شناسهٔ خبر: 40309815 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خروجی مهم جلسه کمیته فنی هندبال/ مربی درجه یک خارجی برای تیم ملی استخدام می شود؟

هندبال برای موفقیت در رده بزرگسالان به یک مربی درجه یک و باکارنامه نیاز دارد و نظر فدراسیون نسبت به آن مثبت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه کمیته فنی فدراسیون هندبال هفته گذشته برگزار شد. مهمترین دستور کار این جلسه بررسی وضعیت تیم ملی و شرایط آن بود. در ابتدای این جلسه که حدود 4 ساعت به طول انجامید، آسیب شناسی‌ نتایج تیم ملی بزرگسالان در تورنمنت‌های مهم سال گذشته یعنی انتخابی المپیک و قهرمانی جام ملت‌های آسیا در دستور کار قرار گرفت و در نهایت تصمیمات جدیدی درباره تیم ملی گرفته شد هر چند که در نهایت مهمترین تصمیم که تعیین کادر فنی تیم ملی بود به آینده موکول شد.

* خداحافظی آقای سرمربی و تشکیل تیم امید

پس از صحبت‌های رئیس فدراسیون و قرائت گزارش فنی علیرضا حبیبی، سرمربی تیم اعضای کمیته به اظهار نظر در رابطه با عملکرد بازیکنان و کادر فنی پرداختند. در ادامه با طرح موضوع چگونگی تشکیل تیم‌های ملی و برنامه‌ریزی برای آینده و همچنین در خصوص کادر قبلی تیم ملی بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه ضمن تشکر از زحمات ارزشمند و تلاش‌های کادر قبلی تیم ملی و با توجه به صحبت‌هایی که از قبل با سرمربی تیم ملی صورت گرفته بود و مشکلات مطرح شده از طرف علیرضا حبیبی و از طرفی با توجه به برخی مسائل شخصی و کاری وی، مقرر شد در خصوص کادر جدید تیم ملی تصمیم‌گیری شود.

همچنین در این جلسه در راستای توجه به استعدادها و همچنین پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بزرگسالان و در پیش نبودن مسابقات رسمی در رده بزرگسالان در سطح  آسیا مقرر شد در سال جاری فقط تیم ملی زیر 25 سال در قالب تیم ملی امید و با کادر جدید تشکیل شود.

* حبیبی: تمام توان و انرژی و پتانسیل خود را  به کار بستیم

پس از پایان همکاری علیرضا حبیبی با تیم ملی هندبال وی با انتشار نامه‌ای این موضوع را تایید کرد. در نامه حبیبی آمده بود: «در سال 1398 با شرایط بسیار خاص و مشکلات مالی و اقتصادی فراوان که بر میهن عزیزمان و فدراسیون هندبال حاکم بود، مسئولیت هدایت تیم ملی بزرگسالان را با علم اینکه چه مشکلاتی را در پیش رو خواهم داشت، بر عهده گرفتم تا به درخواست رئیس جوان و توانمند و جسور فدراسیون و رای اعتماد کمیته فنی و خانواده محترم هندبال علیرغم مشکلات شخصی‌ام پاسخ مثبت دهم.

قطعاً قبول این مسئولیت ریسک بزرگی بود که می‌توانست آبروی شغلی مرا به مخاطره  بیاندازد ولی برای اینکه بتوانم به عنوان عضو کوچکی از خانواده هندبال در این شرایط بحرانی خدمت کوچکی انجام دهم، این مسئولیت را پذیرفتم. در این راستا تمام توان و انرژی و پتانسیل خود را  به کار بستیم تا در روند آماده‌سازی و حضور موفق تیم ملی هندبال در دو  رویداد بین المللی مهم خللی ایجاد نشود و فدراسیون هندبال نیز در حد توان خود تمام قد از هیچ حمایتی کوتاهی ننمود تا در کمترین زمان و شرایط خاص موجود بتوانیم از حیثیت هندبال ایران و ناکامی های گذشته دفاع کنیم. پس با هدفی مقدس و عزمی راسخ پا به میدان نهادم و با کمک بازیکنان عزیز و همکاران گرامیم و مجموعه فدراسیون هندبال قدم به قدم از بسیاری از مشکلات عبور کردیم.»

* بدشانسی‌های تیم ملی از زبان سرمربی

حبیبی در ادامه نامه خود نوشت: «حضور در دو رویداد مهم بین‌المللی آن هم کمتر از 7 ماه و عدم صعود به خاطر تفاضل گل در هر دو دوره آن هم در اوج شایستگی و فقط و فقط به خاطر بدشانسی و اتفاقات نادری که جزئی از ورزش و اجتناب پذیر می باشد، تأثیر روحی بسیار بدی روی من گذاشت. افرادی که  در طول سالهای گذشته در کنار من کار کردند، به‌خوبی به این امر واقف هستند که من فردی بسیار متعهد و مسئول هستم و سعی می‌کنم در قبال مسئولیتی که بر عهده دارم، سنگ تمام بگذارم.

بارها به همین سبب در زندگی شخصی‌ام متحمل زیان‌های غیر قابل جبرانی شدم تا بتوانم به شکوفایی هندبال کشور در جایگاه‌های مختلف کمک کنم و این قضیه بارها و بارها مورد اعتراض خانواده‌ام قرار گرفته چون غیر از عشق و جنون چیز دیگری به همراه نداشته است.»

* عذرخواهی حبیبی بابت برآورده نکردن خواسته‌ها

در ادامه این نامه آمده بود «جا دارد از حمایت همه جانبه  مجموعه فدراسیون هندبال واعضای محترم کمیته فنی از ابتدا تاکنون  و همینطور جامعه مربیان و داوران و مدرسان و باشگاه‌ها و هیئت‌های استان‌ها و اصحاب رسانه و افرادی که همیشه با کلام و قلم خود بنده و تیم ملی ایران را مورد لطف قرار دادند و باعث شدند من با انگیزه بالاتری به کار خود ادامه دهم و کمتر به افرادی که نوک پیکان انتقادات شان را فقط به سوی من نشانه گرفته اند توجه کنم تشکر کنم.

با قبول این مسئولیت در سال گذشته فرصت‌ها و پیشنهادات زیادی را در زمینه مربیگری و حضور در دوره های مربیگری فدراسیون جهانی بعنوان مدرس و نظارت فنی مسابقات از دست دادم و قصد دارم امسال با آرامش بیشتری به کار خودم ادامه دهم و اگر با پیشنهاد جدیدی مواجه شدم راجع به آن تصمیم بگیرم. در جلسه کمیته فنی که شامل جمع کثیری از پیشکسوتان و کارشناسان خبره هندبال بود، آسیب‌شناسی و دلایل ناکامی و عملکرد تیم ملی مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع با توجه به موارد موجود دیدگاه‌های مثبت و خوبی نسبت به عملکرد تیم ملی و ادامه همکاری بنده وجود داشت ولی متاسفانه امکان ادامه همکاری برای بنده مقدور نبود. این تصمیم بنده بعد از پایان مسابقات بوده و قبل از برگزاری جلسه کمیته فنی به ریاست محترم فدراسیون هندبال منعکس نمودم ولی بصورت علنی تا به امروز عنوان نکردم.

در طول این چند ماه پاسخگوی جامعه محترم هندبال و اصحاب رسانه بودم و منتظر بودم این قضیه رسماً در جلسه کمیته فنی رسیدگی و مطرح شود برای تیم ملی هندبال و جامعه هندبال کشور در کلیه عرصه‌های داخلی و خارجی آرزوی موفقیت دارم. قطعا عدم حضورم در تیم ملی مانع از حمایت همه جانبه از هندبال کشور نخواهد بود و امیدوار هستم همکاران عزیز و توانمندم در هدایت تیم ملی ایران ثابت قدم و موفق و پیروز باشند. از اینکه نتوانستم خواسته‌های اهالی محترم هندبال را برآورده کنم عذرخواهی می‌کنم.»

* پاکدل: شرایط حضور مربی خارجی را پیگیری می‌کنیم

پس از این اتفاقات علیرضا پاکدل درمورد انتخاب سرمربی آینده تیم ملی اظهار داشت: سال آینده با محوریت تیم امید و اضافه کردن بازیکنان بزرگسال تیم ملی خوبی را آماده خواهیم کرد؛ در این مسیر استفاده از مربی خارجی را هم پیگیری می‌کنیم و اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد، آن را عملی خواهیم کرد.

هندبال ایران در سال‌های اخیر مربیان خارجی زیادی به خود دیده، اما به گواه اکثر کارشناسان هیچ کدام از آنها مربیان درجه یک جهان نبودند. از رفت و آمدهای ماچک گرفته تا حضور عرفان، رافائل، زوران کاستاراتویچ و ریمانیچ هیچ کدام نتوانست هندبال ایران را به جایگاه واقعی خود برساند.

* حضور مربی درجه یک، تنها دوای درد هندبال

پاکدل، رئیس فدراسیون هم می‌داند برای ساختن این رشته از پایه نیاز به زمان است و این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه هم رسانده است. در همین راستا قدم‌هایی هم برداشته شده که از جمله آنها می‌توان به تشکیل تیم ملی نونهالان و برنامه‌های تیم ملی امید در سال جاری اشاره کرد.

درست است که هندبال ایران یکی از رشته‌هایی است که بیشترین لژیونر را در بین رشته‌های مختلف دارد، اما این موضوع به گفته رئیس فدراسیون همچون چاقوی دو لبه است؛ چراکه برای اکثر تورنمنت‌ها، این بازیکنان زمان زیادی در اختیار تیم ملی نیستند و به هماهنگی کافی با سایر بازیکنان نمی‌رسند. در واقع اردوی تیم ملی با تعدادی بازیکن آغاز می‌شود و تیم با ترکیبی دیگر راهی مسابقات می‌شود. مسئولان فدراسیون برای رفع این موضوع هم تدابیری اندیشیده‌اند و از این پس لژیونرها کمتر با این موضوع درگیر خواهند بود.

* آغاز کار تیم امید با مربیان داخلی

به هر حال در شرایط کنونی بحث انتخاب جایگزین برای حبیبی اصلی‌ترین موضوع اهالی هندبال است؛ رئیس فدراسیون در این خصوص می‌گوید که ما کار را با حضور دو مربی داخلی استارت خواهیم زد و در ادامه با بررسی شرایط اقتصادی و کاری مربیان خارجی احتمالاً یک سرمربی درجه یک به تیم اضافه خواهیم کرد.

پاکدل به خوبی درک کرده که دوای درد هندبال در رده بزرگسالان حضور یک مربی درجه یک و باکارنامه است. گزینه‌ای که بتواند نه تنها برای رده بزرگسالان که برای سایر رد‌ه‌های ملی هم برنامه‌ریزی کند و با دیسیپلین بالای خود در کنار مربیان ایرانی، هندبال را به جایگاه واقعی خود در سطح آسیا و جهان برساند. در شرایط کنونی شاید استخدام چنن گزینه‌ای تقریباً غیرممکن باشد، اما تعطیلی مسابقات و شیوع ویروس کرونا زمان مناسبی است تا فدراسیون‌نشین‌ها برای انجام این مهم برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/س

نظر شما