شناسهٔ خبر: 40306925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار روز

صاحب‌خبر -

از سرگیری پروازهای تجاری بین آنکارا و تل‌آویو پس از ۱۰ سال
منابع عبری‌زبان از فرود یک هواپیمای وابسته به شرکت «العال» اسراییل در ترکیه پس از ۱۰‌ سال خبر دادند. شبکه اسکای‌نیوز به نقل از روزنامه عبری‌زبان «اورشلیم پست» گزارش داد که یک هواپیمای «دریم لاینر» وابسته به شرکت هواپیمایی العال اسراییل ساعت هفت صبح روز دوشنبه به وقت محلی در فرودگاه استانبول به زمین نشست.
طبق این گزارش، این هواپیما برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به آمریکا در زمینه مقابله با ویروس کرونا در استانبول فرود آمد و با ۲۴ تن از کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات برای حمایت از آمریکا بارگیری شد. اورشلیم‌پست در ادامه گزارش داد:   «این نخستین‌بار پس از گذشت ۱۰‌سال از توقف پروازهای تجاری میان آنکارا و تل‌آویو است که یک هواپیمای اسراییلی برای بارگیری در ترکیه فرود آمده است.» طبق این گزارش، به شرکت العال اجازه داده شده که طی هفته جاری دو مورد بارگیری کمک‌های بشردوستانه در ترکیه انجام دهد.


دستور الکاظمی برای تشدید مقررات منع آمد و شد در عراق
به دنبال ثبت حدود ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در عراق، نخست‌وزیر این کشور دستور تشدید مقررات منع آمد و شد همه‌جانبه را صادر کرد. دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که او به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به تمامی دستگاه‌های امنیتی دستور داد تا مقررات منع آمد و شد همه‌جانبه و فراگیر را شدت ببخشند. این دستور پس از ثبت ۱۹۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در عراق صادر شده است.


وضعیت اضطراری در ژاپن پایان یافت
نخست‌وزیر ژاپن دیروز از پایان وضع فوق‌العاده در سراسر مناطق  این کشور خبر داد. پیشتر یک مقام ارشد کابینه او گفته بود که دیگر لزومی به ادامه اجرای وضع اضطراری نمی‌بیند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از پایان‌یافتن وضع فوق‌العاده مرتبط با کرونا در سراسر مناطق این کشور خبر داد.
پیشتر یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر احیای اقتصادی ژاپن، در یک نشست شورای مشورتی کروناویروس در دولت این کشور عنوان کرده بود: «ما بعد از تحلیل و ارزیابی ابعاد مربوط به آلودگی و دیگر فاکتورها معتقدیم دیگر هیچ یک از استان‌های ژاپن ضرورتی به بودن در وضع اضطراری ندارند. ما به دنبال بحث درباره برداشتن تدابیر مربوط به وضع اضطراری در آخرین نواحی باقیمانده هستیم.»
او اضافه کرد که دولت ژاپن هر سه هفته یک بار وضع را مجددا ارزیابی خواهد کرد تا درخصوص برداشتن تدریجی محدودیت‌های مربوط به مقابله با کرونا ویروس تصمیم‌گیری کند.


ترامپ: پوتین نمی‌خواهد من پیروز انتخابات شوم
رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارات اخیر خود گفت که پوتین از او خوشش می‌آید اما نمی‌خواهد که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز میدان شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با برنامه‌ خبری «Full measure» گفت: «او (پوتین) مرا دوست دارد اما فکر نمی‌کنم که بخواهد من در انتخابات پیش رو پیروز شوم.»
چین نیز با توجه به اتفاقات پیش‌آمده علاقه‌ای به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از خود نشان نداده است.
اخیرا هم ترامپ نسبت به چین موضعی تهاجمی اتخاذ کرده و دولت چین را به شفافیت‌نبودن و ارایه اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا متهم کرده است. ترامپ همچنین در‌ سال ۲۰۱۸  جنگی تجاری را با این کشور در آسیا آغاز کرد که هنوز این موضوع حل‌نشده باقی مانده و چین را در آستانه‌ تشدید تحریم‌ها قرار داده است.

نظر شما