شناسهٔ خبر: 40038305 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

پسری از نیوکمپ! لیونل مسی؛ آیا او از برترین های تاریخ فوتبال است؟ +آنالیز سبک بازی به همراه تصویر/ چرا او در آرژانتین موفق نیست؟

ARYA DE NIRO

صاحب‌خبر -

پیرو توهین ها، مسخره کردن ها و انتقادات غیر منصفانه!

«اگر نوشته ای اشتباه یا نکته ای فراموش شده، حتما اطلاع بدید.»

​​​​​​لیونل مسی؛ آیا او از بهترین های تاریخ است؟ 

ظهور یک استعداد:

[لیونل در سن ۵سالگی بازی را در تیم گراندولی آغاز کرد. تیمی که پدرش به عنوان مربی در آن جا مشغول به کار بود. در سال ۱۹۹۵ مسی به تیم نیوولز اولدبویز آرژانتین پیوست. وی ۱۱ سال  داشت که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود هورمون رشد است.

باشگاه ریور پلاته علاقه خود را برای به خدمت گرفتن مسی نشان داد اما آنها پول کافی برای خرج معالجه وی نداشتند. کارلوس ریساچ مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اسپانیا، از استعداد بی‌ نظیر مسی آگاه شد. ریساچ پس از تماشای بازی وی به نمایندگی از باشگاه بارسلونا با مسی قراردادی امضا کرد.

آنها پیشنهاد کردند تمام مخارج پزشکی لیونل را قبول می‌کنند به شرطی که وی برای شروع زندگی جدید به اسپانیا نقل مکان کند. خانواده مسی نیز به همراه این بازیکن جوان به اروپا منتقل شدند و لیونل  کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد...]

داستان شکل گیری یک بازیکن بزرگ، آغاز میشود؛ به سادگی و به دور از هیاهو و غوغا!

پسری که قرار است، روزی از بزرگان فوتبال جهان شود؛ کسی که میلیون ها نفر تماشایش کنند و برای او، فریادهایی از شور و هیجان سر بدهند...

پسری که قرار است به زیبایی های فوتبال، این مفهوم عجیب، اضافه کند...

[او به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت. میانگین بیش از یک گل در هر بازی. مسی در آن فصل توانست در ۳۰ بازی ۳۷ گل به ثمر برساند.

 لیونل مسی در اکتبر ۲۰۰۴ توانست اولین بازی رسمی‌اش  را برای بارسلونا برابر اسپانیول انجام دهد. با این بازی وی عنوان سومین بازیکن جوان تاریخ باشگاه بارسلونا را به خود اختصاص داد.

زمانی که در تاریخ ۱ می ۲۰۰۵ مسی توانست اولین گل رسمی‌اش را برای بارسا در مقابل تیم الباسته بالومپایه به ثمر برساند تنها ۱۷ سال و ۱۰ ماه و ۷ روز سن داشت. وی با این گل توانست خود را به عنوان جوان‌ترین گلزن بارسلونا در لالیگا مطرح کند...]

حالا، ستاره متولد شده است! چشم امید میلیون ها انسان، از کوچه های تنگ آرژانتین تا کاتالان های اسپانیا، به او و درخشش هایش دوخته شده است...

در ادامه، به بررسی دقیق تری از لیونل مسی پرداخته میشود:

ماجرای یک آنالیز کامپیوتری:

یک آنالیز کامپیوتری توسط نرم‌افزار شرکت اسکای اسپورت نشان می‌دهد لیونل مسی در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بهترین بازیکن جهان بوده است.

در تحلیل فنی این برنامه بیش از 1600 حرکت بازیکنان برجسته فوتبال جهان از جمله لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، محمد صلاح و پل پوگبا مورد تحلیل قرار گرفته و توجهی به ثبت گل یا پاس گل‌‌ها صورت نمی‌گیرد.

بر این اساس لیونل مسی با معدل 1.21 صدم تاثیرگذاری از نظر نرم‌افزار اسکای اسپورت بهترین بازیکن فوتبال جهان در فاصله سال‌های 2013 تا 2017 بوده در حالی که کریستیانو رونالدو با 0.61 در جایگاه دوم قرار گرفته است.

تصمیمات درست، بهترین انتخاب، عبور از بازیکن حریف و موفقیت در مصاف‌های تک به تک خصوصا تحت فشار از جمله معیارهای قابل توجه در این نرم افزار است...

و اما، گوشه ای از افتخارات:

10 قهرمانی لالیگا 
6 قهرمانی کوپا دل ری یا جام حذفی اسپانیا 
7 قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا 
4 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا 
3 قهرمانی سوپرکاپ اروپا 
3 قهرمانی جام باشگاه های جهان 

او همچنین دارنده توپ های طلای 2009، 2010 ، 2011 ، 2012 و 2015 است.

لیونل مسی در سال 2019، پنجمین عنوان The Best فیفا را هم بدست آورد.

آنالیز فنی و دقیق تر:

آیا لیونل مسی میتواند در حد و اندازه های بزرگانی چون پله و مارادونا باشد؟

مسی در بارسلونا در پست های مختلفی از سوی مربیانی که در این باشگاه مشغول کار بوده اند به کار گمارده شده است. در بارسلونایِ پپ او به عنوان یک شماره 9 کاذب بازی می کرد و در زمان لوئیز انریکه دوباره به پست سابقش برگشت. اگر به عملکرد لئو در دوران حضور ارنستو والورده نگاهی بیاندازیم، متوجه یک نکته می شویم و آن، آزادی عمل بیشتر در زمین است؛ در بیشتر مواقع محدود به یک پست نیست و در موقعيت های مختلف، دیده میشود.

توانایی در دریبل زنی:

مسی به راحتی نبردهای یک به یک را پیروز میشود. او با حرکات انفجاری اش یا خود دروازه حریفان را باز می کند و یا با پاس های استثنایی خود زمینه ساز گل های بارسلونا می شود. لیونل، توانایی فوق العاده در عبور از فضاهای بسته و همینطور، مبارزه با چندین مدافع را دارد. او همچنین با تکیه بر سرعت عمل خود، موقعیت های خوبی را برای هم تیمی هایش ایجاد میکند...

حرکات او با توپ به مشابه جادوگری می ماند که در مستطیل سبز به سحر می پردازد و بازیکنان و تماشاچیان را مات و مبهوت جادوی خود می کند. او به سرعت توپ را از یک سو به سوی دیگر می برد و در اکثر مواقع مدافعین حریف جز تماشا و یا اسکورت او کار دیگری از دستشان برنمی آید...

کنترل توپ:

وقتی به حرکات مسی درون زمین می نگریم، گویی توپ به پاهای او چسبیده و در هنگام دریبل زنی و همچنین استارت های انفجاری اش، توپ به هیچ وجه از پاهایش جدا نمی شود. علت این موضوع را می توان به مرکز ثقل پایین این فوق ستاره مرتبط دانست. قد کوتاه مسی، سبب شده تا او کنترل بیشتری بر روی پاهای خود و در نتیجه توپ و حرکاتش داشته باشد و بازیکنان حریف نتوانند به راحتی در هنگام دریبل زنی هایش توپ را از او پس بگیرند. مسی در هنگام دویدن، خیلی راحت بدن خود را به سمت پایین خم می کند، بدون اینکه به زمین بیفتد و با تسلط بالا بر روی توپ می تواند که حمل توپ را با زدن ضربات آرام و سریع انجام دهد. در نتیجه توپ از پاهایش فاصله ی زیادی نمی گیرد و می تواند بهتر دریبل بزند.

