شناسهٔ خبر: 39400889 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش در سال ۹۹ چه برنامه‌ای دارند؟

با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، بر آن شدیم تا به بررسی برنامه‌های معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برای دست‌یابی به این هدف بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست؛ بلکه یک حرکت و یک هدف استراتژیک و وظیفه اسلامی برای برون رفت از مشکلات عدیده کشوری به شمار می‌آید. در همین راستا مهم‌ترین مسئله پیش روی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بحث ارتقای کیفیت در تمام حوزه‌های سازمانی خواهد بود.

طبق روال هر ساله تمام دستگاه‌های اجرایی از وزارت علوم گرفته تا نهاد‌های دیگر برای ارتقای کیفیت بخش‌های مختلف خود در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی و... به برنامه ریزی بلند مدت می‌پردازند. معاونت آموزشی در دانشگاه‌ها نیز بخش مهمی از این فرایند را به عهده دارد به همین منظور و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر در فرایند آموزشی دانشگاه‌ها به بررسی فعالیت معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای ارتقاء کیفیت در سال ۹۹ پرداختیم.

دانشگاه خوارزمی

محمد حسین عبداللهی، معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: افزایش کیفیت دوره‌ها، بهبود نسبت استاد به دانشجو، تولید مقالات مهارتی، توسعه روابط بین‌المللی با توجه به فضای دیپلماسی علمی یا عمومی کشور، دقت در ظرفیت پذیرش دانشجو را خواهیم داشت. با توجه به اینکه برخی رشته گرایش‌ها به صورت پراکنده در کرج و تهران ارائه می‌شوند سعی داریم با هم فکری اعضای هیئت‌علمی و مطالعات جدی که طی ۱۰ سال گذشته انجام داده‌ایم، محل استقرار دانشکده را با توجه به ظرفیت فضای فیزیکی در یک مکان مشخص قرار دهیم. همچنین ساختار اداری مستقلي را در پردیس‌های کرج و تهران برپا می‌کنیم تا با فعالیت متمرکز کیفیت را افزایش دهند.
 
 
برخی دیگر از دانشگاه‌ها در صدد افزایش رشته‌های پرکاربرد برآمدند و در همين راستا رشته‌های تحصیلی کم متقاضی و صرفا بدون بازار کار را از چرخه تحصیلی دانشجویان خود حذف کردند تا بتوانند صدور مدارک بدون پشتوانه را بیش از پیش تقلیل دهند.

دانشگاه فنی‌حرفه‌ای

غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی حرفه‌ای بیان کرد: قصد داریم پروژه‌ها و کارآموزی‌ها را هدفمندتر و حدود ۵۰ برنامه درسی را به روزرسانی کنیم. بالغ بر دو هزار رشته مقطع محل در این دانشگاه وجود دارد، قصد داریم رشته‌های جدید را جایگزین رشته‌هایی کنیم که از بازار کار مطلوبی برخوردار نیستند. با توجه به اینکه در سال ۹۸ ظرفیت پذیرش دانشجو در ۲۰۰ رشته را به صفر رسانده‌ایم، در ترم جدید به پذیرش دانشجو در ۲۰۰ رشته جدید خواهیم پرداخت. همچنین در جهت تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز قدم‌های خوبی برداشته‌ايم ان شاء الله در سال ۹۹ با قدرت آزمایشگاه‌ها را تجهیز می‌کنیم.

500

دانشگاه جامع علمی کاربردی

مختار جلالی جوران، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: در زمینه ماموریت گرا کردن مراکز علمی کاربردی گام‌های بلندی برداشته است؛ به طوری که اکنون در قالب خوشه شغلی هر مرکز به صورت جداگانه در حوزه صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر به فعالیت می‌پردازد. همچنین با ساماندهی مدرسین، تدریس مدرسین بدون کد را ممنوع کرده‌ایم. با ایجاد زیر ساخت‌های لازم از ۱۷ فروردین برای تمام مراکز دانشگاه علمی کاربردی سیستم آموزش مجازی راه اندازی شد تقریبا تمام این مراکزی که دارای زیرساخت نبودند، شرایط برگزاری کلاس‌های آفلاین و در مواردی هم با تشخیص استاد به صورت آنلاین و برخط را پیدا کردند.
 
 
دانشگاه‌هایی هم در این عرصه وجود داشتند که تمام هم و غم خود را آموزش مجازی می‌دانستند به طوری که اولویت خود در ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه را جز در این عرصه نمی‌دیدند.

دانشگاه خواجه نصیرالدين طوسی

علی اشرفی زاده معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر بیان کرد: تمرکز اصلی ما در حال حاضر برگزاری کلاس‌های مجازی است به همین منظور تسهیلاتی از جمله اعطای مرخصی بدون احتساب سنوات، عدم دریافت شهریه از دانشجویانی که به دلیل ویروس کرونا و نبود شرایط حضور در کلاس‌های مجازی، موفق به گذراندن ترم نشده‌اند را در نظر گرفته‌ایم. همچنین همه دانشجویان در مقطع کارشناسی صرف نظر از کف واحد‌ها اجازه حذف دو درس را تا آخر اردیبهشت دارند. این امکان برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی نیز با حذف یک درس امکان پذیر شد.
 

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سید محمد حسین کریمیان، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود گرایش‌های جدیدی را در مقطع ارشد و دکتری خواهیم داشت. راه اندازی دوره‌های کارورزی در مقطع کارشناسی را نیز در دستور کارخود قرار داده‌ایم. همچنین جذب هیات علمی کیفی در سال ۹۹ را خواهیم داشت.
 
 
هوشمندسازی دانشگاه‌ها نیز از دیگر مسائلی است که موسسات آموزش عالی از دیرباز در جهت تحقق آن به برنامه‌ریزی می‌پردازند به طوری که پس از فراهم سازی شرایط در آن گام برداشته و کیفیت آموزش خود را برپایه آن ارتقاء می‌دهند.

دانشگاه علم و صنعت

ابوالفضل واحدی، معاون آموزش دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: نظام ارزیابی و امتیاز آموزشی اعضای هیئت علمی را که شامل ۴۴ شاخص می‌شود را در ۹ بند تنظیم کرده ایم که در سال ۹۹ آن را اتقاء خواهیم داد. با توجه به شیوع ویروس کرونا ما در زمینه آموزش الکترونیک گام خوبی برداشته‌ایم به طوری که اکنون اکثر اساتید دانشگاه علم و صنعت به آموزش الکترونیک روی آورده‌اند و از این بستر استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده است تا محتوای آموزشی بروزرسانی شود و روش‌های نوین آموزشی در دستور کار قرار گیرد. استفاده از خدمات و امکانات مکانیزه و نرم افزاری برای هوشمندسازی دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. قصد داریم در سال ۹۹ در این راستا حرکت کنیم به همین منظور برنامه‌ریزی سرفصل‌های درسی آن را انجام داده‌ایم.

نظر شما