شناسهٔ خبر: 40044889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رسانه لبنانی:

خبر برکناری سعد حریری صحت دارد

سایت لبنانی «النشره»‌، ورود برادر «سعد الحریری» به صحنه سیاسی را موقعیت سختی برای او و نیز نشانه عزم آل‌سعود برای کنار زدن سعد از رهبری جریان «المستقبل» دانسته است.

صاحب‌خبر -



سرویس خارجی-

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ریاض قصد دارد در لبنان «بهاء الحریری» را جایگزین برادر کوچکترش «سعد الحریری» کند، ادامه داد. در حالی که پیشتر روزنامه «الجمهوریه» در گزارشی با‌اشاره به دیدار اخیر «ولید البخاری»، سفیر سعودی در لبنان، با سعد الحریری و قول او به سعد برای حمایت، از پشتیبانی ریاض از سعد گفته بود، سایت «النشره» در گزارشی خلاف آن را نوشته و از حمایت سعودی از بهاء و تلاش این رژیم برای کنار گذاشتن سعد خبر داده است. در تحلیل النشره به ماجرای عجیب بازداشت سعد الحریری در سال ۲۰۱۸ در عربستان و استعفای اجباری او‌اشاره شده و آمده: «عربستان در آن سال نتوانست به مسیر سیاسی سعد پایان دهد و بر کسی پنهان نیست که روابط میان سعد رئیس‌جریان المستقبل و ریاض تا حدی متشنج شده است. این رسانه همچنین با‌اشاره به ماجرای ترور پدر حریری‌ها یعنی «رفیق الحریری» در سال 2005، نوشته «سعد در دو موقعیت قبلی یعنی زمان ترور پدر و زمان بازداشت در عربستان بر تحولات خارجی برای حمایت از خویش و تثبیت جایگاه رسمی تکیه داشت اما امروز به دلایل مختلف نسبت به آینده سیاسی خود احساس خطر کرده است. طبیعتاً امروز سعد ازآن حمایت داخلی و بین‌المللی برخوردار نیست و استعفا از منصب نخست‌وزیری در لبنان بدون پیامد برای وی نخواهد بود».
به نوشته النشره،« امروز رئیس‌جریان المستقبل خود را در وضعیت سخت دیگری می‌بیند که خطرناک و سرنوشت‌ساز هم هست زیرا عضو دیگری از خاندان الحریری یعنی بهاء وارد میدان شده است. بهاء از حمایت جدی عربستان و بسیاری از کشورهای غربی رو‌به‌روست، علاوه‌بر این وضعیت مالی وی از سعد بهتر است و اخیرا توانسته با طیف‌های مختلف در لبنان ارتباط بگیرد.»

نظر شما