و اینک، قوانین فیزیک! :

مسی طوری توپ را به حرکت در می آورد که همان گونه که گفته شد، انگار به پایش چسبیده است! طبق قوانین فیزیک، هنگامی که نیروی گرانش به بدن یک فرد وارد می شود، سنگینی آن فرد بیشتر به زمین و پاهای آن شخص وارد می گردد. به گفته علم فیزیک، این نیرو در نقطه ای فرضی جمع و تمرکز پیدا می کند که به آن نقطه در اصطلاح، مرکز جاذبه بدن (COG) گفته می شود. برای هر فردی نقطه COG بنا به قد می تواند متفاوت باشد ولی در افراد کوتاه قامت سبب می شود در هنگام حرکت و دویدن تعادل به نسبت بهتری داشته باشند.

افراد کوتاه قامتی چون لیونل مسی در مقایسه با بازیکنان بلند قامت می توانند در سرعت ها، چرخش های ناگهانی و همچنین دریبل زدن بهتر تعادل خود را حفظ نموده و به زمین نخورند. COG پایین مسی در واقع بهترین کمک به او برای حفظ تعادلش در هنگام کورس های سرعتی این بازیکن می باشد. ساختار ژنتیکی بدن ستاره آرژانتینی در کنار هوش بالای او سبب شده تا مسی یکی از بهترین های تاریخ لقب گیرد...

سرخیو آگوئرو و ادن هازارد، نمونه های دیگری از این بحث هستند.

هوش و فعالیت های مغزی:

بارها در بازی های بارسلونا و تیم ملی آرژانتین، شاهد بوده ایم که مسی در کسری از ثانیه توپ را به شکل فوق العاده ای برای هم تیمی های خود می فرستد که تماشاگران و بینندگان تلویزیونی را میخکوب هنر خود می کند. دریبل های زیبا، پاس های دقیق و شوت های ناگهانی مسی، قطعا کابوس هر مدافع و دروازه بانی هستند.

همه این موارد، زائیده فعالیت مغزی بیشتر او نسبت به فوتبالیست های دیگر است. مغز مسی به او کمک می کند تا سریع تر از هر بازیکن دیگری تصمیم گیری کرده و بهترین راه برای موقعیت سازی و نیز ثبت گل را طراحی کند. بر طبق برخی صحبت های نزدیکان این بازیکن، ضریب هوشی (IQ) لیونل مسی بالاتر از 150 است. این بدان معناست که اگر مسی به جای فوتبال به درس خواندن می پرداخت، شاید باز هم می توانست به همین میزان معروف شود، البته در قامت یک دانشمند و پژوهشگر علمی! همچنین لیونل مسی یک چپ پای هنرمند نیز در دنیای فوتبال به حساب می آید و بیشتر گل ها و پاس گل های او با پای چپ سحرآمیزش به دست آمده است.

 

روحیه و اعتماد به نفس بالا:

روحیه بالا نیز در رسیدنِ لیونل به این جایگاه رفیع، نقش بسزایی داشته است. او با ایمان و اراده ای استوار برای رسیدن به هدف، توانست با مشکلات جسمی ناشی از هورمون رشد خود در کودکی مقابله کند. او به راستی به هوادارانش، درس صبر و تلاش میدهد. روحیه مبارزه طلبی و اخلاق حرفه ای او، الهام بخش افراد زیادی است. حالا، همه او را میشناسند و بازی هایش را دنبال میکنند. شور و اشتیاق مسی برای برنده شدن در هر رقابتی سبب شده تا او در هر بازی با نهایت قدرت خود ظاهر شود و تحسین همگان را برانگیزد.

عدم موفقیت در کسب جام ملی؛ چرا و چگونه؟

لیونل مسی با تیم ملی بزرگسالان آرژانتین در هیچ تورنمنتی موفق نبوده است اما در سال 2005 قهرمان جام جهانی زیر 20 ساله های جهان شد و در سال 2008 نیز با تیم المپیک آرژانتین به قهرمانی رسید. 

فشار:

بازی های خوب،شهرت و عناوین و افتخارات، سبب شده تا مسی همواره در تیم ملی، تحت فشار باشد. انتظارات از او بسیار بالا رفته است؛ به خصوص پس از شکست در 3 فینال « جام جهانی و  کوپا آمریکا »

شرایط مسی در بارسلونا متفاوت است؛ او اجازه دارد در این تیم بد بازی کند! به همین خاطر در  بارسا آرام بازی می‌کند. تحت فشار نیست و می‌تواند بهترین بازی‌اش را به نمایش بگذارد.

