شناسهٔ خبر: 40117730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پاسخ روسیه به درخواست سازمان ملل درباره پیمان استارت-۳

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت: مقامات مسکو بارها آمادگی خود را برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-۳)، بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر "استفان دوژاریک" نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به استارت-3)، یادآور شد که مقامات مسکو بارها و بارها آمادگی خود برای تمدید این توافقنامه دوجانبه، بدون هیچ پیش شرطی را اعلام کرده‌اند و اکنون این مسئله به تمایل طرف آمریکایی در این زمینه بستگی  دارد.

زاخارووا گفت: «من در اینجا می خواهم بار دیگر این واقعیت را مورد توجه قرار دهم که مقامات بلندپایه روسیه بارها تمایل خود برای تمدید بدون پیش شرط پیمان استارت را بیان کرده‌اند. در ماه دسامبر سال گذشته، رئیس جمهور "ولادیمیر پوتین" شخصاً از آمادگی روسیه برای تمدید فوری و هرچه سریعتر این توافقنامه تا پایان سال 2019 صحبت کرد. مقامات مسکو نیز به طور مکرر تأکید کرده‌اند که ما مخالف هرگونه ارتباط دادن تصنعی هستیم که می تواند تمدید پیمان استارت-3 را زیر سئوال قرار بدهد.»

پیش از این ، دوژریک گفته بود، سازمان ملل امیدوار است که روسیه و ایالات متحده بتوانند درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی، "زبان مشترک پیدا کرده و در مسیر درستی در این جهت گیری حرکت کنند".

هفته گذشته "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که میکو به واشنگتن پیشنهاد داده تا پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) برای مدت پنج سال تمدید شود.

وی توضیح داد: «ما بر این باوریم که این توافقنامه دوجانبه قادر است پیش بینی قابل اطمینانی در زمینه تسلیحات موشکی-هسته‌ای را برای یک دهه آینده تضمین کند و سزاوار است تا این سند برای یک دوره 5 ساله دیگر تمدید شود. این دقیقاً دوره‌ای است که طی آن می توان مکانیسم جدیدی در این زمینه در نظر گرفت یا مکانیسم موجود در زمینه کنترل تسلیحات را توسعه داد.»

به گفته وی، مذاکرات روسیه و ایالات متحده در این زمینه قطع نشده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما