شناسهٔ خبر: 40012523 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کدام روش سهامداری سهام عدالت را انتخاب کنیم؟

سهام داری مستقیم بهتر است یا غیر مستقیم؟/ بررسی ادعاهای عجیب شرکت های سهام عدالت استانی در باره سود سهام

امروز رئیس یکی از شرکت های استانی سهام عدالت گفته بود سهام داری غیر مستقیم از سهام داری مستقیم سود آورتر است که جزئیات آن را در این خبر بررسی می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، با ازادسازی سهام عدالت سوالات بسیاری برای مردم عادی که با بورس و سهام داری آشنا نیستند ایجاد شده است. از جمله اینکه سهام داری مستقیم بهتر است یا غیر مستقیم؟ سود کدام یک بیشتر است؟ آیا در سهام داری غیرمستقیم امکان فروش سهام عدالت وجود دارد؟ آیا برای سهام عدالت کد بورسی لازم است؟ در این بین رئیس یکی از شرکت های استانی سهام عدالت درباره سود سهام عدالت گفته کسانی که روش سهام عدالت غیرمستقیم را انتخاب کنند دو برابر سود می برند اما کسانی که سهام داری مستقیم را انتخاب کنند از آن محرومند. این مدعای عجیب دلیل نگارش این مقاله است.

 

پس از آزاد سازی سهام عدالت چه می شود؟

با آزادسازی سهام عدالت سهام شرکت های بورس در سبد دارندگان آن قرار می گیرد و امکان معامله و خرید و فروش سهام عدالت مهیا می شود. اما دولت دو روش را پیش روی مردم قرار داده که خودشان انتخاب کنند که آیا می خواهند سهام داری مستقیم سهام عدالت را داشته باشند یا غیر مستقیم.


در سهام داری مستقیم فرد مذکور باید کد بورسی داشته باشد و اگر ندارد در اسرع وقت ثبت نام دریافت کد بورسی و سجام را انجام دهد و سپس سهام عدالت در سبد سهامش قرار می گیرد و به مرور که دولت امکان فروش درصدی از سهام عدالتش را فراهم کند می تواند نسبت به خرید سهام جدید یا فروش سهام موجود اقدام کند.


در روش غیر مستقیم سهام داری اختیار سهام عدالت افراد به دست شرکت های استانی سهام عدالت می افتد و افراد تا اطلاع ثانوی امکان فروش آن را نخواهند داشت و این شرکت ها سهام موجود را در قالب یک شرکت سرمایه گذاری مدیریت می کنند و سودش را به حساب سهام داران واریز می کنند. تقریبا چیزی شبیه به وضعیتی که تا پیش از این وجود داشت.

 

آزادسازی سهام عدالت ۹۹

 

آیا سهام داری غیرمستقم سود بیشتری دارد؟

پس از آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام شرکت ها در بورس قانون عرضه و تقاضا است که ارزش و قیمت نهایی سهام را مشخص می کند و مهم نیست چه کسی مدیریت سبد سهام را در دست گرفته است. قیمت همان است که روی تابلو نمایش داده می شود.


بنابر این اگر رشد قیمت داشته باشیم همه سهام داران مستقیم و غیرمستقیم از سودش بهره مند می شوند و اگر کاهش قیمت باشد همه متضرر می شوند. اگر افرایش سرمایه باشد نیز هر سهام دار به میزان مساوی از آن بهره مند می شود.


لذا ادعای عجیب سود بیشتر سهام داری غیر مستقیم بی اساس است و کاملا حرف بی ربطی است.

 

ادعای سود بیشتر سهام داری غیرمستقیم از کجا می آید؟

برای درک درست این ادعا باید به ماهیت و ذات شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت توجه کنید. اساسا علت وجودی و تشکیل این شرکت مدیریت سبد سهام عدالت است و اگر فرض کنیم در یک استان همه مردم روش مستقیم سهام داری را انتخاب کنند طبیعتا این شرکت بی معنی خواهد شد و آقای مدیرعامل شرکت که برای سالها مدیریت برنامه ریزی کرده بود بیکاری می شود و حقوق و سود آن نیز منتفی خواهد شد. لذا اساس شرکت تعطیل خواهد شد و باید به دنبال شغل دیگری برود.


با این توضیحات طبیعی است که آقای مدیرعامل تلاش کند مردم را برای سهام داری غیرمستقیم و رونق بیشتر شرکتش ترغیب کند!

 

 

مزیت سهام داری غیرمستقیم سهام عدالت

سهام داران گرامی توجه داشته باشید هیچ تفاوتی میان سود سهام عدالت سهام داران مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد و اگر افراد امکان مدیریت سبد سهام خود را دارند قطعا سهام داری مستقیم به سودشان خواهد بود. اما اگر این امکان را ندارند و کلا با بورس نا آشنا هستند سهام داری غیر مستقیم می تواند گزینه مطلوبی برایشان باشد اما نه اینکه سود بیشتری ببرند.


فقط توجه داشته باشید در صورت انتخاب روش سهام داری غیر مستقیم الان امکان فروش سهام عدالت خود را از دست می دهید و مشخص نخواهد بود چه زمانی امکان تغییر آن را داشته باشید.


عملکرد دولت در خصوص سهام عدالت و یارانه نشان می دهد سیستم ها بر اساس منافع دولت طراحی می شوند و نه مردم و احتمالا سهام داران غیر مستقیم تا سالها امکان فروش سهام شان را از دست خواهند داد. نمی شود که شرکت استانی سهام عدالت را بعد از چند ماه از شکل گیری منحل کرد!

نظر شما