شناسهٔ خبر: 39822742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پیام تسلیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای درگذشت نجف دریابندری

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پیامی، درگذشت نجف دریابندری مترجم و نویسنده شهیر کشور را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نجف دریابندری، مترجم و نویسنده مطرح کشورمان امروز پانزدهم اردیبهشت‌ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پیامی، درگذشت نجف دریابندری مترجم و نویسنده شهیر کشور را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

درگذشت مترجم و نویسنده کارکشته کشورمان، نجف دریابندری، جامعه‌ی ادبی و کتاب‌دوستان ایرانی را در اندوه فروبرد.

زنده‌یاد نجف دریابندری، سال‌ها کتاب‌دوستان فارسی‌زبان را بر بالِ آثار برجسته‌ی نویسندگانی چون همینگوی، مارک تواین، ایشی گورو، ویلیام فاکنر و دکتروف نشاند و آن‌ها را به سیاحتِ ادبیات داستانی جهان برد؛ او که به گفته استاد محمدعلی موحد «آدمی خودآموخته؛ خود استاد خود بوده، خودکِشته و خوددرویده» بود، در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای دست از خواندن، نوشتن، ترجمه کردن و پژوهیدن برنداشت. چنان که زیست آن استاد صاحب‌نام می‌تواند هم‌چون آثار و تالیفات او برای جوانانِ جویای فضیلت آموزنده باشد.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضایعه درگذشت روان‌شاد نجف دریابندری را به خانواده گرامی ایشان و اهالی فرهنگ و ادبیات تسلیت گفته و برای آن عزیز ازدست‌رفته طلب مغفرت می‌کند.»

نجف دریابندری که صبح امروز در آستانه نود و یکسالگی درگذشت، یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی ترجمه ایران، طنزپرداز، نقاش، نویسنده و به گواه یونسکو یکی از گنجینه‌های زنده میراث بشری بود.

«پیرمرد و دریا»، «بازمانده روز»، «بیلی باتگیت» «هاکلبری فین»، «گور به گور»، و «رگتایم» از مهم ترین آثار ترجمه دریابندری است.

از آثار تالیفی ایشان می توان به کتاب‌های «مستطاب آشپزی»، «از سیر تا پیاز»، «از این لحاظ»، «در عین حال» و «به عبارت دیگر» اشاره کرد.

انتهای پیام/4028/

نظر شما