شناسهٔ خبر: 39614803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

ظهور زباله گردهای جدید در فصل کرونا

صاحب‌خبر -

سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از فعالیت زباله گردهای جدید در پی افزایش حجم زباله‌ها و توقف فعالیت پیمانکاران شهرداری برای تفکیک زباله از مخازن خبر داد.
سید مالک حسینی گفت: با اعلام ممنوعیت تفکیک زباله از مخازن و خارج شدن پیمانکاران رسمی از این چرخه، شاهد فعالیت مضاعف زباله گردان جدید بودیم.
وی با بیان اینکه بنا به دستور دادستان، زباله گردی ممنوع است و باید توسط نیروی انتظامی با این پدیده برخورد شود، تصریح کرد:‌ این روزها با توجه به اینکه پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری در امر تفکیک زباله فعال نیستند، می بینیم که همچنان زباله گردها فعال هستند. حسینی با اشاره به بروز پدیده جدید در تهران گفت: ما این روزها با زباله گردان جدیدی مواجه هستیم که نوع رفتار و فعالیتشان نشان می دهد که به تازگی وارد چرخه زباله گردی شدند و به نظر می رسد افزایش زباله های پایتخت و عدم حضور پیمانکاران برای تفکیک از مخازن سبب شده که زباله گردان جدید پا به عرصه فعالیت بگذارند.
وی تاکید کرد: آنچه در حوزه اختیارات و مسولیت های شهرداری تهران بوده اعلام رسمی ممنوعیت تفکیک زباله از مخازن است که همین تصمیم در راستای حفاظت از امنیت بهداشتی عموم شهروندان، زیانی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای شهرداری در پی داشته است.
سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متولی جمع آوری و ساماندهی زباله گردها شهرداری نیست، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور شهرداری تهران با همکاری سازمان های مردم نهاد اقدام به توزیع اقلام بهداشتی و غربالگری در گودهای زباله گردی در اطراف تهران کرد که این خدمات ادامه دارد؛ اما در مورد زباله گردهای جدید که مشخص نیست در چه مکان و گاراژی فعالیت می‌کنند نگرانی هایی داریم که اعلام می‌کنم اگر سازمان مردم نهادی بخواهد به این زباله گردهای جدید اقلام بهداشتی بدهد، شهرداری تهران نیز آماده است تا به آنها کمک کند.

قرنطینه باعث بحران اجتماعی جهانی شده است

همه‌گیری کروناویروس و اعمال قرنطینه جهت مقابله با شیوع آن باعث بحران اجتماعی جهانی شده است.
با شیوع کروناویروس در سراسر جهان بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های مختلفی جهت مقابله با این بیماری ایجاد کرده‌اند.
این محدودیت‌ها علاوه بر مزایایی که برای کنترل شیوع کروناویروس داشته، مشکلات خاص خود را نیز به وجود آورده است. برای مثال برقراری قرنطینه چندین میلیارد نفر در جهان باعث بروز شوک اجتماعی عظیمی شده است. در طول یک ماه حدود ۲۲ میلیون نفر دیگر تنها در آمریکا بیکار شده‌اند.
تلفات انسانی قرنطینه قابل توجه است و این با افزایش مرگ و میر حتی پس از غلبه بر همه‌گیری آشکار خواهد شد. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ میلادی، سه درصد کاهش خواهد یافت که بسیار بیشتر از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش ۱.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی است. در همین رابطه مایکل ماروت، استاد دانشگاه کالج لندن، هشدار داده در صورتی که راه حلی پیدا نشود، پیامدهای اجتماعی قرنطینه بسیار بدتر خواهد شد. در اروپا کشورها برنامه‌های حمایتی مختلفی را آغاز کرده‌اند تا از بیکاری جمعی جلوگیری کنند اما همه چیز حاکی از آن است که بیکاری ناشی از شیوع کروناویروس و اعمال قرنطینه اجتناب‌ناپذیر است. بر اساس اعلام اندیشکده بنیاد رزولوشن، در انگلیس حدود ۱۱ میلیون شاغل معادل ۴۰ درصد کل شاغلین کشور از این بحران آسیب دیده‌اند که هشت میلیون نفر از آن‌ها با بیکاری جزئی مواجه شده و سه میلیون نفر شغل خود را به کلی از دست داده‌اند.

توسعه روستاها با ایجاد اشتغال میسر است

دهیار کهنوک کارواندر از توابع بخش مرکزی خاش سیستان و بلوچستان گفت: توسعه روستاها با ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مردم و رونق دادن به اقتصاد میسر است.
نادر ابراهیمی افزود: در تجربه ای تازه برنامه ایجاد گلخانه در محیط روستای کهنوک کارواندر را در دستور کار داریم و با انتقال تجربیات به توسعه و عمران و آبادانی دیگر مناطق روستایی نیز کمک می کنیم. ابراهیمی ادامه داد: با ایجاد گلخانه در محیط روستاها که با حمایت های بخشدار، فرماندار و ادارات کشاورزی و غیره صورت می پذیرد به راحتی می شود برای ساکنان روستایی اشتغال ایجاد کرد و تولیدات روستایی نیز در محیط های بومی و محلی در اختیار خود مردم قرار می گیرد و درآمد ناشی از این اقدام نیز صرف کارهای خدماتی و عمرانی و توسعه ای روستا می شود. دهیار کهنوک کارواندر اظهار داشت: در مبحث بوم گردی و گردشگری روستایی نیز در صورت برخورداری از حمایت های دولتی می توانیم برای ساکنان شغل ایجاد و برای آنها کسب درآمد خواهد شد. ابراهیمی بیان کرد: با اقدامات موثر توانسته ایم یک قنات خشک شده را پس از سالها احیا کنیم که با جاری شدن آب و گسیل شدن روستائیان به محل سکونت شان حیات و آبادانی به منطقه هدیه شده و خوشحال هستیم با این کار ارزشمند توانسته ایم از مهاجرت روستائیان به شهر پیشگیری و به توسعه و پویایی روستا کمک کنیم.

نظر شما