شناسهٔ خبر: 40290231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده خوی و سلماس

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده، نخستین واحدهای نوسازی شده مناطق زلزله زده شهر قطور به اتمام برسد.

صاحب‌خبر -

محمود بدلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده شهر قطور، اظهار داشت: در زلزله اسفند ماه شهر قطور، 6 هزار و 130 واحد آسیب دیدند که این تعداد 4 هزار و 500 واحد احداثی مسکونی بودند که بخش عمده خسارت به واحدهای مسکونی روستایی وارد شده بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: از کل واحدهای خسارت دیده، 80 واحد تجاری تخریبی و 150 واحد تعمیری تجاری و 3 هزار و 750 واحد خسارت دیده دامی در خوی و سلماس داشتیم که کار آواربرداری این واحدها در دست انجام است و برای این منظور برای واحدهای دامی 15 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان وام بلاعوض واگذار می شود.

بدی اظهار داشت: تا کنون بیش از 2 هزار و 300 واحد آواربرداری شده است و عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد ولی در ابتدای کار با توجه به کم عرض بودن معابر، در تردد ماشین‌آلات سنگین با مشکل مواجه بودیم و از سوی دیگر بسیاری از خانوارهای آسیب دیده محل زندگی خود را ترک کرده و در منازل بستگان سکونت داشتند  و یا به شهر خوی نقل مکان کرده بودند و ضروری بود برای آواربرداری، رضایت کتبی از سرپرست خانوار داشته باشیم که این امر روند آواربرداری را کند تر می‌کرد که تمام این مشکلات رفع شده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده شاهد تسریع روند آواربرداری باشیم.

وی  یادآور شد: علاوه بر این تا کنون 2 هزار و 912 واحد پروانه صادر شده، یک هزار و 581 واحد گچ‌ریزی، یک هزار و 338 واحد پی‌کنی، 216 واحد آرماتوربندی فونداسیون، 171 واحد در مرحله اجرای فونداسیون، 103 واحد در مرحله اجرای اسکلت، 25 واحد در مرحله کرسی چینی، 5 واحد در مرحله دیوارچینی و یک واحد نیز در مرحله اجرای سقف است و پیش‌بینی می‌شود پس از عید فطر چند واحد نوسازی شده در این منطقه به مرحله بهره‌برداری برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربب تصریح کرد: برای واحدهای احداثی مسکونی شهری به تعداد 500 واحد، تسهیلات 500 میلیون ریالی با نرخ 4 درصد، کمک بلاعوض 120 میلیون ریالی، تسهیلات تامین معیشتی شامل لوازم خانگی و سرمایه‌ای تا سقف 150 میلیون ریال، کمک بلاعوض تامین لوازم معیشتی شامل لوازم خانگی و سرمایه‌ای تا سقف 50 میلیون ریال واگذار می‌شود و علاوه بر این، کمک هزینه اسکان موقت نیز تا سقف 120 میلیون ریال به خانوارها پرداخت شده است.

بدلی خاطرنشان کرد: برای واحدهای احداثی مسکونی روستایی به تعداد 4 هزار واحد تسهیلات 400 میلیون ریالی با نرخ 5 درصد، کمک بلاعوض به میزان 100 میلیون ریال، تسهیلات تامین لوازم معیشتی تا سقف 150 میلیون ریال و کمک بلاعوض تامین لوازم معیشتی تا سقف 50 میلیون ریال پرداخت و هزینه اسکان موقت در روستاها نیز تا سقف 100 میلیون ریال است.

وی خاطرنشان کرد: در واحدهایی که نیاز به تعمیر و مرمت دارند،تسهیلات 150 میلیون ریالی و کمک بلاعوض 50 میلیون ریالی پرداخت می‌شود.

برای 3 هزار و 700 واحد دامی تخریب شده نیز 150 میلیون ریال تسهیلات و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

در مجموع 3 هزار و 305 میلیارد ریال تسهیلات و یک هزار و 405 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای واحدهای آسیب دیده و تخریبی زلزله قطور واگذار می‌شود.

 

انتهای پیام/ق

نظر شما