ضعف تیمی:

هماهنگی ضعیف و سطح نه چندان بالای دیگر بازیکنان!

در واقع عدم بازی سازی قوی به خصوص توسط خط هافبک، میتواند از علت های نتيجه نگرفتن آرژانتین باشد.

 مهاجم شماره 10 آلبی سلسته در تیم‌ ‌ملی هنوز نتوانسته است همچون بارسلونا با هم تیمی‌هایش همکاری کند.

سرمربیان مختلف و بی ثباتی:

این تغییرات با توجه به فرصت کم تیم ملی باعث می شود تیم خوب کار نکند. در عرض دو سال، سه مربی با تفکر متفاوت روی کار آمدند که این شرایط را بهتر بازی کردن تیم‌ ‌ملی سخت‌تر کرد. این موضوع بیش از همه خود را در زمین نشان می‌دهد. در جریان برگزاری بازی‌های اخیر، بی نظمی تیم، بی هدفی در حمله و دفاع شکننده قابل مشاهده بود.

رابطه نه چندان جالب با فدراسیون آرژانتین « AFA » :

در کوپا آمه‌ریکای گذشته و ساعاتی پیش از دیدار برابر شیلی در فینال، مسی در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد ازAFA پرداخت و نوشت: یک بار دیگر در هواپیما منتظر هستیم تا به مقصد مورد نظرمان برسیم. مسئولانAFA  فاجعه هستند! 

وضعیت فدراسیون آرژانتین با تغییر رییس این سازمان مدتی است که بهتر شده اما مسی بازهم به شکلی انتقادگونه در این باره گفت‌: دوست دارم AFA به گونه‌ای عمل کند که تیم‌ ‌ملی به او نیاز دارد.

موقعیت ها و پست های متفاوت! :

مهاجم آلبی سلسته در تیم‌ ‌ملی در پست متفاوتی در مقایسه با بارسلونا بازی می‌کند. در تیم‌ ‌ملی تقریبا کمی از گوش راست دورتر بازی می‌کند و به مرکز نزدیک‌تر است. توپ‌ها از کناره‌ها به او نمی رسند. به همین خاطر لئو باید بازی‌سازی کند و مهاجم نوک و گوش باشد؛ یعنی همه کارها را همزمان انجام بدهد.  مسی در این موقعیت برابر تیم‌های ضعیف می‌تواند خوب عمل کند اما برابر تیم های بزرگی همچون برزیل نمی‌تواند بازی همیشگی اش را ارائه بدهد. او تلاش می‌کند کاری را که در بارسلونا را انجام می‌دهد، در تیم‌ ‌ملی نیز تکرار کند اما این اتفاق غیر ممکن است. او نیاز دارد از گوش راست به او توپ برسد تا بتواند بهترین استفاده را از توپ ببرد اما چون از منطقه عقب تیمش شروع کننده حمله است، نمی‌تواند خطرساز باشد.

سخن آخر:

لیونل مسی، بی شک یکی از بهترین بازیکنانی است که فوتبال به خود دیده. رقابت های او با کریستیانو رونالدو، به خصوص در الکلاسیکو، یکی از جذاب ترين و ماندگارترین رقابت های تاریخ فوتبال است! انتقادات زیاد علیه این دو، کمی بی انصافی ست. هم رونالدو و هم مسی، به زیبایی های فوتبال اضافه و مدت های زیادی ما را سرگرم کرده اند. 

در این سال های آخر بازی این دو اسطوره، بهتر است از بازی آنها لذت ببریم؛ شاید دیگر تکرار نشوند...

\پایان/

 

به کمک اقتصاد نیوز، همشهری آنلاین ، ایسنا

Besport! Outside of the boot

نظر شما