در سال ۹۸ معادل ۱۸۵.۱ و نرخ تورم در این سال ۳۴.۸ درصد گزارش شده است. این در حالی است که نرخ تورم در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۲۶.۹ و ۸.۲ درصد بوده است.

همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال گذشته ۴۳ درصد و در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۳۶.۸ و ۱۲.۳ درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹.۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ تورم دخانیات در سال ۹۷ برابر ۱۰۲.۴ درصد و در سال ۹۶ معادل ۶.۹ درصد بوده است. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه پایان اسفند ماه سال ۹۸ با اسفند ماه سال ۹۷، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۴۳.۹ درصدی داشته است. نرخ تورم پوشاک و کفش در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۲۹.۶ و ۶.۱ درصد بوده است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در سال ۹۸ نسبت به سال قبل، ۲۳.۷ درصد رشد قیمتی داشته و نرخ تورم این بخش در سال‌های ۹۷ و ۹۶ نیز به ترتیب ۱۶.۸ و ۷.۳ درصد بوده است. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی» ۴۹.۳ درصد، «بهداشت و درمان» ۲۵.۹ درصد، «حمل و نقل» ۴۶.۸ درصد، «ارتباطات» ۱۵.۴ درصد، «تفریح و فرهنگ» ۴۵.۵ درصد، «آموزش» ۲۱.۸ درصد، «هتل و رستوران» ۴۰.۱ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز ۳۷.۲ درصد در سال ۹۸ رشد قیمت داشته‌اند.

 

رشد ۲۹ درصدی شاخص و ارزش بازار فرابورس در دومین ماه امسال

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دومین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۳روز معاملاتی تعداد ۶۹میلیارد و ۴۹۸میلیون ورقه بهادار در ۲۰میلیون و ۷۹۰هزار نوبت به ارزش ۱۱۲۸هزار و ۳۰۰میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۷۹درصدی حجم، افزایش ۳۷۸درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۶۶۶درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۳۰۲۲میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۴هزار و ۹۰۶میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۷میلیارد و ۱۱۸میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۰هزار و ۸۴۴میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۳۲میلیارد و ۲۱۵میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۴۵هزار و ۲۵۷میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۲۴درصدی حجم و رشد ۱۱۶۵درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۱۳درصدی حجم و ۹۷۶درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۸ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۱۱۸میلیون اوراق بدهی به ارزش ۹۲هزار و ۶۹۲میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۲۷۷درصدی حجم و ۲۴۵درصدی ارزش معاملات این بازار در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۳۷۵۳میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۸۱میلیارد و ۸۱۰میلیون ریال و ۳میلیون و ۶۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۹۴۸میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۰۹درصدی حجم و رشد ۵۴۵درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۱۰۵درصدی حجم و افزایش ۱۲۰درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال دارد.

 

جزییات پرداخت چک تسهیلات مسکن

چک تسهیلات، در واقع نوعی از حواله است که در قالب چک بانکی توسط بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات به منظور انتقال مبلغ تسهیلات مشتری به ذی نفع (فروشنده ملک، کالا یا خدمات) استفاده می‌شود که از متداول‌ترین و پرکاربردترین انواع آن در بانک مسکن می‌توان به چک تسهیلات خرید مسکن اشاره داشت.

بانک مسکن مبلغ تسهیلات قابل پرداخت به مشتریان در مورد تسهیلات مختلف خرید مسکن از جمله صندوق یکم، اوراق گواهی حق تقدم و مسکن جوانان را پس از طی مراحل اخذ وام در قالب چک تسهیلات ارائه می‌کند و مشتریان بانک نیز پس از دریافت وام خرید مسکن از این بانک چک تسهیلات بانک را به میزان مبلغ تسهیلات به فروشنده ملک ارائه می‌دهند.

روال کار به این شکل است که پس از طی مراحل اخذ تسهیلات خریدار و فروشنده، مبایعه‌نامه‌ بانک را امضا کرده و ضامن و خریدار، قرارداد تسهیلاتی را امضاء می‌کنند. بعد از آن پیش‌نویس سند رهن توسط شعبه، مهر و امضاء می‌شود. در نهایت خریدار به همراه فروشنده و ضامن، چک تسهیلاتی تأییدشده و پیش‌نویس سند رهنی را به دفترخانه ارائه می‌دهند.

