شناسهٔ خبر: 40086923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

برای نخستین بار؛

صددرصد دشت لاله‌های واژگون قُرق شد

امسال دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ برای اولین بار به صورت صددرصد قُرق شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، لطفعلی چراغپور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ گفت: اگر چه یک روی سکه ویروس کرونا به زحمت انداختن و محدود کردن تردد انسان‌ها بود، اما موجب شد وسیع‌ترین دشت لاله‌های واژگون کشور نفسی تازه کند و احیا شود.

او افزود: امسال دشت لاله‌های واژگون برای نخستین بار به صورت صد درصدقرق شد و گردشگران که عامل اصلی تخریب لاله‌ها بودند اجازه ورود به این دشت را از اول اردیبهشت همزمان با به گل نشست لاله ها، تاکنون نداشته اند.

چراغپور اضافه کرد: تخریب لاله‌های واژگون در سال‌های اخیر موجب شده بود رویشگاه لاله‌ها از هزار هکتار به ۶۵۰ هکتار کاهش یابد که امسال وضعیت دشت به ثبات رسید.

او ادمه داد: هم اکنون تراکم لاله‌های زرد و قرمز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ خاطرنشان کرد: استقرار اکیپ یگان حفاظت منابع طبیعی در ورودی دشت لاله‌های واژگون و نصب بنر با پیام‌های هشدار دهنده و بازدارنده در جهت آگاهی بخشی و هوشیاری مردم و مبارزه با آفات از طریق محلول پاشی در سطح دشت از جمله مواردی است که برای حفاظت از این دشت هرساله انجام می‌شود.

چراغپور همچنین وجین کردن و چیدن علف‌ها و گیاهان دیگر به جز لاله‌های واژگون به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای رشد لاله ها، بستن جاده‌های فرعی منتهی به دشت با کمک اداره راهداری و حمل و نقل شهرستان را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

گفتنی است؛ دشت لاله های واژکون مشهورترین دشت لالهٔ ایران و از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت به گُل می‌نشیند.

این دشت به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی «لاله واژگون» یا «اشک مریم» در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

نظر شما