شناسهٔ خبر: 39722130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار حزب مخالف دولت انگلیس به سرعت افزایش آمار قربانیان کرونا

لندن– ایرنا– رهبر حزب اصلی مخالف دولت بوریس جانسون، به سرعت افزایش آمار جان‌باختگان مبتلا به کووید-۱۹ در انگلیس اشاره کرد و هشدار داد، روند صعودی در این کشور به زودی از دیگر کشورهای اروپایی پیشی‌خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس امروز (چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت) در نشست مجلس افزود: بر اساس محاسباتش تاکنون بیش از ۲۷ هزار و ۲۴۱ نفر جان باخته‌اند که این میزان با آمارهای رسمی دولت انگلیس اختلاف فاحشی دارد. 

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت انگلیس، تاکنون ۲۱ هزار و ۶۷۸ نفر در بیمارستان‌های این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. با این حال طبق گزارش دیروز دفتر آمار ملی انگلیس، تعداد جان‌باختگان مبتلا به کرونا در این کشور ۳۵ درصد با آمار رسمی وزارت بهداشت اختلاف دارد و این میزان بالاترین حد در یک سال پس از آغاز گردآوری آمار در سال ۱۹۹۳ است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، مسئولان وزارت بهداشت انگلیس افراد فوت شده در خانه‌های سالمندان و نیز جان‌باختگان در کلینیک‌های پرستاری را از آمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور مستثنی کرده‌اند تا تعداد فوتی‌ها را کمتر جلوه دهند.

بنابر این گزارش، مسئولان انگلیس جان باختن صدها بیمار در خانه‌های سالمندان را هنگام جمع‌آوری آمارهای رسمی از قربانیان در نظر نمی‌گیرند.
دولت انگلیس تا دیروز ادعا می‌کرد به آمار فوتی‌های خارج از بیمارستان‌ها دسترسی ندارد، اما به‌دنبال فشارهای افکار عمومی، پذیرفته تا برآورد جداگانه‌ای را در این زمینه منتشر کند.
انتظار می‌رود که نخستین دور این آمار امروز منتشر شود.

رهبر حزب کارگر معتقد است که دولت در شیوه مقابله با همه‌گیری کرونا ضعف عمل کرده و اینک برای خروج از شرایط قرنطینه برنامه‌ای ندارد. 

استارمر امروز در جلسه پرسش و پاسخ از نخست وزیر هشدار داد که انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی که برنامه مدونی را برای خروج از قرطینه آماده کرده‌اند، عقب است.
او از دولت خواست تا زمانی را برای ارائه این برنامه اختصاص دهد و حزبش نیز سهمی در این «چالش ملی» ایفا کند. 

با این حال دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس که در کسوت جانسون نخست وزیر در این جلسه شرکت کرده بود، گفت: دانشمندان در این زمینه مشغول تحقیق هستند و گزارشی را منتشر خواهند کرد.
وی افزود: دولت متعاقبا با احزاب سیاسی مخالف در این زمینه هم‌فکری و مشورت خواهد کرد.

انگلیس در حالی پنجمین هفته اجرای قرنطینه و اوج همه‌گیری ویروس کرونا را سپری می‌کند که هنوز برنامه روشنی درباره خروج از محدودیت‌ها تنظیم نکرده است.
اعتراض‌های داخلی در این زمینه بالا گرفته و حتی هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر معتقدند که اقتصاد انگلیس تاب تحمل شرایط قرنطینه را برای دوره نامحدود ندارد و زمانی می‌رسد که اقتصاد، مهم‌تر از مهار کرونا خواهد شد. 

با این حال «بوریس جانسون» دوشنبه گذشته (۸ اردیبهشت) درباره موج دوم همه‌گیری و از کنترل خارج ویروس کرونا در کشور هشدار داد و افزود: دولت فعلا برنامه‌ای برای کاهش محدودیت‌ها ندارد. 
2023

نظر شما