با توجه به شرایط فراهم آمده در بانک مسکن این چک‌ها همانند چک‌های بانکی صادره بانک مسکن، در تمامی شعب بانک قابلیت وصول آنی را دارند و فقط به ذینفع نامبرده شده بر روی چک قابل پرداخت است. انتقال، واگذاری و پشت‌نویسی چک تسهیلات نیز همانند چک بانکی به سایر اشخاص (حقیقی یا حقوقی) توسط ذینفع امکان‌پذیر نیست.

 

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت و برداشت نقدی تغییر کرد

از تاریخ ۱ خرداد سال ۱۳۹۹، سقف انتقال وجه کارت به کارت از طریق خودپردازها، درگاه‌های اینترنتی و کیوسک‌ها حداکثر مبلغ ۳۰ میلیون ریال در شبانه‌روز و از طریق پرداخت‌سازها مبلغ ۱۰ میلیون ریال خواهد بود. همچنین امکان برداشت نقدی از طریق خودپردازها تا سقف ۲ میلیون ریال فراهم است.

بر اساس این خبر، مشتریان با مراجعه به شعبه‌ها و احراز هویت به‌صورت حضوری، می‌توانند نسبت به تمدید کارت‌های بانکی خود اقدام کنند.

گفتنی است مرکز مشاوره و اطلاع‌رسانی بانک‌پاسارگاد به شماره‌ی ۸۲۸۹۰ تماس و سامانه‌ی CRM در سایت این بانک به آدرسhttps://www.bpi.ir/crm آماده‌ی ارائه‌ی اطلاعات بیشتر به مشتریان هستند.

 

تحویل ۵۸ هزار محصول سایپا به مشتریان از ابتدای سال ۹۹

«حسین کاظمی» از تحویل حدود ۵۸ هزار خودرو از ابتدای سال جاری تا امروز خبر داد و گفت: این میزان تحویل خودرو، بیانگر رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. گروه سایپا همچنین توانسته در بازه زمانی سه‌ماهه علاوه بر تحویل بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به مشتریان، ۱۵۰ هزار تقاضای خرید محصولات خود را ثبت و پذیرش کند.

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا راهبرد گروه خودروسازی سایپا را رونق بیشتر در تولید و تسریع در تحویل خودرو به مشتریان عنوان کرد و گفت: به موازات اجرای برنامه افزایش تولید، تلاش می‌کنیم تحویل خودروهای مشتریان را نیز با شتاب بیشتر دنبال کنیم.

معاون بازاریابی و فروش سایپا تصریح کرد: برای کاهش التهاب بازار، عرضه هرچه بیشتر خودرو و پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان را در دستور کار داریم که در صورت ادامه روند موفق تولید در شرایط فعلی، تحویل خودروهای مشتریان هم شتاب بیشتری خواهد گرفت.

به گفته وی با توجه به رشد آهنگ تولید در سایپا در هفته‌های آینده، تحویل خودروهای مشتریان نیز با افزایش قابل‌توجهی همراه خواهد بود و آرامش و ثباتی که در حال حاضر در بازار به وجود آمده تداوم خواهد داشت.

 

روند کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد

«بابک رحمانی» گفت: با تدابیر سرپرست وزارت صمت و همزمان با عید سعید فطر و با افزایش شمارگان تولید و عرضه خودرو، قیمت محصولات ایران خودرو در بازار در چند روز اخیر کاهش چشمگیری داشته که این روند همچنان ادامه دارد. با برنامه‌ریزی انجام شده با تولید روزانه ۲ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو و عرضه به بازار، قیمت خودرو در بازار روند کاهشی داشته است.

وی  توضیح داد که این گروه صنعتی  برای تامین نیاز واقعی مردم به خودرو و متعادل سازی قیمت ها از ابتدای خرداد ماه سال جاری تا روز پنجم این ماه ، ۱۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه انواع خودرو را فاکتور کرده که در حال عرضه به بازار است.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تاکید کرد: شتاب در آهنگ تولید خودرو با عزم مجموعه کارکنان این گروه صنعتی و همدلی زنجیره تامین نشان از ایجاد زمینه تحقق اهداف در سال جهش تولید است.

وی پیش بینی کرد که با ادامه روند فعلی، هدف تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تاپان سال جاری تحقق یابد./

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما