شناسهٔ خبر: 40082611 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبور ناوشکن آمریکایی از کنار تنگه تایوان

پکن- ایرنا- نیروی دریایی آمریکا امروز پنجشنبه یک هفته مانده به برگزاری مراسم تحلیف "تسای اینگ ون" رییس تایوان اعلام کرد که یک ناوشکن موشک انداز هدایت شونده را از نزدیکی تنگه حساس تایوان عبور داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا چین که تایوان را جزو قلمرو خود و سرزمین اصلی می داند از حمایت شدید دولت ترامپ از این جزیره مانند افزایش فروش اسلحه خشمگین است روابط پکن و واشنگتن همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار تنش شده است.

ناوگان اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که ناو "یو اس اس مکامبل" این کشور را روز چهارشنبه از تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می کند عبور داده و تصاویری از کشتی را هم منتشر کرد.

وزارت دفاع تایوان هم در بیانیه ای ماموریت این کشتی را «عادی» خواند و اعلام کرد کشتی به سمت جنوب حرکت کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

خانم تسای که مراسم تحلیف وی چهارشنبه آینده برای دومین بار و آخرین دوره برگزار می شود در ژانویه امسال مجددا به عنوان رییس تایوان انتخاب شد.

چین و ایالات متحده در ماه های اخیر فعالیت های نظامی را در نزدیکی تایوان افزایش داده اند از جمله عبور منظم ناوهای ایالات متحده از طریق تنگه تایوان و رزمایش های مستمر نیروی هوایی چین در نزدیکی جزیره.

چین، جزیره تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون "اصل یک چین" بخشی از خاک خود می داند مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل "یک چین" هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۱۳۹۴ شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

نظر شما