شناسهٔ خبر: 39615131 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حریرچی خبر داد:

کاهش ۷۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا/ نمی‌توانیم مترو را تعطیل کنیم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: نسبت به زمان اوج بیماری کرونا، بیش از ۵۰ درصد موارد بستری و ۷۰ درصد مرگ و میرها کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: نسبت به زمان اوج بیماری، بیش از 50 درصد موارد بستری و 70 درصد مرگ و میرها کاهش یافته است. در اکثر استانها روند چشمگیر نزولی داریم.

وی گفت: تاکید می‌کنم که هرگونه غفلتی می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. به طور واضح عرض می کنم، تا زمان کشف دارو در طول یک سال آینده، تا دو یا سه اپیدمی دیگر خواهیم داشت.

حریرچی اشاره کرد: ما قبل از کرونا، 2 میلیون و 350 هزار بار مراجعه به بیمارستان داشتیم. این در ماه گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. ما سالانه 15 میلیون بار واکسیناسیون انجام دادیم که اکنون این آمار کاهش پیدا کرده است. این می تواند در ابتلا به آنفولانزا تا دیفتری و کزاز تاثیر داشته باشد.

وی در رابطه با کمبود خون بیان کرد: ما در اواخر اسفند ماه در تامین خون به بحران خوردیم. اکنون اعمال جراحی ما در بیمارستان ها آغاز شده است و ما نیاز به خون داریم. از  بهبودیافتگان خواهش می کنیم که بعد از بهبودی به اهدای پلاسمای خون اقدام کنند.

حریرچی در ارتباط با داروهای تقلبی گفت: هیچ داروئی برای کرونا تولید نشده است. تمام داروهای دیگر یا بی اثر یا کم اثر هستند. تجویز هر نوع داروئی خارج از پروتکل وزارت بهداشت ممنوع است. مردم به خدمتگزاران خود در وزارت بهداشت اعتماد کنند.

وی بیان کرد: هشدار جدی بنده این است که هر داروئی خارج از سیستم امن توزیع دارو، ممکن است قاچاق، بی اثر یا تقلبی باشند. مردم منابع مالی خود را صرف این اقلام نکنند. توصیه های بی اساس از اپیدمی کرونا بیشتر است. اکثر مطالبی که در فضای مجازی مطرح می شود، بی اساس است.

حریرچی بیان کرد: در کمیته‌های کارشناسی وزارت بهداشت، کشور و ستاد مقابله، بحث های متعدی انجام می شود تا تصمیم های خردمندانه گرفته شود. ما باید ملاحظات اقتصادی و معیشت و سلامت را در نظر بگیریم. بازگشائی گام به گام است، زیرا می توانیم اثرات هر مرحله را برآورد کنیم. نکته مهم این است که هر بازگشائی اثر خود را 5 تا یک هفته بعد در بیماران سرپائی نشان می دهد.

وی افزود: در اظهاراتی که می‌شود تناقض نیست. روند نزولی در اکثر استانها در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر داشتیم.اوضاع ما نسبت به گذشته بهتر شده است، این قابل کتمان است.

معاون کل وزیر بهداشت، بیان کرد: مترو تعطیل شود، کسانی که خودرو ندارند چگونه تردد کنند؟ ما باید یک تصمیم کلی بگیریم و نقد و نظراتمان بر مبنای این تصمیم باشد. ما نمی توانیم مترو را تعطیل کنیم و از پرستاری که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد بخواهیم با آژانس بیاید. حمل نقل عمومی شریان حیاتی کسب و کارها است، ولی بالقوه خطرناکترین مسیر انتقال بیماری است. ما باید این خطر را بپذیریم و اولویت تمهیداتمان را برای آن بگذاریم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: صاحبان مشاغل در رعایت اصول بهداشتی همگون رفتار نمی کنند. مردم هم باید در این محل ها رعایت بهداشت شخصی را جدی بگیرند. در کشورهای بسیاری پارک برای قدم زدن است. اما در کشورهایی مانند ما سه خانواده زیلو به پارک می برند و غذا درست می کنند. این اقدامات نباید انجام شود. به ما هم توصیه شده است و ما هم توصیه می کنیم که ماموران ما از ارجاع به دادگاه و رفتار قهری در این باره اجتناب کنند، هر چند می دانیم که این رفتارها می تواند میزان رعایت اصناف را بیشتر کند.

حریرچی بیان کرد: در زمان ترخیص بیماران تست انجام نمی شود. توصیه به قرنطینه می کنیم و  افراد کنترل می شوند.

وی درباره تاکسی‌ها گفت: ما توصیه می‌کنیم فاصله‌گذاری و نشستن دو نفر در پشت انجام شود. اما درک می کنیم که آنها با کاهش درآمد روبرو هستند. معیشت آنها هم باید در نظر گرفته شود.

او افزود: یک نکته مهم که از نظر انتشار جهانی اهمیت دارد این است که ویروس به نیم کره جنوبی رفته است. در حالی که آنها به سمت سرما می روند. ویروس به آنجا هم رفته است. بنابراین اینکه ویروس در فصل گرما از بین می‌رود، به خودی خود منتفی است. منتهی تابستان و فصل گرم مهم است.ویروس ها عموما سرما دوست هستند و در زمستان حیات بهتری دارند. بنابراین ابتلا کمتر است. اما تنها یک پرواز از منطقه سرد می تواند ویروس را به ارمغان بیاورد.

معاون کل وزیر بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره اختیارات ستاد مقابله با کرونا بعد از اینکه فرماندهی آن به شخص رئیس جمهور محول شده است، گفت: هیچ تغییری در اختیاراتمان نسبت به گذشته ایجاد نشده است. با ریاست رئیس جمهور بر ستاد، کما فی السابق موضوعات با حضور تمام ارگانهای کشور بررسی می شود.

حریرچی گفت: یکی از پیشنهاداتی که در حال بررسی است، این است که بازگشائی بسته به سطح درگیری استان در نظر گرفته شود. در رابطه با مدارس و دانشگاه ها هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

حریرچی درباره اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به افراد برای درمان کرونا، گفت: من استاد دانشگاه و فرد بهداشت و درمانی هستم و واقعا خجالت می‌کشم درباره این اظهارنظر صحبت کنم. اگر یک فرد عامی و بیسواد یا کم‌سواد این صحبت را مطرح می‌کرد، خجالتش کمتر بود، اما اینکه رییس جمهور کشوری که داعیه رهبری جهانی و هدایت دموکراسی جهانی را دارد، این حرف نابخردانه را بزند، واقعیت این است که در شان خودم نمی‌دانم به آن جواب دهم. اظهار همدردی می‌کنیم با مسئولان سیاسی که  با افرادی در این سطح مواجه می‌شوند. در حوزه سیاست نمی‌شود اظهارات این افراد را بی‌پاسخ گذاشت. در حوزه بهداشت و درمان اصلا این حرف قابل توجه و قابل اعتنا نیست، بلکه خجالت‌آور و مایه تاسف و شرم‌ساری است.

برچسب‌ها:

نظر شما