شناسهٔ خبر: 39761170 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

نقش ارتقاي امنيت غذايي در ديم‌ زارهاي کشور

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی در کشور تامین کننده امنیت غذایی است و در حال حاضر اجرای پروژه ارتقای امنیت غذایی در دیم‌زارهای کشور به جهت پایداری و افرایش تولید بیش از پیش اهمیت دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، جواد وفابخش اظهار کرد: هدف از اجرای پروژه ارتقای امنیت غذایی در کشور، پایداری و افزایش تولید، افزایش درآمد بهره‌برداران، جایگزینی تناوب زراعی، استفاده از ارقام پربازده و اجرای کشاورزی حفاظتی است.
وی افزود: پروژه ارتقای امنیت غذایی یکی از پروژه‌هایی است که از حدود پنج سال قبل در کشور شروع شده است .
وفابخش تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان به عنوان یکی از سایت های اصلی اجرای این پروژه است و دوسال است که به این طرح اختصاص یافته و نتایج خوبی را در این زمینه شاهد هستیم و امیدواریم با توسعه این مزارع شاهد تحولات بزرگی در دیم زارهای استان آذربایجان غربی و سایر استان هایی که توسعه دیم در آنها هدفگذاری شده است، باشیم.
وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسب و اقدام‌های فنی صورت گرفته، امیدواریم امسال 14 میلیون تن گندم در کشور برداشت شود که براساس برآوردهای انجام شده، حدود 10 و نیم تا 11 میلیون تن از این میزان گندم تولیدی به صورت تضمینی خریداری می شود.
وفابخش بیان کرد: میزان خرید تضمینی گندم از آغاز فصل برداشت تا کنون 500 هزار تن بوده است که90 درصد بهای گندم خریداری شده به گندمکاران پرداخت شده است.
بنابر این گزارش، افزایش 25 درصدی تولیدات دیم طی یک برنامه 5 ساله به صورت پایدار، توسعه کشاورزی حفاظتی در دیمزارها به عنوان تنها نسخه نجاتبخش مزارع دیم با توجه به تغییرات اقلیمی، تنوع بخشی به محصولات و ارقام کشت شده در دیم زارها، انتقال دانش فنی، تکنولوژی های نوین و یافته های تحقیقاتی به مزارع و افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان از اهداف پروژه ارتقای امنیت غدایی است.
گفتنی است؛ در این سفر جواد وفابخش سرپرست معاونت امور زراعت و اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به همراه رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی و معاونین و مدیران ستادی سازمان از اولین بانک نشا مکانیزه سبزی و صیفی در استان و خزانه کشت نشایی چغندر قند در شهرستان ارومیه و سپس از مزارع غلات شهرستان بوکان و بررسی وضعیت رشد مزارع گندم، علف های هرز، آفت سن و استفاده از قارچ کش بر علیه بیماری های گیاهی بازدید کردند.


کدM-ch2531


نظر شما