شناسهٔ خبر: 39686258 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیفنس‌وان: دموکرات‌ها، واکنش پنتاگون نسبت به کرونا را کُند می‌دانند

چند قانون‌گذار دموکرات در نامه‌ای وزیر دفاع آمریکا را به ایجاد سر‌در‌گمی در میان سربازان آمریکایی در زمان شیوع ویروس کرونا و ایجاد درک اشتباه و خطرناک از این ویروس متهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، ده سناتور حزب دموکرات در مجلس سنا، در نامه‌ای به پنتاگون، نحوه پاسخگویی «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا به بحران کرونا را «از هم‌گسیخته و کُند» خواندند.

به نوشته پایگاه «دیفنس‌وان»، این سناتور‌ها ادعا کرده‌اند که «مارک اسپر» مسئولیت مقابله با ویروس کرونا را به فرماندهان رده‌پایین در پنتاگون سپرده، سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنان را سر‌در‌گم کرده‌ و اولویت را به جای سلامتی این سربازان، توانایی نظامی آنان برای مبارزه قرار داده است.

در ابتدای این نامه هشت صفحه‌ای که روز گذشته به پنتاگون ارسال شد، این سناتور‌ها نوشتند: «ما نامه‌ای نوشتیم تا نگرانی خود را ابراز کنیم. رهبری غیر‌نظامی این وزارتخانه نتوانسته در مدیریت پاسخگویی نظامی به ویروس کرونا سریع عمل کند.»

این قانوان‌گذاران دموکرات همچنین نوشتند: «ناتوانی و بی‌میلی شما در ارائه یک دستور‌العمل روشن، فرماندهان نیروها‌ی مسلح و فرماندهان محلی را وادار کرده است در تصمیم‌گیری‌ در مورد مبتلایان به ویروس کرونا، خودشان عمل کنند. رهبری غیرنظامی پنتاگون می‌تواند و باید تلاش بیشتری انجام دهد تا سلامت اعضای این وزارتخانه و خانواده‌های آنان را تضمین کند.»

از میان قانون‌گذارانی که این نامه را امضا کرده‌اند، نام‌های «الیزابت وارن»، «ریچارد بلومنتال» و «مازی هیرونو» به چشم می‌خورند که همگی عضو «کمیته خدمات مسلح» مجلس سنای آمریکا هستند. 

پایگاه «دیفنس وان» در ادامه نوشت، واکنش پنتاگون به بحران کرونا، موشکافانه بوده است؛ زیرا بحث‌ها و مشاجراتی درباره شیوع ویروس کرونا در ناو «تئودور روزولت» زیاد بوده است. بعد از اینکه به رهبران نیروی دریایی آمریکا اعلام شد که خدمه این ناو هواپیما‌بر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار داشته‌اند، کاپیتان این ناو از کار بر‌کنار شد. علاوه بر این، اعضای خدماتی و فرماندهان رتبه‌ پایین پنتاگون ابراز نگرانی کرده‌اند که وزارت دفاع آمریکا اقدامات لازم برای محافظت از آنان را انجام نداده است.

این مرکز خبری و تحلیلی همچنین نوشت، «اسپر» در تلاش بوده که مسئولیت مقابله با کرونا را به فرماندهان رده پایین کشتی‌ها بسپارد، به عقیده پنتاگون، این فرماندهان بهترین افرادی بودند که می‌دانستند چه اقداماتی برای محافظت از اعضای خود را لازم دارند. اما این سیاست موجب سردر‌گمی در این وزارتخانه شد و موجب اتخاذ سیاست‌هایی شد که جان برخی سربازان، غیر‌نظامیان و خانواده‌های آنان را در خطر انداخت. قانون‌گذاران دموکرات در این نامه در این باره نوشتند: «اگرچه فرماندهان محلی یگان‌ها و محیط‌های عملیاتی خود را بهتر از هرکسی در پنتاگون می‌شناختند، اما آنها متخصصان بهداشتی نیستند. آنها برای تصمیم‌گیری در این مورد تنها گذاشته‌ شدند. واکنش وزارت دفاع به دلیل نداشتن منابع و دستور‌العمل لازم، از هم گسیخته و کُند بوده است و جان اعضای خدماتی و خانواده‌های آنان را به خطر انداخته است.»

این ده قانون‌گذار دموکرات، رویکرد متزلزل وزیر دفاع آمریکا را عامل اتخاذ سیاست‌های متناقض دانستند و گفتند که اظهارات اخیر «اسپر» نشان می‌دهد در‌س‌‌هایی که وی از داستان ناو «تئودور روزولت» گرفته، «درک اشتباه و خطرناک وی از ویروس کرونا» بوده است.  

این سناتور‌های دموکرات در این نامه پاسخ به ده پرسش را در ظرف دو هفته خواستار شدند. از جمله این سؤالات تعداد حقیقی سر‌بازانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، برنامه‌ریزی برای آزمایش پرسنل نظامی و دسترسی به نتایج آزمایش سربازان و خانواده‌های آنان در خارج از مکان‌های درمانی در پنتاگون بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما